Se upp för bedrägeriförsök – tips för högre säkerhet
De senaste dagarna har vi fått förfrågningar om hur man hanterar bedrägliga e-postmeddelanden som skickas i samband med falska annonser på olika annonsplatser på internet. Via e-post försöker man få köparen att betala direkt till ett bankkonto/bankgirokonto och visar bland annat Paysons varumärke för att vilseleda köparen och ge en falsk trygghetskänsla. Det kan även se ut som att e-post har skickats från en e-postadress kopplad till Payson, men detta är lätt för en bedragare att manipulera. Här följer därför några tips till dig som handlar på nätet.
- Var försiktig om varan har ett ”för bra” pris och säljaren vill göra snabb affär.
- Vid betalning med Payson så utförs betalningen alltid till säljarens e-postadress via Paysons hemsida och aldrig direkt till ett bankkonto.
- Kontakta säljaren via telefon och kontrollera att dennes uppgifter stämmer. De flesta seriösa köp- och säljsajter har någon form av betygsystem för sina användare så att du kan se vilka som är seriösa. Kontakta gärna deras kundtjänst om du känner dig det minsta osäker kring ditt köp.
För att vara säker på att få rätt vara när du handlar på nätet rekommenderar vi dessutom tjänsten PaysonGaranti™, då godkänner du varan innan säljaren får betalt. Läs mer här.
Uppdaterade logotyper
January 9, 2023
Rapport: Svea Payments in the Nordics
December 8, 2022
UF-företagare? Så kommer du igång!
November 2, 2021
Nyhet! Nu kan alla kunder som använder WooCommerce uppgradera till Payson Checkout
August 30, 2016
Tips från e-handlare!
June 20, 2020
Månadens E-butik: Sveriges Skomakare!
December 8, 2020
Nyhet! Förenkla bokföringen med mer information om moms
May 11, 2016