Nöjda kunder stannar kvar

Nöjda kunder stannar kvar

Det är dyrare att värva en ny kund än att behålla en befintlig så glöm inte bort de kunder du redan har. Fortsätt att utveckla din prenumerationstjänst och visa dina kunder att du bryr dig om dem. Konkurrensen är stenhård och det finns lockande erbjudanden överallt. Här har vi samlat våra bästa tips för hur du som handlare får dina prenumeranter att stanna kvar. Missade du del 1 i denna artikelserie, kan du läsa den här.

Ett klassiskt misstag är att bara jaga nya kunder istället för att utveckla sin befintliga tjänst. När du tar hand om dina kunder så tar de hand om dig och i långa loppet är det ofta en mycket lönsam strategi. Här är några tips på hur du kan utveckla din prenumerationstjänst.

Ge unika fördelar

Visa uppskattning för dina befintliga kunder genom att ge något extra som till exempel en gåva. Om du missar att visa uppskattning finns det risk att de snart lämnar din tjänst för nästa förmånliga starterbjudande. Erbjud unika fördelar i form av rabatter, gåvor eller gratis leverans vid alla köp och fundera på ett lojalitetsprogram för prenumeranterna. Det ska vara enkelt för dem att vilja stanna kvar!

Skapa ett community

Bygg ett community kring dina produkter och prenumerationer där dina mest lojala och engagerade kunder kan dela erfarenheter med varandra. Du som handlare kan själv delta och skapa en personlig relation med dina kunder samt jobba aktivt med att ta in recensioner och ta del av den feedback som kommer in. Använd feedbacken för att optimera och regelbundet uppdatera dina prenumerationsprogram baserat på kundinsikter.

Minimera betalkrångel

De flesta betalningsmetoder är inte gjorda för återkommande betalningar. Problem med missade fakturor, utgångna betalkort och betalningspåminnelser kan leda till tappade prenumeranter. Därför är det viktigt att kunden erbjuds det mest lämpliga betalsättet redan från början. Vid dyra prenumerationer eller sällanköpsbetalningar kan det kännas tryggt med faktura för att undvika dyra, oförutsedda betalningar. I många andra fall är det fördelaktigt med direktbanksbetalning, eftersom det sker utan avbrott och är en smidig betalningsprocess både för kunden och dig som handlare.

Erbjud alternativ

Alla betalsätt har sina fördelar – och de passar olika kunder. Med Payson kan du som handlare erbjuda kunden möjlighet att välja faktura och även erbjuda en flexibel tjänst för återkommande betalningar med automatisk banköverföring och utan utgångsdatum med Trustly. Tryggt och enkelt för både handlare och kund. Och framförallt ett effektivt sätt att behålla dina bästa kunder.

Infographic source: Subscription economy index, https://www.zuora.com/resource/subscription-economy-index/