Att komma igång med en popup-butik

Att komma igång med en popup-butik

Du kan sälja i princip allt på nätet. Vissa produkter kan dock vara mer svårsålda eftersom kunden kan vilja testa, se, klämma & känna på produkten innan de genomför sitt köp för att vara helt säkra på sin sak. Ett bra sätt att möjliggöra detta är via popup-butiker! Några som verkligen har lyckats med detta är bland annat IKEA som först öppnade en mindre popup-butik i Stockholm för kök och sedan öppnade de upp en till med inriktning på sovrum. Eller IvyRevel som fick en dundersuccé när de öppnade sin pop-up butik i köpcentrumet Mall of Scandinavia, så att de väljer att återvända med ett helt nytt och unikt koncept. Men även mindre aktörer väljer att starta upp popup-butiker i bland annat lokala köpcentrum, för att nå en bredare målgrupp med sina produkter.

När ska man ta steget till att komma igång med en popup-butik?
Är du nystartad och vill ta plats på marknaden kan en popup-butik vara en god idé. Att etablera sig på både nätet och i butik samtidigt kan vara extra effektfullt. Kunder blir ofta nyfikna på popup-butiker, det är en offensiv typ av marknadsföring som människor måste gå förbi om du befinner dig mitt i ett köpcentrum.

Popup-butiker passar dig som:

  1. Säljer säsongsbaserade varor
  2. Har en ny-lansering
  3. Vill nå en viss typ av målgrupp
  4. Testa dina produkter på en ny plats/ny målgrupp
  5. Vill testa marknadsföra dig på ett nytt och spännande sätt


Vad bör man tänka på?
En popup-butik är just det – en butik som ”poppar upp” och försvinner efter en viss tid. Sätt därför en tidsbegränsning på din popup-butik, det är lättare för kunderna att ta steget till att handla om du inte kommer finnas där för evigt. Fenomenet kallas ”sense of urgency” och kan i e-handelns väg jämföras med text på produktsidor som påvisar hur många det finns kvar i lagret, begränsade kampanjer och hur många som tittar på varan samtidigt. Eftersom du inte heller binder dig till platsen för en alltför lång period kan du få en billig lokalhyra från fastighetsägaren, fråga runt för att hitta en lokal som fungerar för dig!

Din popup-butik är en fantastisk marknadsföringskanal. Skapa en plats som folk kommer att lägga på minnet! Du har här möjlighet att nå kunder som kanske aldrig hade klickat sig in i din e-butik. Lämna ett avtryck som också får dom att vilja prata om din popup-butik och vad du säljer till andra.

Samarbeta med andra e-handlare & handlare
Att gå ihop med andra entreprenörer är bra i många sammanhang. Här kan du verkligen hitta likasinnade entreprenörer som också vill testa på att sälja från en fysisk plats! Egna handtvålar och exklusiva handdukar går hand i hand och kompletterar varandra, stå tillsammans för att dela på erfarenheten! Då kan du också dela på lokalhyran för att komma billigare undan. En annan variant som liknar popup-butiker är ”store-in-store”, det vill säga att du hyr in en liten del i en redan befintlig butik. Du kan alltså samarbeta med en befintlig butik för att kunna sälja dina produkter till en viss typ av målgrupp.

Är du inte helt övertygad ännu?
Att ta steget till att öppna sin popup-butik kanske känns svårt, men det kan verkligen bli en succé! Våga ta steget – det kan ge din e-butik och försäljning en boozt. Jonas Arnberg, VD på HUI Research säger: – Man ser att när e-handlare öppnar butiker går försäljningen upp både i butiken och på nätet.

Lycka till med din försäljning!