Hittar du inte det du söker är du välkommen att ringa vår kundtjänst på telefonnummer 08-470 94 00 på vardagar mellan kl. 09:00-12:00 och 13:00-16:00, eller skriva till oss så svarar vi dig så fort vi kan. Har du frågor som företagsanvändare, vänligen klicka här.


Privatkonto

Kan jag reklamera en vara via mitt Paysonkonto?

Ja, oavsett vilket betalsätt du valt vid köptillfället så kan du reklamera och/eller rapportera en retur till företaget via ditt konto. Logga in på Payson och välja det aktuella köpet under “Händelser”. Här klickar du på knappen reklamera/returnera.

Observera att du måste följa butikens köpvillkor gällande en retur/reklamation. Du kan behöva komma att kontakta butiken du handlat hos för att säkerställa att ditt ärende hanteras enligt deras rutiner.

Kan jag kräva BankID-verifikation för köp mot faktura med mitt personnummer?

Ja, du kan själv aktivera krav på att alla köp som görs med ditt personnummer ska verifieras med BankID. Detta aktiverar du inloggad på ditt Paysonkonto. Gå in på Mitt konto och klicka på Inställningar. Under sektionen Inloggning och säkerhet ser du till att boxen som avser BankID-verifikation på alla köp med ditt personnummer är ikryssad.

Hur ändrar jag betalsätt på mitt nuvarande abonnemang?

För att uppdatera eller ändra betalsättet på ditt befintliga abonnemang behöver du logga in på ditt Paysonkonto. Klicka på Mitt konto och Inställningar och uppdatera under “Abonnemang“.

Hur uppgraderar jag till ett företagskonto?

Om du tidigare loggat in på ditt privata Paysonkonto

  1. Logga in på ditt Paysonkonto.
  2. Gå till fliken ”Mitt konto” och sedan ”Mina uppgifter”.
  3. Klicka på knappen ”Uppgradera till företagskonto”.
  4. Följ instruktionerna för att fullfölja registreringen av företagskontot.

Om du aldrig tidigare loggat in på ditt privata Paysonkonto

  1. Klicka här för att aktivera ditt konto.
  2. Logga in på ditt Paysonkonto.
  3. Gå till fliken ”Mitt konto” och sedan ”Mina uppgifter”.
  4. Klicka på knappen ”Uppgradera till företagskonto”.
  5. Följ instruktionerna för att fullfölja registreringen av företagskontot.

Hur öppnar jag ett Paysonkonto?

Det är enkelt att öppna ett Paysonkonto, dessutom är det gratis! För att öppna ett Paysonkonto klicka här. Din e-postadress kommer att fungera som ditt kontonummer i Paysons system.

Hur aktiverar jag mitt Paysonkonto?

När du skapar ett Paysonkonto skickas ett mejl till din inkorg med en länk som du behöver klicka på för att aktivera ditt Paysonkonto (kontrollera din skräppost om du inte får mejlet).

Om inte mejlet kommer fram och du har kontrollerat din skräppost kan du gå till startsidan och klicka på Logga in och välja Glömt lösenord, ange där din e-postadress och klicka på Skicka. Då skickas ett nytt aktiveringsmejl till dig.

Jag har glömt mitt lösenord, hur får jag ett nytt?

Gå till Logga in högst upp på sidan och välj Lösenord, klicka sedan på Glömt lösenord och ange din registrerade e-postadress. Du får då direkt ett meddelande skickat till din inkorg med instruktioner om hur du skapar ett nytt lösenord.

Kostar det något att ha ett Paysonkonto?

Nej, det kostar ingenting att skapa och inneha ett Paysonkonto. De avgifter som finns på Payson är transaktionsavgifter, dessa finner du i prislistan.

Varför har jag har fått ett mejl med texten ”Välkommen till Payson”?

När du har gjort ett köp via Payson för första gången, till exempel hos en webbutik, skickas detta meddelande till dig. Observera att du inte behöver aktivera ditt Paysonkonto för att din betalning ska gå fram till webbutiken.

Jag vill inte ha fler nyhetsbrev, hur gör jag?

Du kan ange att du inte vill ta del av Paysons nyhetsbrev inne på ditt Paysonkonto under rubriken Mitt konto och Inställningar. Tänk på att nyhetsbrevet ofta innehåller fina erbjudanden från våra kunder och samarbetspartners.

Kan jag byta e-postadress på Paysonkontot?

E-postadressen kan endast ändras på ett Paysonkonto om du angett fel e-postadress i samband med ditt köp och behöver komma åt din faktura eller har en pågående prenumerationsbetalning, i övriga fall behöver du skapa ett nytt Paysonkonto. Notera att en bedömning för bytet alltid görs.

Att utföra en betalning

Kan inte betala med kort på Internet

Har du inte möjligheten att betala med kort på nätet finns det flera lösningar för dig. Genom att välja faktura i kassan kan du betala för ditt köp i efterhand, gillar du mobila betalsätt kan du betala din faktura med mobilappen Swish.

Hur gör jag en betalning/överföring?

Logga in på ditt Paysonkonto och gå till Överföring och välj Skicka Pengar. I fältet Betalningsmottagarens e-postadress fyller du i (säljarens) e-postadress. Vad betalningen gäller, anger du i fältet Beskrivning, ange också vilket belopp du ska betala samt eventuell fraktkostnad. Klicka i rutan för PaysonGaranti om du vill använda den tilläggstjänsten och välj sedan betalsätt om du inte redan har tillräckligt saldo på ditt Paysonkonto.

Måste jag ha pengar på mitt Paysonkonto för att kunna betala?

Nej, du behöver inte ha pengar på ditt Paysonkonto innan du genomför en betalning. Du loggar först in på ditt Paysonkonto, klickar på Överföring och väljer Skicka pengar samt följer instruktionerna. Sedan kan du där välja betalningssätt som betal/kreditkort (Visa/MasterCard) eller Internetbank. Betalningen debiteras då direkt från ditt bankkonto.

Vad kostar det att göra en betalning?

Det beror på hur du väljer att betala och vilket belopp som du ska betala. Om du vill göra en betalning utan PaysonGaranti så kostar det dig inget. Det är i så fall mottagaren av betalningen som får betala en transaktionsavgift. Om du väljer att betala med PaysonGaranti så tillkommer en avgift på 5 % av totalbeloppet. Avgiften beräknas automatiskt och adderas vid betalningstillfället. Läs mer om Paysons avgifter här.

Måste både köparen och säljaren ha ett Paysonkonto för att kunna göra en betalning?

Köparen måste vara registrerad för att kunna utföra en betalning via sitt Paysonkonto. Säljaren (betalningsmottagaren) behöver däremot inte sedan tidigare vara registrerad hos Payson för att betalningen ska kunna utföras. Ett Paysonkonto reserveras automatiskt till säljaren när en betalning utförs till dennes e-postadress, Paysonkontot måste sedan registreras och aktiveras av säljaren för att ta emot betalningen.

Säljaren blir informerad om en utförd betalning via e-post samt får instruktioner om hur denne ska gå tillväga för att ta emot betalningen. Skulle säljaren inte vilja aktivera sitt Paysonkonto återbetalas pengarna till köparen efter att reservationstiden gått ut (15 dagar om betalningen utförts direkt, 5 arbetsdagar om betalningen utförts med PaysonGaranti).

Kan jag betala via min bank?

Ja, att betala med Internetbank via Payson Checkout går snabbt och smidigt. Vi samarbetar med Trustly för betalningar med bank, som är en av Europas ledande aktörer inom just bankbetalningar. De svenska banker som stöds är Swedbank, SEB, Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Skandiabanken eller Sparbanken Syd. Du loggar enkelt in och godkänner transaktionen med Mobilt BankID vid köptillfället.

Hur kan det fungera att göra en betalning till någons e-postadress?

Eftersom man registrerar Paysonkonto med sin e-postadress fungerar denna sedan som kontonummer i Paysons system. Din e-postadress är således allt du behöver lämna ut eller ange när du vill sköta en betalning. Bankkontonummer, kortnummer och liknande är det bara du själv som har tillgång till och denna känsliga information ska du naturligtvis inte dela med någon annan.

Vad händer om jag anger fel e-postadress till betalningsmottagaren?

Om du har betalat med PaysonGaranti till fel e-postadress så återbetalas pengarna automatiskt till ditt Paysonkonto efter 5 arbetsdagar, du kan sedan göra om betalningen till korrekt e-postadress. Om du betalat utan PaysonGaranti så återbetalas pengarna automatiskt efter 15 arbetsdagar. Detta förutsatt att det inte finns något Paysonkonto med den aktuella e-postadressen. Kontakta därför alltid Paysons kundtjänst och meddela att du gjort en felbetalning så hjälper vi dig.

Finns det några beloppsbegränsningar?

Det finns beloppsbegränsningar för betalningar med Payson. Om du använder din Internetbank med Payson ligger gränsen på 100 000,00 SEK, eller om du använder ett kort så är beloppet begränsat enligt din bank och beroende på vad du har för typ av kort. Om du har beloppet som innestående medel på ditt Paysonkonto finns ingen högsta begränsning av belopp att betala. Minsta belopp att betala med Payson är för närvarande 10,00 SEK.

Vad är skillnaden mellan Payson och andra betalsätt?

Payson har många fördelar jämfört med traditionella bank- och postbetalningar; Payson är optimerat för internet genom att du enkelt kan skicka pengar till mottagarens e-postadress istället för en långsammare överföring mellan olika banker. Du kan dessutom både betala och få betalt med Visa/MasterCard och Internetbank, vilket oftast endast erbjuds av banker till företag.

Använder du PaysonGaranti kan du känna dig helt säker att betala och få betalt på internet. Säljaren får besked om att pengarna betalats innan varan skickas, och köparen kan kontrollera varan innan pengarna släpps till säljaren. Det här är en unik lösning som endast Payson erbjuder. Betalningarna sker i realtid mellan Paysonkonton (dygnet runt), det finns således ingen fördröjning på en eller flera bankdagar vilket annars är normalt vid betalning från bank till bank. Säljaren kan därför skicka varan snabbare.

Avstämningen och historiken på Paysonkontot visar tydligt vem som betalat dig och vad betalningen avser.

Hur fungerar betalning till utlandet?

Att använda Payson för dina utlandsbetalningar är både snabbare och billigare än att göra transaktionen via bank. Betalningen utförs som vanligt genom att ange betalningsmottagarens e-postadress under Överföring -> Skicka pengar.

Tänk på att Paysons tjänst i dagsläget endast finns på svenska, finska, danska, norska och engelska, detta kan medföra språkliga problem med din motpart. Kontrollera därför alltid att din säljare accepterar Payson innan du utför en betalning till utlandet.

Vad är det för regler för köp av vara utanför EU?

När du köper varor från ett land utanför EU finns det en del saker att tänka på. Om du köper en vara från ett land utanför EU räknas det nämligen som privatimport vilket det betyder att du måste betala tull och andra avgifter. Detta gäller både nya och begagnade varor som du köper av en privatperson eller ett företag.

När paketet kommer till Sverige kontaktar fraktföretaget dig (till exempel PostNord). Sedan gör fraktföretaget en tulldeklaration åt dig. När du hämtar ut paketet betalar du då samtidigt tull och moms. Du kan även behöva betala andra avgifter, till exempel administrations- och expeditionsavgifter.

Det är säkrast att ta reda på hur avgifterna beräknas innan du beställer eftersom det slutliga priset kan bli mycket högre än vad du trodde från början. Det är köparens ansvar att på förhand ta reda på tullverkets avgifter och regler. För mer information se tullverkets hemsida.

Hur kan jag vara säker på att få det jag betalat för?

Genom att använda tjänsten PaysonGaranti har säljaren fem arbetsdagar på sig att skicka din vara efter att du betalat, annars får du automatiskt dina pengar tillbaka. Eftersom betalningen inte slutgiltigt betalas ut till säljaren innan du haft möjlighet att ta emot och kontrollera varan (inom din tidsfrist) är du garanterad att få varan eller pengarna tillbaka. Välj till PaysonGaranti när du utför betalningen.

PaysonGaranti

Hur gör man ett köp med PaysonGaranti?

När du betalar via Payson kan du välja till PaysonGaranti vid betalningstillfället. Observera att en del säljare inte erbjuder tjänsten PaysonGaranti (kontrollera detta innan köp). Efter betalningen följer du bara de instruktioner som finns inne på ditt Paysonkonto.

Hur godkänner jag varan så att pengarna frigörs till säljaren?

För att bekräfta att du mottagit varan loggar du in på ditt Paysonkonto och klickar på Historik och sedan Händelser. Klicka dig vidare till den aktuella transaktionen och knappen Godkänn vara. Pengarna frigörs till säljaren direkt när du klickat på knappen. Notera att säljaren måste ha angivit att denne skickat varan innan köparen kan godkänna varan på sitt Paysonkonto. Om statusen är att säljaren ska skicka varan betyder det att säljaren inte ännu angett att varan är skickad. När säljaren angivit att varan skickats får köparen direkt information via e-post.

Vad innebär PaysonGaranti för köparen?

Med PaysonGaranti slipper du riskera att bli lurad. Eftersom vi reserverar din betalning kan inte säljaren strunta i att skicka varan efter att du har betalat. Dessutom får du chansen att ta emot och undersöka varan innan pengarna överförs.

Genom att utföra betalningen med PaysonGaranti är du som köpare därför garanterad leverans av korrekt vara eller att få dina pengar tillbaka. Överensstämmer varan med det du beställde så godkänner du den. Är den felaktig så nekar du varan och returnerar den till säljaren för att få dina pengar tillbaka till Paysonkontot, eller ny vara enligt överenskommelse med säljaren.

Vad händer om jag inte får någon vara?

Om säljaren inte skickat varan och inte meddelat att varan har skickats inne på sitt Paysonkonto inom fem arbetsdagar efter att betalningen registrerats återbetalas pengarna automatiskt till köparens Paysonkonto.

Om säljaren har skickat varan men köparen inte fått den inom 8 dagar från avsändardatum har köparen rätt att ange varan som utebliven inne på Paysonkontot. Betalningen blir då låst tills köpare och säljare kommit överens om hur affären ska fortskrida. När parterna är överens kan den ena parten enkelt låsa upp betalningen till sin motpart.

Vid behov kontakta Paysons kundsupport för rådgivning. Säljaren är i enlighet med Köplagen ansvarig för att varan levereras till köparen.

Vad händer om jag får en felaktig eller trasig vara?

Om varan inte överensstämmer med beskrivningen av det du har betalt för så har du möjlighet att logga in på ditt Paysonkonto och reklamera varan. Tidsfristen vänds då till att köparen måste skicka returen inom 5 dagar från att reklamationen gjorts (köparen är ansvarig för att varan returneras till säljaren), och säljaren måste därefter godkänna eller neka returen inom 8 dagar från att returen är angiven som skickad. Ange även en tydlig beskrivning till varför du vill reklamera den vara du fått.

OBS! Du får inte reklamera en vara ifall du ångrat ditt köp, t.ex. som ångervecka eller öppet köp, om inte säljaren är ett företag eller specifikt accepterat detta.

Godkänner säljaren returen så betalas pengarna omedelbart tillbaka till köparen. Nekar säljaren returen av giltiga skäl låses pengarna i Paysons system tills köpare och säljare är överens om hur köpet ska avslutas. När parterna är överens kan den ena parten enkelt låsa upp betalning till sin motpart.

Att tänka på: Vid leverans av felaktig vara ansvarar säljaren för att felet åtgärdas. Det kan ske genom återköp, utskick av ny vara, eller annan kompensation efter överenskommelse. Om levererat objekt överensstämmer med ert avtal är säljaren inte skyldig att acceptera ett återköp.

Fraktskada: Avsändaren ansvarar alltid för att varan paketeras på ett fullgott sätt. Om en väl emballerad vara skadas under leverans kan mottagaren göra en reklamation till speditören för ersättning. Men om paketeringen, utifrån speditörens bedömning, skulle anses bristfällig är avsändaren skyldig att ersätta den skadade varan.

Kan man förlänga tidsfristen för att godkänna varan?

Det går tyvärr inte att förlänga den tid köparen har fått för att godkänna varan. Om köparen inte har fått varan levererad inom tidsfristen bör denne klicka på Detaljer för betalningen inne på sitt Paysonkonto och därefter på knappen Utebliven vara. Då blir betalningen låst på Paysonkontot. När köparen sedan fått varan levererad godkänns enkelt överföringen genom att köparen då klickar på knappen Lås upp betalning till säljare.

För leveransinformation rekommenderar vi att köparen kontaktar säljaren, alternativt spårar kollinumret via speditörens hemsida.

Vad innebär PaysonGaranti för säljaren?

Genom att erbjuda PaysonGaranti blir dina köpare tryggare med att handla av dig. Du som säljare är självklart garanterad betalning för din vara eller varan tillbaka. Men om kunden inte accepterar varan måste de skicka tillbaka den till dig innan de har möjlighet att få några pengar tillbaka. Du har sedan möjlighet att Godkänna returen för att avsluta ert köp eller Neka returen varvid köpet avstannas tills ni är överens. Att som säljare acceptera PaysonGaranti signalerar även att man är seriös och att varorna som säljs stämmer med hur de beskrivs.

Måste man som säljare erbjuda PaysonGaranti?

Nej, det behöver du inte göra. Däremot står säljaren för avgiften för köpet om överföringen genomförs utan PaysonGaranti. Sker transaktionen med PaysonGaranti är det helt gratis för dig som säljare. PaysonGaranti borgar även för seriositet och leder ofta till ett högre slutpris på t.ex. en internetauktion då transaktionen blir säkrare för köparen.

Om en köpare vill betala med PaysonGaranti och säljaren inte har erbjudit det i sin annons/auktion eller liknande, så går det att lösa i efterhand om parterna är överens. Köparen kan då utföra en betalning med PaysonGaranti inne på sitt Paysonkonto under Överföring -> Skicka pengar.

Hur skickar jag varan på bästa sätt?

För att kunna kontrollera försändelsen fungerar det bäst med rekommenderad post (eller annat spårbart fraktsätt). Skulle något hända med varan under frakten kan den då spåras, och skulle det behövas bevis på att varan är skickad eller uthämtad så har du det.

Kontakta gärna PostNord eller övriga fraktbolag för att se vad de erbjuder för lösningar. Var alltid överens om fraktsätt med köparen/säljaren innan varan skickas.

Vad händer om köparen inte godkänner varan?

Om köparen inte alls agerar inom sin tidsfrist på 8 dagar betalas pengarna ut till säljaren. Om köparen däremot reklamerar varan är denne skyldig att skicka varan i retur inom sin tidsfrist.

Alla tidsfrister är alltid tydligt utsatta på båda parters Paysonkonton (se detaljer för det aktuella köpet på ditt Paysonkonto) och information om köpet skickas kontinuerligt ut till båda parter via e-post.

Köparen återbetalas inte förrän du som säljare har fått tillbaka varan och godkänt returen. Du har rätt att neka returen om ni inte är överens varvid pengarna låses i Paysons system och parterna får diskutera sig fram till en lösning. När parterna är överens kan den ena parten enkelt låsa upp betalningen till sin motpart. Vid behov kontakta Paysons kundtjänst för rådgivning.

Vad händer vid en tvist?

Skulle det uppstå en tvist i ett köp så ska köparen och säljaren i mesta möjliga mån diskutera fram en lösning. Payson hjälper också till att medla mellan parterna om det skulle behövas.

Vid köp mellan privatpersoner gäller Köplagen.
Vid köp mellan en privatperson och ett företag gäller Konsumentköplagen.
Vid köp mellan två företag gäller Köplagen.

Skulle tvisten vara svårlöst kan man vända sig till konsumentverket, juridiskt ombud eller motsvarande. Mer information om konsumenträttsliga frågor finns på konsumentverkets hemsida.

Vad händer vid en låst betalning?

Vid en transaktion med PaysonGaranti har köparen och säljaren i vissa situationer möjlighet att låsa betalningen (t.ex. om leveransen är försenad), detta sker genom knapptryckning inne på transaktionen på Paysonkontot.

När en betalning har blivit låst kan båda parterna när som helst välja att låsa upp betalningen till sin motpart. För att låsa upp en betalning klickar man på betalningen och väljer Lås upp till säljare/köpare, betalningen överförs då direkt till motpartens Paysonkonto. Transaktionens status ändras därefter till Genomförd.

Hur sker en återbetalning?

Om du har betalat med PaysonGaranti så har säljaren 5 arbetsdagar på sig att skicka varan och ange detta på sitt Paysonkonto genom att klicka på länken Skicka vara. Om säljaren inte gör det inom sin tidsfrist så återbetalas pengarna till köparens Paysonkonto automatiskt. Vid en slutförd och godkänd retur av felaktig/trasig vara återbetalas köparen transaktionsbeloppet (exkl. transaktionsavgift) till sitt Paysonkonto.

Efter återbetalning kan köparen ta ut pengarna till sitt bankkonto genom att klicka på Överföring -> Uttag.

Vad är PaysonGaranti?

När man handlar över nätet med någon som man inte känner är det lätt att känna sig otrygg kring huruvida man kommer få det man betalat för. Ska köparen betala in pengar på säljarens bankkonto för att sedan hoppas på att få varan, eller ska säljaren skicka varan först och sedan hoppas på att få betalt?

Båda fallen innebär en mycket hög risk för den ena av parterna. Med PaysonGaranti fungerar Payson som en neutral mellanhand och ser till att varken köpare eller säljare har både varan och pengarna samtidigt. PaysonGaranti innebär att vi håller i köpesumman tills både köparen och säljaren är nöjda. Köparen betalar via sitt Paysonkonto med PaysonGaranti varpå vi direkt meddelar det här till säljaren. Han eller hon skickar då varan och är trygg eftersom pengarna finns på Payson. När köparen har fått varan och godkänt den överförs pengarna till säljarens Paysonkonto.

Hur man får betalt och gör uttag

Hur tar jag ut pengar från mitt Paysonkonto?

Uttag kan göras till ditt bankkonto när som helst. Börja med att logga in på ditt Paysonkonto, där finner du funktionen Uttag under rubriken Överföring. Att göra ett uttag kostar 2 kr till bankkonto inom Sverige (om du tar ut 100 kr så kommer det alltså fram 98 kr).

Att tänka på: Kontoinnehavaren på Paysonkontot måste alltid överensstämma med kontoinnehavaren på bankkontot. Du får endast ange siffror när du skriver in clearingnummer och bankkontonummer, inga mellanslag, bindestreck, punkter, kommatecken eller liknande. Uttag till utlandet eller uttag i Euro kräver SWIFT/BIC och IBAN-information, vilket du kan få av din bank.

Vad gör jag om jag angett fel kontouppgifter vid uttag?

Informationen du anger vid ett uttag skickas till banken i sin helhet. Om de inte kan genomföra ditt uttag med den information du angett returneras uttaget automatiskt till ditt Paysonkonto. Detta sker normalt inom en bankdag men kan ta upp till 14 bankdagar om det rör sig om ett uttag till ett utländskt bankkonto.

Du meddelas via e-post när uttaget har makulerats och kan därefter göra om det. Kontrollera då noggrant hur många siffror som ska ingå i ditt clearingnummer respektive kontonummer, vilket clearingnummer du ska ange etc. För att få besked om hur du ska ange denna information bör du prata med din bank för bästa hjälp. Du kan även kontrollera att ditt svenska clearingnummer är korrekt på den här sidan.

Jag har inget clearingnummer, hur tar jag ut pengar?

Alla svenska bankkonton har ett clearingnummer. Om du känner dig osäker på vad ditt clearingnummer är så rekommenderar vi att du kontaktar din bank för mer information och hjälp. Du kan även kontrollera att ditt clearingnummer är korrekt på denna sida.

Uttag direkt till Bankgiro och Plusgirokonto är tyvärr inte möjligt. Generellt för Nordeas personkonton brukar clearingnumret ”3300” användas, men vi rekommenderar att du kontrollerar detta med din bank.

Jag har fått en återbetalning men har inget Paysonkonto. Vad gör jag?

Om du har fått ett bekräftelsemejl om att du mottagit en betalning från Payson, kan du först kontrollera till vilken e-postadress du har fått bekräftelsen. Du måste sedan logga in med samma e-postadress på Payson för att finna betalningen.

Har du inte ett Paysonkonto med den e-postadressen kan du enkelt klicka på länken i bekräftelsemejlet för att aktivera ett Paysonkonto (gör du inte det så återbetalas pengarna till avsändaren per automatik efter en tidsfrist).

Hur kan jag som säljare vara säker på att få mina pengar?

Kontrollera alltid att du kan se betalningen på ditt Paysonkonto innan du skickar någon vara. Om betalningen är gjord utan PaysonGaranti ser du att ditt saldo uppdaterats direkt. Om betalningen är gjord med PaysonGaranti så står betalningen registrerad i din kontohistorik, men saldot uppdateras inte ännu. Du kan då skicka varan. Skicka den på ett sätt som gör att försändelsen kan spåras.

Vid köp med PaysonGaranti anger du att varan skickats genom att klicka på knappen Skicka vara inne på ditt Paysonkonto. Köparen har sedan 8 arbetsdagar på sig att ta emot och godkänna, eller neka varan.

När kunden godkänner varan flyttas pengarna direkt och slutgiltigt över till ditt saldo på Paysonkontot. Om kunden inte gör något alls under sina 8 arbetsdagar så flyttas pengarna över till dig när denna tidsfrist är slut. Endast om kunden nekar varan så avstannas köpet och ni får diskutera er fram till en lösning av er affär, du har rätt till varan i retur eller betalning för varan. Pengarna kan inte återbetalas till kunden utan ditt godkännande.

Jag har pengar på ett Paysonkonto med en e-postadress jag inte längre har kvar, hur gör jag?

Ta kontakt med Paysons kundtjänst så hjälper vi dig.

Hur fungerar en betalningsbegäran?

Du som är säljare av en tjänst eller vara kan själv fylla i detaljerna kring ett köp för att underlätta för köparen att göra betalningen till dig. Kunden får då ett e-postmeddelande med alla uppgifter förtryckta och kan enkelt klicka på Betala nu för att genomföra betalningen till dig. Detta förhindrar att kunden t.ex. fyller i felaktiga uppgifter när denne gör sin betalning till dig. Kunden behöver inte sedan tidigare ha registrerat ett Paysonkonto, utan registrering kan enkelt ske i samband med betalningen.

Vem kan jag skicka en betalningsbegäran till?

Du kan skicka en betalningsbegäran till vem som helst som ska betala dig, även personer som ännu inte har ett Paysonkonto. Du fyller själv i detaljerna kring ert köp (vad betalningen gäller, vilket belopp, fraktkostnad, om du accepterar betalning med PaysonGaranti eller inte etc.), sedan skickar Payson automatiskt detta till köparen och inkluderar en knapp för att betala dig på ett smidigt sätt. Klicka bara på Överföring och välj Begär pengar för att få tillgång till tjänsten.

Att tänka på: Det är endast tillåtet att skicka en betalningsbegäran till någon som du har en överenskommelse med.

Varför hittar jag inte kundens betalning på mitt Paysonkonto?

Om du har fått ett bekräftelsemejl om betalningen från Payson bör du först kontrollera till vilken e-postadress du har fått bekräftelsen. Du måste sedan logga in med samma e-postadress på Payson för att finna betalningen. Har du inte ett Paysonkonto med den e-postadressen kan du enkelt klicka på länken i bekräftelsemejlet för att skapa ett Paysonkonto för den e-postadressen (gör du inte det återbetalas kunden med automatik efter en tidsfrist).

Om du inte har fått något mejl från Payson, vänligen kontakta kunden för att kontrollera att denne angett korrekt e-postadress till dig vid betalningen. Har kunden betalat till fel e-postadress måste denne kontakta Payson för hjälp med återbetalning.

Det är viktigt att alltid logga in på Paysonkontot efter att ha fått ett bekräftelsemejl för att kontrollera att betalningen finns registrerad, då det kan vara ett falskt e-postmeddelande.

Hur gör jag en återbetalning till kunden?

Vid ett återköp kan säljaren enkelt återbetala pengarna till köparen (om säljaren har kvar pengarna i saldot på sitt Paysonkonto sker återbetalningen utan avgift). Säljaren överför beloppet till köparens Paysonkonto under Överföring och Skicka pengar, alternativt med knappen Kreditera/Delkreditera (funktionen Kreditera/Delkreditera är endast tillgängligt för företagskonton).

Köparen får direkt ett bekräftelsemejl på att återbetalningen är genomförd och kan då logga in på sitt PaysonKonto för att kontrollera sitt saldo, denne kan om så önskas genomföra ett uttag till sitt bankkonto.

Hur skickar jag varan på bästa sätt?

För att kunna kontrollera försändelsen fungerar det bäst med rekommenderad post (eller annat spårbart fraktsätt). Skulle något hända med varan under frakten kan den spåras och om det skulle behövas bevis på att varan är skickad eller uthämtad så har du det.

Kontakta gärna PostNord och övriga fraktbolag för att se vad de erbjuder för lösningar. Var alltid överens om fraktsätt med köparen/säljaren innan varan skickas.

Vad kostar det att ta emot en betalning?

Att få betalt med PaysonGaranti är gratis för betalningsmottagaren! Men om köparen betalar dig direkt, utan PaysonGaranti, är avgiften 3 kr + 3 % av totalbeloppet och debiteras betalningsmottagaren direkt vid transaktionstillfället.

En överföring av innestående medel mellan Paysonkonton sker utan avgift (vid överföring utan PaysonGaranti). Läs mer om Paysons avgifter här.

Vad är en betallänk och betalknapp?

Det här är en enkel lösning med vilken du kan komma igång på bara en minut. Perfekt för privatpersoner med mindre hemsidor, för enkla donationer eller om du vill skicka en betalningsbegäran till dina kunder. HTML-länken kan placeras på din hemsida eller i ett eller flera e-postmeddelanden, länken kan användas flera gånger av olika personer. Länken kan även enkelt kopplas till en knapp eller bild. Du får en e-postbekräftelse för varje betalning och köparen kan där även lämna ett meddelande till dig.

Exempel på användande: E-butik med få produkter utan en kassalösning. Donationer till din blogg, eller till välgörande ändamål. Fakturering av månadsavgift eller klubbavgift till en förening (placeras då i ett mejl). Insamling till en fest, t.ex. möhippa bland dina vänner (placeras då i ett mejl med flera mottagare).

Det enklaste sättet att skapa en betallänk är genom att logga in på ditt Paysonkonto och därifrån skapa en betalknapp under rubriken ”Mitt konto” och Integration.

Avgifter för privatpersoner

Vad har Payson för avgifter (för privatpersoner)?

Kontrollera Paysons prislista för aktuella avgifter.

Betalning mot faktura

Hur betalar man en faktura?

Att betala en faktura från Payson är enkelt. Fakturan skickas till den e-postadress du angett vid köpet, och den innehåller alla de betalningsuppgifter du behöver så som Plusgiro/Bankgiro och OCR-nummer.
Om du föredrar att betala fakturan snabbt och smidigt direkt så kan du klicka på “Mina sidor hos Svea” i mejlet.
Fakturan ska alltid betalas med de uppgifter som står angivna. Du betalar inte fakturan via ditt Paysonkonto.

Vad är en faktura?

Vad är en faktura? En faktura är ett betalningskrav som skickas ut av ett företag eller en privatperson till ett annat företag eller privatperson som är betalningsskyldig. Den som skickar ut fakturan kallas för borgenär och den som tar emot fakturan och är betalningsskyldig kallas för gäldenär. Fakturor kan ges ut i olika former, de vanligaste formerna är att skicka ut den i pappersform eller att skicka den i elektronisk form. En faktura har i normala fall ett förfallodatum, ett förfallodatum är det datum som är sista dagen för gäldenären att betala in beloppet vad den är skyldig. Förutom förfallodatum så innehåller fakturan även betalningsuppgifter så som belopp som skall betalas in, bankgiro/postgironummer, borgenärsuppgifter och specifikation vad fakturan avser för typ av produkt eller tjänst.

Hur får jag min faktura?

Din faktura skickas till den e-postadress du angav vid köptillfället. Fakturan skickas till dig samtidigt som e-butiken anger att de har skickat ut din beställning för leverans. Om du inte har fått fakturan kan den alltid återfinnas i PDF-format inne på ditt Paysonkonto. En eventuell påminnelse om betalning skickas till din fysiska postadress.

Kan jag flytta fram mitt förfallodatum?

Du kan själv förlänga betaltiden på din faktura under förutsättning att fakturan inte är förfallen inloggad på ditt Paysonkonto. Klicka på det aktuella köpet under Händelser. Vill du förlänga betaltiden på ditt fakturaköp klickar du på knappen “Förläng betaltid”. Ditt nya förfallodatum kommer att framgå i det mejl som skickas till dig. Vill du reklamera en vara eller rapportera en genomförd retur som du gjort till butiken du handlat hos så klickar du på knappen “Returnera / Reklamera”. Se till att du följer butikens returvillkor om du ska returnera en vara.

Du kan kontakta oss via kontaktformuläret eller via telefon om du har några frågor kring detta.

Hur många dagar har jag på mig att betala?

Du har normalt 14 dagar på dig att betala fakturan från det att din order har skickats. Om du behöver förlänga tiden för betalning av någon anledning kan du kontakta oss via kontaktformuläret på vår hemsida.

Hur får jag pengar tillbaka efter en retur?

Om du redan betalat din faktura och den sedan krediteras eller delkrediteras kommer pengarna återbetalas till ditt Paysonkonto inom 7 dagar. Därifrån kan du sedan göra ett uttag till ditt bankkonto under Överföring.

Om du inte loggat in på Payson tidigare så använder du din e-postadress för att göra detta via vår startsida. Om du inte har ett lösenord klickar du på Glömt lösenord och anger din e-postadress. Du får då ett mejl med instruktioner om hur du gör för att skapa ett lösenord och logga in.

Jag har fått påminnelse på fakturan trots att jag returnerat varorna. Vad gör jag?

Det kan vara så att företaget som du har gjort returen till ännu inte har mottagit den. Kontakta företaget för att ta reda på om din retur är mottagen. Företaget kan då kreditera din order och faktura, i samband med det skickas en kreditfaktura per mejl till dig. Kontakta gärna vår kundtjänst om du behöver hjälp med detta.

Kan jag dela upp min faktura?

När du får din faktura kommer det att stå ett lägsta belopp att betala på fakturan. Om du betalar det beloppet istället för hela beloppet godkänner du att påbörja ett avbetalningsförfarande. Observera villkoren för avbetalning som framgår på fakturan. Beroende på fakturans totalbelopp kan denna lägsta summa variera.

Varför blir jag nekad att handla mot faktura?

Det sker alltid en kreditkontroll vid köptillfället, om kreditkontrollen inte går att utföra eller om kontrollen visar att du inte är kreditvärdig för orderbeloppet så nekas köpet.
Men det går bra att välja ett annat betalsätt som kort eller bank istället. Har du frågor kring detta så är du välkommen att kontakta kundtjänst på 084709401.

Jag har betalt fakturan men fått påminnelse, måste jag betala påminnelseavgiften?

Har du betalat fakturan de senaste dagarna så kan du bortse från påminnelsen. Om du vill vara helt säker på att vi har mottagit din betalning så är du välkommen att kontakta oss via kontaktformuläret på vår hemsida eller på telefonnummer 08-470 94 01. Observera att det kan ta upp till 3 bankdagar för oss att se din betalning.

Jag har fått varorna, men ingen faktura?

Fakturan skickas med e-post, kontrollera därför din inkorg och eventuell skräppostmapp. Om du loggar in på ditt konto på Payson finner du även fakturan där. Kontakta annars företaget som du har handlat av och meddela att fakturan har uteblivit.

Det är först när företaget anger ordern som skickad som fakturan skapas och skickas till din e-postadress, det är därför normalt att fakturan kommer någon dag efter att du lagt din order.

Varför har min faktura blivit avbruten?

Troligtvis har säljaren valt att avbryta hela ordern. Fakturan kan också avbrytas automatiskt efter 60 dagar om säljaren av någon anledning inte kunnat skicka ordern. Ta gärna kontakt med säljaren för mer information om varför fakturan har blivit avbruten.

Min faktura är delkrediterad, får jag en ny faktura?

Om din faktura delkrediteras får du en kreditfaktura skickad till dig per e-post. Du drar då bort summan som står på din kreditfaktura från din originalfaktura och betalar resterande belopp. Du kan också logga in på ditt Paysonkonto för att se hur mycket som kvarstår att betala på din faktura eller via “Mina sidor hos Svea”. Gå till Svea.com och klicka på “Mina online köp” för att hämta och betala din faktura.

Kan jag betala min faktura via mitt Paysonkonto?

Du kan endast betala din faktura till det Plusgiro/Bankgiro som står på din faktura eller via “Mina sidor hos Svea”. Gå till Svea.com och klicka på “Mina online köp” för att hämta och betala
din faktura.
Det går alltså inte att betala fakturan via ditt Paysonkonto.

Delbetalning

När kommer betalningsavin för min delbetalning?

När du lagt din order mot Delbetalning skickas avin ut till dig via post i mitten av nästkommande månad. Du har därefter 14 dagar på dig att betala fakturan.

Kan jag se avierna inne på mitt Paysonkonto?

Nej, avierna för Delbetalning skickas endast per post.

Jag råkade betala in ett större belopp än vad som står på min avi, vad ska jag göra?

Betalar du ett större belopp än det som står på fakturan minskas summan du har kvar att betala och med det även beloppet på nästkommande avi.

Kan jag betala hela beloppet på en gång även om jag valt Delbetalning?

Vill du betala hela köpesumman på den avin du fått går det bra. Du använder då de angivna uppgifterna för att betala hela beloppet.

Kan jag flytta fram förfallodatum på min avi?

Vill du flytta fram förfallodatumet är det bara att kontakta vår kundtjänst via kontaktformuläret på hemsidan eller via telefon så hjälper vi dig med det.

Kan jag som företagare välja Delbetalning?

Som företagskund finns inte möjlighet till delbetalning, men det går bra att handla mot faktura med Payson om e-butiken erbjuder det.

Hur fungerar en delbetalning?

Om webbshoppen du handlar hos erbjuder delbetalning kan du delbetala köp över 300 kr. Du väljer själv om du vill betala över en period på 3, 6 eller 12 månader. För större summor erbjuds även 24 månader.

Delbetalningsavin skickas via post varje månad. Uppläggningsavgift, aviavgift och ränta framgår vid köptillfället.

Säkerhet och sekretess

Hur fungerar Payson köparskydd?

Om din beställda vara inte levereras som avtalat omfattas du av Paysons köparskydd som ger dig extra trygghet. Det innebär att vi vid behov hjälper dig och butiken du handlat hos att komma fram till en lösning eller att du får pengarna tillbaka. I första hand ska du vända dig till butiken vid eventuella problem och frågor om din order. Observera att butikens köpvillkor och villkor för återbetalning gäller företrädelsevis och köparskyddet kan inte användas för att påkalla garantier som inte erbjudits i köpvillkoren. För att använda köparskyddet kontaktar du kundtjänst och rapporterar problemet samt lämnar de uppgifter som efterfrågas.

Paysons köparskydd gäller endast för konsumenter vid köp av fysiska varor och vid betalning i Paysons betaltjänst med omfattade betalsätt som indikerats vid betalningstillfället. Köparskyddet gäller inte vid köp av icke-fysiska varor så som evenemang och tjänster eller för köp mellan näringsidkare. Du måste ha varit tillgänglig för att ta emot leveransen alternativt följt instruktioner för utlämning hos ombud som de meddelats dig.

För att undvika förseningsavgifter vid betalning mot faktura under tiden du och butiken löser ett problem kan du själv förlänga betaltiden inne på ditt konto på Payson vid det aktuella köpet, eller höra av dig till vår kundtjänst så hjälper vi dig.

Hur säkert är Payson?

Payson använder de säkraste systemen som finns att tillgå på marknaden och all data skickas krypterat. Känslig data som kreditkortsnummer sparas inte i våra system och den senaste tekniken från både VISA och MasterCard används för verifiering.

Vi följer de lagar som gäller för registrering och identifiering på internet och systemets plattform bygger på samma teknik som används av banker och myndigheter.

Allt detta gör att vi kan garantera dig absolut högsta säkerhet så att du kan känna dig trygg när du använder Payson. Tänk på att använda Paysons unika PaysonGaranti som extra trygghet för att vara säker på att få din vara vid handel på internet.

Vad gör jag vid obehörigt användande?

Om det har skett en obehörig debitering av ditt kort/bankkonto måste du direkt meddela detta till din bank för att spärra kortet/bankkontot och reklamera det aktuella köpet. Payson rekommenderar även att man polisanmäler denna typ av händelse.

Om det har skett en obehörig transaktion/händelse på ditt Paysonkonto måste du direkt meddela detta till Paysons kundtjänst.

Hur gör jag en säker betalning?

För att vara extra säker rekommenderar Payson tilläggstjänsten PaysonGaranti när man handlar mellan privatpersoner. Som köpare är du då skyddad mot bedrägliga säljare och garanterad att få varan eller att återbetalas.

Är det säkert att ange mitt kreditkortsnummer när jag betalar via Payson?

Det är viktigt att vara försiktig med hur man hanterar sitt kort. Det här gäller all hantering av bank- och kreditkort, exempelvis i maskiner, på restauranger, via kvitton i affärer och när du använder kortet på internet. Payson jobbar proaktivt med våra samarbetspartners för att skydda dina uppgifter. Information gällande VISA och MasterCard skickas alltid krypterat över en säker anslutning. Payson är även anslutna till 3D-secure tekniken för förhöjd säkerhet. Genom att aldrig spara känslig information (som kortnummer) i våra system säkerställer vi ytterligare att dina uppgifter hålls från att hamna i orätta händer.

Vi har dessutom en mängd säkerhetskontroller som kontinuerligt söker av och övervakar allt som händer i våra system för att kunna erbjuda maximal säkerhet och trygghet för dig som kund. För utökad säkerhet (t.ex. om man skulle tappa kortet) rekommenderar Payson att man ansluter sitt kort till Verified by VISA eller MasterCard SecureCode, du får hjälp med detta av din bank.

Vad finns det för lagligt skydd vid handel på internet?

Det finns lagar som reglerar hur handeln på internet ska gå till.

För handel mellan privatpersoner är det Köplagen som gäller.
För handel mellan företag och privatpersoner gäller Konsumentköplagen.
För handel mellan två företag gäller Köplagen.
För köp på internetauktioner gäller Distans- och hemförsäljningslagen.

Ovanstående lagar och riktlinjer kompletteras med egna villkor om båda parter har godkänt dessa. För mer information om konsumenträttsliga frågor, se konsumentverkets hemsida.

Hur mycket information lämnas till säljaren?

Vid betalning med Payson förmedlas automatiskt köparens och säljarens namn och e-postadresser mellan parterna. Uppgifter som adress, leveransinstruktioner och liknande kan i förekommande fall lämnas som meddelande till mottagaren vid betalningstillfället.

Hur säkert är Paysons system?

Payson använder marknadens säkraste system för betalningar och tillsammans med våra partners bevakar vi kontinuerligt alla transaktioner. Alla korttransaktioner bygger på bankernas 3D-secure teknik.

Vi nöjer oss inte med att använda de mest avancerade tekniska säkerhetssystemen utan lika viktigt för oss och våra medlemmar är de mjuka faktorerna för säkra nätbetalningar. Paysons unika PaysonGaranti säkerställer att både köpare och säljare skyddas vid köp eller försäljning på internet.

Vad menas med PEP?

PEP står för ”Person i politiskt utsatt ställning”.

Om du under de senaste 18 månaderna varit en PEP eller en känd medarbetare eller familjemedlem till en PEP, innebär det att vi måste begära mer information om dig, för att bättre kontrollera och bedöma risken utifrån ett penningtvättsperspektiv.

Med politiskt utsatt ställning avses personer som innehar, eller har innehaft någon av följande befattningar: stats- eller regeringschefer; ministrar samt vice och biträdande ministrar; parlamentsledamöter; domare i Högsta domstolen, konstitutionell domstol eller i andra rättsliga organ på hög nivå vilkas beslut endast undantagsvis kan överklagas; högre tjänstemän vid revisionsmyndighet eller styrelseledamot i centralbankens styrande organ; ambassadörer, beskickningschefer eller höga officerare i försvarsmakten; personer som ingår i statsägda företags förvaltnings-, lednings- eller kontrollorgan.

Med känd medarbetare avses en person som, enligt vad som är känt eller finns anledning att förmoda, tillsammans med en person med ovanstående befattning, är verklig huvudman till en juridisk person eller juridisk konstruktion, eller som på annat sätt har eller har haft nära affärsförbindelser med en sådan person. Det kan också röra sig om en person som är ensam verklig huvudman till en juridisk person eller juridisk konstruktion som, enligt vad som är känt eller finns anledning att förmoda, upprättats till förmån för en person med ovanstående befattning.

Med familjemedlem avses maka eller make, registrerad partner eller sambo, barn och deras makar, registrerade partner eller sambor, samt föräldrar.