Hittar du inte det du söker är du välkommen att ringa vår kundtjänst på telefonnummer 08-470 94 00 på vardagar mellan kl. 09:00-12:00 och 13:00-16:00, eller skriva till oss så svarar vi dig så fort vi kan. 


Har du frågor som konsument, vänligen klicka här.


Företagskonto

Information om verksamhetskoppling till annat land än Sverige

Vi behöver veta om verksamheten exempelvis: 1. är registrerad utomlands. 2. har kontor i något annat land i förhållande till vad som angivits till Payson. 3. har kopplingar till något annat land avseende verksamhetens produktion, personal, finansiella system eller andra delar av verksamheten. Detta anges i samband med att ni gör en ansökan om att skapa företagskonto. Vi kommer att kontakta er för mer information om exempelvis vilket/vilka länder som avses, och vad kopplingarna är. Är du tveksam så kan frågan besvaras med Ja i ansökan så hjälper vi er reda ut förutsättningarna. Vi ställer frågan som en del av vårt arbete med kundkännedom för att efterleva lagstiftning.

Kan jag kräva BankID-verifikation för köp mot faktura med mitt personnummer?

Ja, du kan själv aktivera krav på att alla köp som görs med ditt personnummer ska verifieras med BankID. Detta aktiverar du inloggad på ditt Paysonkonto. Gå in på Mitt konto och klicka på Inställningar. Under sektionen Inloggning och säkerhet ser du till att boxen som avser BankID-verifikation på alla köp med ditt personnummer är ikryssad.

Var hittar jag integrationsnycklarna?

När ditt Paysonkonto blivit godkänt finner du dina integrationsnycklar under rubriken Mitt konto och Integration.

Behöver jag ett inlösenavtal för att använda Payson?

Nej, det enda avtal du behöver är det du har med Payson.

Hur gör jag om jag behöver ändra mina företagsuppgifter?

Om du behöver uppdatera dina företagsuppgifter så gör du det under rubriken Mitt konto och Mina uppgifter. Det tar sedan 1-2 dagar för oss att granska ändringarna men du kan under tiden ta emot betalningar precis som vanligt. Observera att du inte kan ändra din mejladress.

Hur öppnar jag ett företagskonto hos Payson?

För att öppna ett konto klickar du på knappen Skapa konto längst upp på sidan, klickar i rutan för företagskonto och följer instruktionerna. Du kommer då få ett mejl till den e-postadress du angett för att gå vidare med din registrering. För att komma igång behöver du sedan verifiera dina företagsuppgifter under Mitt Konto och Mina uppgifter. Det tar vanligtvis sedan en arbetsdag för oss att granska och godkänna dina uppgifter.

Varför har mitt konto inte blivit godkänt fast det gått flera dagar?

Ibland kan granskningen dröja om det är hög belastning, men oftast beror det på att din ansökan behöver kompletteras. Du har i så fall fått ett mejl med information kring vad du behöver komplettera med.

Vilka dokument ska jag bifoga?

Som företag behöver du vid en manuell verifiering av ditt konto ladda upp ett registreringsbevis samt en ID-kopia. Om du inte har något registreringsbevis kan du ladda ner det från bolagsverkets hemsida.

Vi har ett UF-företag, hur öppnar jag ett Paysonkonto?

Ett UF-företag öppnar Paysonkonto precis som registrerade företag, men istället för organisationsnummer anger ni ett personnummer. Tänk på att den ansvariga för Paysonkontot måste vara minst 18 år. Motsvarande registreringsbevis ska också laddas upp och finns att hämta från UF:s hemsida.

Jag har redan ett privatkonto hos Payson, kan jag göra om det till ett företagskonto?

Absolut! För att ändra ett privatkonto till ett företagskonto loggar du in på ditt Paysonkonto och verifierar ditt privatkonto under Mitt konto och Mina uppgifter, om du inte gjort det sedan tidigare. När du gjort det finner du knappen Uppgradera till Företagskonto, klicka på den och följ instruktionerna för att slutföra uppgraderingen.

Olika sätt att ta betalt

Integrerad lösning

Payson erbjuder en integrerad betallösning för e-butiker där kunden direkt får tillgång till Paysons samtliga betalsätt med en automatisk avstämning direkt mot er hemsida eller ordersystem. Denna lösning kallas Payson Checkout och är mycket anpassningsbar och kan användas för de flesta typer av e-butiker, e-tjänster och liknande där det finns ett behov av att ta betalt av kunderna och få en realtidsbekräftelse på att betalningen utförts.

Lösningen kan implementeras i ett befintligt eller i ett nytt system, kortfattat så läggs Payson till som ett betalningssätt i er kassa och då kundens transaktion slutförts ges ett krypterat svar till er som bekräftar betalningen så att varan/tjänsten kan levereras till kunden.

Ni har även möjlighet att efter genomförd betalning visa ett kvitto eller guida kunden vidare inom ert system – detta då kunden automatiskt slussas tillbaka till er webbsida. Alla transaktioner finns dessutom enkelt samlade i ett system och på ett konto. Om din e-butik är byggd på en färdig plattform kan det finnas en Paysonmodul som är redo att användas för plattformen vilket minimerar det tekniska arbetet.

Läs mer om Payson 1.0 här.
Läs mer om Payson Checkout här.

Betalknapp/Betallänk

Detta är en enkel lösning med vilken du kan komma igång på bara en minut. Perfekt för privatpersoner med mindre hemsidor, för enkla donationer eller om du vill skicka en betalningsbegäran till dina kunder. HTML-länken kan placeras på din hemsida eller i ett eller flera e-postmeddelanden, då länken kan användas flera gånger av olika personer. Länken kan även enkelt kopplas till en knapp eller bild. Du får en e-postbekräftelse för varje betalning och betalaren kan där även lämna ett meddelande till dig.

Exempel på användande:
E-butik med få produkter utan kassalösning.
Donationer till din blogg, eller till välgörande ändamål.
Fakturering av månadsavgift/klubbavgift till en förening (placeras då i ett mejl).
Insamling till en fest, t.ex. möhippa bland dina vänner (placeras då i ett mejl med flera mottagare).

Enklaste sättet att skapa en betallänk är genom att logga in på ditt Paysonkonto och därifrån skapa en betallänk. Klicka här för att läsa mer.

Betalningsbegäran

Vill du ta betalt utan e-handelssystem? Det finns tillfällen när du behöver få betalt utan att en order först lagts i ett e-butikssystem. Begär då betalning via Payson så kan köparen enkelt och snabbt betala direkt till ditt Paysonkonto. Köparen får ett mejl och kan med en knapptryckning betala beloppet direkt till ditt Paysonkonto. Du behöver heller aldrig lämna ut någon känslig information till köparen, som till exempel ditt bankkontonummer. Det här är en bra tjänst för dig som vill sälja varor via annonser på internet eller på nätauktioner!

För att skicka en betalningsbegäran till någon loggar du in på ditt PaysonKonto och klickar på Överföring -> Begär pengar.

Administrering av företagskonto

Vad menas med bedrägeririsk och vad behöver jag tänka på?

Payson står för bedrägeririsken vid order mot faktura, förutsatt att följande har uppfyllts:
Ordern ska ha skickats och levererats till rätt person, det vill säga det namn eller företagsnamn och den adress som godkänts av Payson och förmedlats vid ordertillfället.

För att säkerställa det här behöver ordern skickas med spårbar frakt, till exempel som ett Rekommenderat brev. Fraktbolagen som säljföretaget/e-butiken använder sig av ska ha säkerhetsrutiner för leverans, som ska dokumenteras och kunna förmedlas till Payson:

Vid hemleverans, en underskrift som styrker att mottagaren visat giltig legitimation och att ordern är levererad.

Vid utlämning via ombud, ska kundens legitimation och i förekommande fall annan persons identitetshandling tillsammans med fullmakt uppvisas.

Försändelser till företag får endast skickas med Rekommenderad post, Värdebrev eller fraktsätt med motsvarande höga krav på uthämtarens behörighet att företräda beställaren.

Att tänka på:
– Transaktionen ska avse en fysisk vara, vid försäljning av tjänster står inte Payson för bedrägeririsken.

– Säljföretaget/e-butiken rekommenderas svara på Paysons frågor rörande bedrägeriärenden inom 48 timmar, förfrågan och svar sker via mejl.

Var hamnar pengarna som jag tar emot via Payson?

Pengarna kommer till ditt Paysonkonto exklusive avgift. Saldot ser du när du är inloggad på ditt Paysonkonto och vill du se transaktionsdetaljer klickar du på sidan Händelser under rubriken Historik. Från Paysonkontot kan du vidare göra uttag till ditt vanliga bankkonto via Överföring.

Hur gör jag uttag från mitt Paysonkonto?

För att göra ett uttag loggar du in på ditt Paysonkonto, klickar på Överföring och vidare på Uttag. Där anger du dina bankuppgifter och genomför uttaget.

Att göra ett uttag kostar 2 kr till bankkonto inom Sverige (om du tar ut 100 kr i Sverige så kommer det alltså fram 98 kr).

Att tänka på:
Kontoinnehavaren på Paysonkontot måste överensstämma med kontoinnehavaren på bankkontot. Du får endast ange siffror när du skriver in clearingnummer och bankkontonummer (inga mellanslag, bindestreck, punkter, kommatecken eller liknande). Uttag till utlandet samt uttag i EUR kräver SWIFT/BIC och IBAN-information vilket du kan få av din bank.

Hur krediterar jag en transaktion?

Om du har en integrerad lösning loggar du in på ditt Paysonkonto och klickar dig vidare in på sidan Händelser under rubriken Historik. Har du många transaktioner kan du använda dig av sökfunktionen. Klicka sedan på transaktionen och vidare till Kreditera/Delkreditera.

Om du tagit emot betalning på annat sätt än via en integration klickar du på Överföring -> Skicka pengar och anger mottagarens e-postadress, beskrivning av transaktionen samt belopp. Tänk på att inte klicka i rutan för PaysonGaranti vid en återbetalning.

Jag behöver kreditera en transaktion men har inget saldo på Paysonkontot, vad gör jag då?

Du kan göra en insättning till ditt Paysonkonto via Överföring -> Insättning, där väljer du vilken summa du vill sätta in samt insättningsmetod.

När du har saldo på ditt konto som täcker beloppet att kreditera söker du fram transaktionen på sidan Händelser under rubriken Historik. Klicka sedan på transaktionen och vidare till Kreditera/Delkreditera.

Hur gör jag för att ange ordern som skickad?

När du erbjuder Faktura som betalsätt eller använder dig av Payson Checkout måste du inom 60 dagar från det att ordern lagts ange ordern som skickad. Fakturan skickas då till kundens angivna mejladress.

Om du inte angett ordern som skickad inom 59 dagar stryks ordern automatiskt.

Kan jag ändra e-postadress på mitt företagskonto?

Om du önskar ändra e-postadress för ett aktivt företagskonto behöver du logga in på ditt Paysonkonto och skicka ett meddelande till oss där det framgår vilken e-postadress du önskar byta till. Observera att om du även behöver uppdatera företagsuppgifter eller inte har ett tidigare engagemang hos oss kan det vara enklare att öppna ett nytt företagskonto. Notera att en bedömning för bytet alltid görs.

Bokföringsunderlag

Finns det bokföringsunderlag för min redovisning?

För bokföringsunderlag går du till sidan rapporter under rubriken Historik när du är inloggad på ditt Paysonkonto. Du väljer vilken rapport och mellan vilka datum du önskar se underlag. Klicka sedan på skapa rapport. Rapporten skapas och sparas på ditt konto.

Varför ser jag inte momsen på betalningarna?

Om momsen för produkterna inte är specificerade i rapporten är det för att ni inte skickat in momsen i era transaktionsanrop till oss. Hur ni gör detta beror på vilken lösning ni använder er av, om ni behöver hjälp med detta kan ni främst kontakta er webbutiksleverantör.

Avgifter för företag

Vad betalar jag för avgifter när jag använder Payson 1.0?

Se Paysons prislista för aktuella avgifter.

Vad betalar jag för avgifter när jag använder Payson Checkout?

Se Paysons prislista för aktuella avgifter.

Marknadsföring

Jag har fått en kampanjkod, var anger jag den?

Du aktiverar din kampanjkod på sidan Integration under rubriken Mitt Konto när du är inloggad på ditt Paysonkonto.

Jag vill lägga till min butik under Lokala E-butiker, hur gör jag?

Logga in på ditt Paysonkonto och gå till sidan Marknadsföring under rubriken Mitt Konto för att lägga upp din butik på sidan Lokala E-butiker. Tänk på att din hemsida måste vara aktiv för att det ska fungera.

Payson Checkout

Hur fungerar Payson Checkout?

Payson Checkout är framtagen för att maximera antalet konverteringar. I vår nya och snabba betallösning har vi slopat alla onödiga steg i kassan för att öka din försäljning. Betalfönstret är snyggt integrerat i din e-butik där kunderna slutför köpet genom några få klick! Kunden kan välja att få hem varan och betala i efterhand med faktura eller att betala direkt vid köpet med kort eller internetbank.

Payson Checkout har vår lägsta transaktionskostnad och du slipper fasta avgifter.

Vad är skillnaden mellan Payson Checkout och Payson 1.0?

Med Payson Checkout behöver kunden bara fylla i mejladress, personnummer och postnummer vid köpet. Vi bekräftar kundens leveransadress och vidarebefordrar den till er i samband med att ordern slutförts. E-butiken behöver således inte registrera kunden innan köpet. Med Payson Checkout visas betalfönstret i en IFrame som integreras i e-butiken. Du kan själv välja vilka betalsätt du vill erbjuda. Payson Checkout har från start även en lägre transaktionsavgift.

Payson 1.0 öppnas ett nytt fönster där betalningen slutförs. Denna betallösning fungerar till de flesta plattformarna.

Vad kostar det att använda sig av Payson Checkout?

Se Paysons prislista för aktuella avgifter.

Kan jag förhandla om avgiften för Payson Checkout?

Med Payson Checkout har vi utvecklat nivåer där Paysons avgift blir lägre när din omsättning ökar. Du får också utökad hjälp med din marknadsföring när din verksamhet växer. Läs mer här!

Administration

Går det att aktivera BankID-krav på köp i min e-butik?

Ja, vi kan aktivera ett krav så att alla som handlar i din e-butik måste verifiera sig med BankID. Det är självklart helt gratis att aktivera denna funktion i din kassa. Kontakta gärna oss via kontaktformuläret så hjälper vi dig med detta.

Vad finns det för riktlinjer vid presentation av betalsätt?

Det finns en lag som reglerar hur betalsätt får presenteras (7 a kap. 1 § lagen (2010:751) om betaltjänster). Betalsidorna hos oss följer denna lagstiftning, och det är endast om du själv anropar våra enskilda betalsätt (faktura/kort/bank) eller använder någon annan betaltjänst tillsammans med Payson som du behöver tänka på att betalningsalternativ som erbjuder kredit till konsumenter inte får vara förvalda eller presenteras överst om det finns alternativ som inte medför erbjudande om kredit.

Om du till exempel erbjuder betalning via banköverföring och betalning mot faktura så behöver knappen med alternativet banköverföring visas överst.

När får jag pengar utbetalda?

Med Payson Checkout så betalas pengarna ut till ditt Paysonkonto 10 dagar efter att ordern markerats som skickad, exklusive avgift. Det är viktigt att komma ihåg att markera ordern som skickad inom 59 dagar från att ordern är lagd. Ordern redovisas alltid i realtid på Paysonkontot.

Hur ser jag om kunden har betalat?

Du kan inte se om kunden har betalat fakturan eller ej inne på ditt Paysonkonto. Men du får alltid pengarna utbetalda till ditt Paysonkonto 10 dagar efter att ordern angetts som skickad, oavsett om kunden har betalat eller inte. Om en kund inte betalar sin order så hanterar Payson ärendet vidare med kunden.

Kan jag själv välja vilka betalsätt jag vill erbjuda?

Med Payson Checkout ingår alltid alla våra betalsätt; faktura, delbetalning, kort och internetbank. Det är möjligt att själv välja vilka betalsätt du vill erbjuda till dina kunder.

Demofilmer – Payson Checkout

Hur ett köp går till

Klicka på bilden nedan för att se en demofilm av hur ett köp går till i en e-butik som använder Payson Checkout.

Köp med faktura

Klicka på bilden nedan för att se en demofilm av hur ett köp med faktura ser ut i en e-butik som använder Payson Checkout.

Komma igång med Payson Checkout

Hur gör jag för att komma igång med Payson Checkout?

Om du inte redan har ett Företagskonto hos Payson börjar du med att skapa ett här. Ange i registreringen att du vill ha ett Fakturaavtal. Efter att dina uppgifter granskats och godkänts kan du se dina integrationsnycklar på ditt Paysonkonto, under Mitt Konto och Integration. Lägg in dessa uppgifter i din modul/integration för att koppla ihop Payson med din e-butik.

Var hittar jag API-nyckel och Agent ID?

Dessa uppgifter hittar du när du är inloggad på ditt Paysonkonto under Mitt konto och Integration.

Hur installerar jag Payson Checkout?

Hur installationen går till beror på vilken typ av e-butikslösning du har. Om det är en modul du laddat ner brukar det alltid följa med en installationsguide, du kan hitta tillgängliga moduler på denna sida. Om du byggt din sida själva gör du integrationen med hjälp av vårt API.

Använder du dig av en färdig plattform anger du bara dina integrationsnycklar, som du hittar på ditt Paysonkonto under Mitt konto och Integration, i dina inställningar för betalsätt. Du kan alltid vända dig till din e-butiksleverantör för hjälp, då tillvägagångssättet kan variera.

Jag har installerat Payson Checkout men det fungerar inte, varför?

Kontrollera att du använder dig av en kompatibel modul. Kontakta Kundtjänst om problemet kvarstår.

Jag har ett företag registrerat i utlandet, kan jag använda Payson Checkout?

Även utländska företag kan använda sig av Payson Checkout, behandlingstiden kan dock vara lite längre än normalt. För att göra en ansökan går du till Skapa konto

Komma igång med Payson Checkout i olika plattformar

WooCommerce

Installation
1. Logga in i WordPress Admin. Navigera till → PluginsLägg till nytt i vänstermenyn.
2. Klicka på Ladda upp tillägg och därefter Välj fil för att bläddra dig fram till zip-filen på din dator. Klicka därefter på OK och slutligen på knappen Installera nu.
3. Aktivera pluginet.

Klicka här för att komma till vår demoshop där du kan testa hur Payson Checkout ser ut och fungerar i WooCommerce. Du kan även läsa mer om modulen här

Visma

Gå till WebshopBetalsättSkapa nytt betalsätt
Välj Payson Checkout och ange AgentID och API-nyckel.
Spara – klart!

Textalk

Gå till InställningarBetalningsmetoderLägg till en ny betalningsmetod
Välj Payson Checkout och ange AgentID och API-nyckel.
Spara – klart!

Moduler och plattformar för Payson Checkout

Vilka moduler och plattformar är kompatibla med Payson Checkout?

Gå till denna sida för att hitta tillgängliga moduler. Om du istället letar efter en färdig plattform går du till denna sida och tittar efter de som har stöd för Payson Checkout.

Payson 1.0

Går det att förhandla om avgifterna för Payson 1.0?

Du är välkommen att kontakta vår butiksavdelning så kan vi se över just dina förutsättningar. Mejla till sales@payson.se.

Hur fungerar Payson 1.0?

Payson 1.0 är vår mest flexibla betallösning utan bindningstid! Här kan du som e-handlare erbjuda dina kunder samtliga betalsätt som kortbetalning, bankbetalning, delbetalning och faktura. Du väljer själv om du vill erbjuda faktura och delbetalning. Betalfönstret öppnas i en ny flik och fungerar i alla digitala enheter. Det finns inga fasta avgifter och som entreprenör kommer du igång snabbt utan någon insats! Prova gärna vår Demoshop för Payson 1.0.

Vilka betalsätt ingår i Payson 1.0?

Med Payson 1.0 kan du erbjuda dina kunder att betala med kort, internetbank, faktura och delbetalning.

När får jag pengar utbetalda?

När du använder Payson 1.0 skiljer sig utbetalningstiden beroende på vilket betalsätt som kunden valt. Vid betalning med kort och internetbank betalas pengarna ut direkt till ert Paysonkonto. Vid Faktura och Delbetalning betalas pengarna ut 10 dagar efter att ordern markerats som skickad.

Mitt företag är registrerat i utlandet, får jag använda mig av Payson 1.0?

Även företag registrerade utanför Sverige kan använda sig av Paysons betallösning, behandlingstiden kan dock vara lite längre än normalt. För att göra en ansökan går du till Skapa konto.

Demofilmer – Payson 1.0

Köp med kort

Klicka här för att komma till en demobutik där du kan testa hur ett köp med kort ser ut i en e-butik som använder Payson 1.0.

Hur ett köp går till

Klicka här för att komma till en demobutik där du kan testa hur ett köp går till i en e-butik som använder Payson 1.0.

Komma igång med Payson 1.0

Hur gör jag för att komma igång med Payson 1.0?

Börja med att öppna ett företagskonto, det kan du göra här. Efter att dina uppgifter granskats och godkänts kan du se dina integrationsnycklar på ditt Paysonkonto, under Mitt konto och Integration. Lägg in dessa uppgifter i din modul/integration för att koppla ihop Payson med din e-butik.

Var hittar jag API-nyckel och Agent ID?

Dessa uppgifter hittar du när du är inloggad på ditt Paysonkonto under Mitt konto och Integration.

Hur får jag fakturatjänsten aktiverad?

Börja med att öppna ett företagskonto, det kan du göra här. Ange i registreringen att du vill ha ett Fakturaavtal. Om du redan skapat ditt konto går det jättebra att skicka ett mejl till kontakt@payson.se så hjälper vi dig!

Vad bör jag tänka på när jag väljer e-postadress till mitt Paysonkonto?

E-postadressen du registrerar ditt Paysonkonto med kommer vara synlig för dina kunder, det är också den adressen vi använder för att kontakta er med eventuella frågor. Så det kan vara bra att välja den med omsorg, om man t.ex. inte vill ha en allt för privat e-postadress som synlig för kunderna. Ett exempel på en lämplig e-postadress kan vara ”betalning@butiksnamn.se”.

Moduler och plattformar för Payson 1.0

Vilka moduler och plattformar är kompatibla med Payson 1.0?

Gå till denna sida för att hitta tillgängliga moduler för Payson 1.0. Eller om du istället letar efter en färdig plattform som har en inbyggd lösning för Payson kan du gå till denna sida.