Denna vecka har vår telefonsupport avvikande öppettider eftersom det på fredag är Midsommarafton. Öppettiderna ser ut som följande:

Torsdag 20/6: 09:00-14:00
Fredag 21/6: Stängt.

Det går självklart bra att skicka in din fråga via kontaktformuläret under dessa dagar istället.

Vi på Payson önskar dig en härlig Midsommar!

Svenska E-handlare tror på en bättre tillväxt i sommar än i fjol. Detta enligt undersökningen E-handelsindikatorn som vi på Payson gjort tillsammans med Svea Ekonomi. Att e-handlarna önskar regn är ingen nyhet – sämre väder genererar fler genomförda köp än sommarvärme.

Undersökningen baseras på svar från 549 e-handlare. Läs gärna mer om undersökningen här

Vi har sammanställt en guide för dig som är i tankarna om att starta e-butik. Här får du flera bra tips för hur du kommer igång med försäljningen på nätet, och vad du bör tänka på när du ska välja en e-handelsplattform.

Hela guiden hittar du här. Har du några frågor om att starta e-butik? Kontakta oss så hjälper vi dig!

Gästbloggaren Albin från Adsight ger dig sina bästa tips för hur du driver trafik till hemsidan!

Att kontinuerligt attrahera nya besökare är essentiellt för en webbutiks framgång. I denna artikel tänkte därför Albin Sandberg – SEO-specialist på den digitala marknadsföringsbyrån Adsight – dela med sig av tre metoder som du kan använda för att driva mer trafik till din e-handel!

Så får du mer trafik till din e-butik

1. Nyttja slutna Facebookgrupper
Företag, inte minst e-handlare, har under de senaste åren använt sig av influencer marketing för att driva mer trafik och öka antalet försäljningar i sin webbshop. Även om detta fortfarande är mycket effektivt så spår många experter att det finns ännu mer att hämta inom slutna Facebookgrupper.

Fördelen med de slutna grupperna är att du kan förmedla ditt budskap och dina produkter till en mer nischad målgrupp. Som exempel finns det slutna Facebookgrupper som endast innehåller blivande eller nyblivna mammor. Med andra ord innebär det alltså att du kan attrahera nya besökare som stämmer bäst överens med din idealkund, vilket troligtvis också ökar konverteringsgraden.

2. Ta hjälp av köpt annonsering
En annan metod som kan användas för att driva mer trafik till din webbplats är köpt annonsering. Mer exakt syftar jag på köpt annonsering i sociala medier och sökmotorer.

Vilken marknadsföringskanal du bör satsa på beror på din målgrupp. Enligt statistik från den Svenska Internetstiftelsen och deras undersökning ”Svenskarna och Internet 2018” är användandet på sociala medier fördelat enligt följande:

Facebook

Instagram

Snapchat

Twitter

Linkedin

YouTube

Jag rekommenderar dig att använda denna statistik som underlag. På så sätt ökar du chanserna att driva mer relevant trafik till din e-handel.

3. Öka din synlighet i sökmotorernas organiska träfflista
Som min titel kanske skvallrar om så föredrar jag däremot att man använder sig av sökmotorernas organiska träfflista för att driva mer trafik till sin e-handel. Alltså den lista som dyker upp nedanför annonserna:

Anledningen till att jag föredrar denna metod är dels för att det görs hela 50 miljoner (!) sökningar enbart på Google, vilket är den största sökmotorn, varje dag. Inte nog med detta så uppgav hela 73% av de tillfrågade i E-barometerns årsrapport 2017 att Google är deras viktigaste källa inför ett köp.

För att lyckas öka din synlighet i sökmotorernas organiska träfflista gäller det att du arbetar med SEO, vilket i korta drag handlar om att optimera din webbplats för att tillfredsställa Googles algoritmer. Något som i sin tur resulterar i förbättrade placeringar och ökad trafik till din webbshop.

Tips på hur du gör detta förtjänar en egen artikel, men nedan följer en handfull snabba knep för att göra din e-handel mer tilltalande för sökmotorer:

  • Skriv egna, unika produktbeskrivningar.
  • Implementera textinnehåll på dina kategorisidor.
  • Använd dig av kundrecensioner och omdömen.
  • Komprimera dina bilder för att snabba upp laddningstiden. Ett tips är att använda verktyget TinyJPG.
  • Se till att din webbplats är mobilvänlig.
  • Nu erbjuder vi fler banker i Payson Checkout och ökar samtidigt andelen slutförda köp. Med Trustly som val för betalningar med internetbank kan konsumenter utföra direkta banköverföringar med Swedbank, SEB, Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Skandiabanken samt Sparbanken Syd (och dessutom flertalet utländska banker där valutan växlas automatiskt för internationella kunder). Självklart är det lika säkert och enkelt som tidigare då tjänsten stödjer Mobilt BankID. Du kan redan nu se uppdateringen i Payson Checkout!

    Läs gärna hela nyheten i vårt nyhetsrum här.

    De mobila betalsätten blir allt mer populära, därför är vi på Payson glada över att det nu är möjligt att betala sin faktura med Swish! Alla de fördelar som finns med ett fakturaköp kommer självklart att finnas kvar. Payson agerar en trygg mellanhand så att du får hem varan först, innan det är dags att betala.

    För dig som funderar på att starta e-handel och letar efter en betallösning med ett mobilt betalsätt kan läsa mer om vår mest populära kassalösning Payson Checkout 2.0 här.

    Läs gärna mer i Paysons nyhetsrum.