Vi har fått äran att prata med vår kund Jodis som står bakom e-butiken Karin Herzog! I intervjun nedan får du lära dig mer om varumärket Karin Herzog, men även hur Jodis e-handelsresa sett ut!

Hej! Berätta gärna lite om dig själv!
Jag heter Jodis K Solvin och kommer ursprungligen från Island. I dagsläget bor jag i Göteborg och driver Karin Herzog webshopen. E-butiken är ett heltidsjobb och lite till! På fritiden går jag gärna ut i naturen eller läser en bra bok.

Hur kom du i kontakt med varumärket Karin Herzog?
När jag bodde på Island för mer än 20 år sedan hade jag arbetat som leg sjuksköterska på en lungklinik och på en weekendresa till London såg jag för första gången Karin Herzog produkterna. Det var i ett av de stora varuhusen som några personer stod och demonstrerade hur produkterna fungerade. De hade en syremätare med sig från sjukhuset som jag kände igen och visade hur syremängden i huden ökade bara någon minut efter att krämen applicerades på huden. De berättade hur dr Paul Herzog hade lyckats som den förste att stabilisera syre (oxygen) i en kräm och på ett naturligt sätt få det till att pressa sig ner i huden så fort det kommer i kontakt med huden. Detta väckte min uppmärksamhet eftersom jag visste hur viktigt syret är för kroppen. Jag köpte några burkar och åkte hem till Island. Produkterna fungerade mycket bra för mig själv och sedan började jag fråga några hudterapeuter samt läkare på Island om detta var något speciellt. Ingen av dem hade hört om detta men alla sade att om detta är sant så är det helt unikt! Då tog jag kontakt med Karin Herzog Laboratoriet i Schweiz och samarbetet började.

Vi marknadsförde produkterna på Island och sålde dem i parfymerier, salonger och apotek, till och med i Tax Free butiken. Sedan flyttade vi till Sverige och började lite med marknadsföring här, men den svenska marknaden var helt annorlunda än den isländska så det blev inte så mycket sålt i början och vi arbetade med annat i stället. Senare blev jag däremot kontaktad igen både av kunder som kände igen produkterna och ville gärna ha tillgång till dem och av Karin Herzog som ville gärna att jag började aktivt marknadsföra produkterna igen här i Sverige. Därför startade vi under 2007 upp en e-butik som vi driver än i dag.

Berätta lite mer om produkterna bakom Karin Herzog och varför de är så bra!
Produkterna bygger alltså på upptäckter som dr Paul Herzog lyckades med för mer än 40 år sedan. Han var född 1911 i Rumänien in i en schweizisk familj som i 3 generationer bodde i det skandinaviska konsulatet i Bukarest. Han utbildade sig till en läkare och så småningom började han arbeta på Karolinska Institutet i Stockholm. Där var han med om att arbeta fram ”respiratorn” som idag används bland annat vid öppen hjärtkirurgi världen över. Han blev hedersdoktor vid Karolinska Institutet. Paul träffade sin svenska fru Karin här i Sverige och flyttade efter 30 år i Sverige tillbaka till Schweiz. Då bestämde sig Paul att försöka förverkliga sin dröm att stabilisera syre i en emulsion. I årtionden hade läkare och vetenskapsmän utan framgång försökt att stabilisera syre (oxygen), som är en av de viktigaste energikällorna för cellerna i kroppen, i en emulsion. Det verkade som om syret var ett alltför flyktigt för att kunna stabiliseras. Men efter några års aktivt forskande lyckades Paul med sin genialiska idé och fick därmed sitt världspatent på den första oxygen krämen. Denna produkt var främst framtagen till läkarvården för att snabbt läka skadad hud och brännskadad hud.


Dr. Paul Herzog

Men när hans fru Karin som är auktoriserad hudterapeut testade krämen på sig själv upptäckte hon redan efter några dagar en helt ny lyster, fräschhet och känsla i hyn. Karin föreslår då sin man att utveckla denna oxygenprodukt till ytterligare en förgrening nämligen till skönhetsvärlden.

När man ökar syremängden i huden har det många fördelar som t.ex. att det återuppbygger huden på ett naturligt sätt inifrån och ut, huden blir friskare, fräschare och ser yngre ut. Produktionen av kollagen ökar och gör huden fastare samt mer elastisk, det gör att porerna och linjerna syns mindre vid regelbunden användning. Produkterna dödar också skadliga bakterier på ett naturligt sätt som gör att de hjälper ofta mot flera olika hudåkommor som t.ex. finnar, acne och även rosacea, m.m. Samtidigt tillför produkterna fukt ner i huden som gör att huden återfuktas på ett naturligt sätt.
Produkterna passar alla hudtyper och både torr och fet hud brukar komma helt i balans vid regelbunden användning.

Hur hittar kunderna rätt produkter då?
Eftersom produkterna är rätt så annorlunda än andra hudvårdsprodukter insåg jag ganska snart att kunderna behövde mer hjälp, speciellt i början för att kunna använda produkterna på bästa sätt och få så mycket som möjligt ut av dem. Och eftersom jag hade arbetat med TV på Island blev det naturligt för mig att börja producera informationsfilmer där jag visar exakt hur man applicerar produkterna och hur de fungerar och det har varit till stor hjälp för våra kunder.


karin herzog video

Det är självklart viktigt att välja rätt produkter för sin ålder och hudtyp och därför erbjuder vi en gratis personlig hudanalys till alla våra kunder och det har fungerat mycket bra.

Är det sant att flera kändisar använder Karin Herzog produkter?
Det är många kändisar som använder och har använt Karin Herzog produkterna under årens lopp. När den brittiska Kate Middleton förlovade sig med prins William fick en journalist en intervju med paret, då frågade han bland annat vilka hudvårdsprodukter Kate använde. Hon svarade då att hon använde Karin Herzog oxygenkräm för att få lyster och glow i sin hy. Detta väckte stor uppmärksamhet och försäljningen ökade med hela 20 % världen över. Det är mycket ovanligt att kungligheterna själva berättar personligen om vilka produkter de använder därför fick detta så stor uppmärksamhet.


Kate Middleton

Vad är det som gör att ni inte har fysisk butik idag?
Att driva en e-butik passar bra i dag och blir mer och mer vanligt att folk handlar på nätet därför är en fysisk butik inte aktuell för mig.

Vad tycker du är viktigt att tänka på när man startar en webbshop?
Det är viktigt att vara väl förberedd. Känna sina produkter väl, veta vad marknaden är ute efter och börja försiktigt och låta webbshopen växa naturligt. Det är alltid bättre att bygga på en bra stabil grund än att börja stort och behöva trappa ner.

Vad är det bästa med att driva e-butik?
Det är så roligt att driva en e-butik! Det är också superbra att kunderna har tillgång till webshopen dygnet runt samtidigt som man behöver inte stanna inne i en butikslokal och vänta på kunderna.

Vad är det tuffaste med att driva e-butik?
Det är tufft att nå ut och det kostar mycket att marknadsföra en webbshop.

Vad fick dig att använda Payson som betallösning?
Det var just därför att Payson erbjuder enkla men smidiga betallösningar där man behöver inte betala något i början utan man betalar endast när man säljer. Det passade oss mycket bra, speciellt i början.

Vilken trend tror du kommer vara viktig att haka på under 2020, för den som inte gjort det än?
Jag märker i min webshop att alltfler använder mobilen för att handla och då gäller det att försöka hela tiden att ha alla webbsidor så snabba och funktionella för mobilen som möjligt.

Vad är din framtidsvision?
Att växa ständigt och kunna hjälpa så många kunder som möjligt att må bra i sin hy.

Stort tack till dig Jodis för att du tog dig tid att svara på lite frågor, jätteroligt att få höra lite mer! Vi är jätteglada att du använder Payson som betallösning i din e-butik!

Adventskalender hos Payson!

Tillsammans med några av våra fantastiska e-handlare har vi en Adventskalender på vår officiella Facebooksida! Varje advent publicerar vi en tävling med fyra olika grymma e-butiker som tävlar ut fantastiska priser! In och gilla oss på Facebook för att inte missa någon tävling!

Nu kan du shoppa loss hos Paysons e-handlare! Klicka på knappen för att komma till alla erbjudanden!

Happy shopping!
/Vi på Payson

Månadens e-butik: Arteget.se!

Kicki & Ingela. Foto: Raihle Dufva

Vi har fått äran att prata med vår kund Arteget! Ingela och Kicki kommer från Arlöv utanför Malmö. Deras webshop är till otroligt stor hjälp för många. Läs gärna mer om deras e-handelsresa som startade redan 2007, och hur den har utvecklats från då tills nu!

Hej! Berätta gärna vilka ni är bakom Arteget.se!
Vi är ett duo-team som arbetar med behandlingskurser och enskild terapi för personer med ätstörningsproblematik som grundar sig i svår kontrollförlust för specifika livsmedel pga. ett överkänsligt beroendecentrum i hjärnan. Vi kallar det att ha ett mat- och sockerberoende för det vanligaste är att det är socker och stärkelserika livsmedel som överkonsumeras på ett okontrollerat sätt och som leder till fysiska-, psykiska och sociala negativa konsekvenser. I vår webshop säljer vi kurser, enskilda behandlingar och näringstillskott.

Vårt fokus är att ge behandling där klienterna får individuell hjälp att avgifta sig och läka och boosta de näringsbrister/obalanser som uppkommit som negativa konsekvenser av många års överätning. Vanliga konsekvenser förutom direkta näringsbrister är oftast tarmproblematik med IBS/IBD symtom, utmattningsdepression, sömnproblem och svår energibrist.

Hur mycket arbetar ni med e-butiken?
E-butiken och tjänsterna vi säljer där är vårt heltidsjobb. Det är en ynnest att få arbeta med det man brinner för och att hjälpa människor komma tillrätta med ohälsa. E-butiken är grundpelaren i att vår verksamhet syns. Våra klienter som behöver behandling mår väldigt dåligt och använder gärna internet som informationskanal och det är också där de hittar oss. Vår hemsida och webshop är navet mellan oss och våra klienter. Vi säljer både platsbundna kurser i Malmö och onlinebaserade – till oss kommer klienter från hela landet men även från Norge, Danmark och Finland. Efter att ha gått en platsbunden primärbehandlingskurs fortsätter behandlingen på onlinebasis. Behöver klienterna stöttas med näringstillskott beställer de dessa enkelt i vår webshop.

Vad gör ni när ni inte arbetar med webshopen?
Kicki: Eftersom jag själv är mat- och sockerberoende prioriterar jag mitt egna tillfrisknande genom att kontinuerligt vara aktiv i olika 12-stegs grupper och möten för beroendepersoner där jag kan dela eventuella risksituationer, hämta stöd från men även ge stöd åt andra – sjukdomen är livslång och går inte att bota, men man kan leva i tillfrisknad och ha ett fantastiskt liv med glädje, energi och hög livskvalitet när man tar hand om sig. Det liv jag lever idag är 1000 gånger bättre än det liv jag levde som aktiv i beroendesjukdomen. I min trädgård hämtar jag energi och återhämtning, jag har en stor ekologisk grönsaksodling att njuta i och av. Familjen, naturupplevelser, vandring, sociala sammankomster som inte är mat-fokuserade är viktigt för mig – precis som egentid där jag tar hand om min kropp och hälsa.

Ingela: Jag har själv inget mat- eller sockerberoende men jag äter som om jag vore det eftersom min hälsa har blivit så mycket bättre när jag tog bort socker och stärkelserika livsmedel ur kosten. Jag har en tragisk ryggolycka i bagaget från början av 2000-talet som förlamade mig från midjan o neråt och trots 6 års rehabilitering i den vanliga vården kunde jag inte gå utan hjälpmedel, inte cykla, köra manuellväxlad bil, simma eller gå i trappor. Jag hade extrema problem med tarmen och mådde väldigt dåligt både fysiskt och psykiskt. Jag provade lågkolhydratkost med naturliga fetter och blev efter ca 6 mån märkbart bättre, fick tillbaka rörlighet i förlamade tår mm, magen blev bättre och energin kom tillbaka. Detta blev startskottet för att jag omskolade mig och satsade på en ny karriär, ett nytt liv och ett annat sätt att leva. Idag driver jag mitt egna företag sedan 2007, arbetar minst heltid och kan både gå utan hjälpmedel, cykla, simma, köra manuellt växlad bil och ta mig upp för trappor. Eftersom mitt jobb också kräver mycket digitalt arbete med att sköta hemsidan och webshopen är det tur att det också är min hobby. Jag kopplar av när jag arbetar med bilder till våra sociala medier och finslipar på hemsidans/webshopens layout.

Att umgås med familjen och min hund och att se guldstunder i den enkla vardagen betyder mycket – när man har varit med om stora trauman och förlorat viktiga basala funktioner i kroppen och sedan lyckas återfå dessa trots att läkare tidigare sagt att det är omöjligt blir man oerhört tacksam till livet och man lär sig också vad och vem i livet som verkligen betyder något. Jag återhämtar mig i min IR-bastu och går regelbundet på olika kroppsbehandlingar för att stötta min fysik, det är mitt sätt att tacka kroppen för att den gav mig en ny chans här i livet.

Hur kom det sig att ni startade webshopen?
Ingela:
Jag startade företaget 2007 men då hette vi ”LCHF butiken” och jag var ensam i företaget, jag startade som en enkel webshop och det var bara en hobbyverksamhet med endast ett fåtal livsmedelsprodukter (Läs företagets historia här:). Företaget växte så fort att vi till sist var 7 anställda. Vi utökade webshopen med ett lunchcafé med hälsosamma luncher och bakverk.

Idag driver vi dock företaget endast via vår hemsida/webshop och hyr in oss i utbildningslokaler till våra platsbundna kurser. Sortimentet på produkter som skickas ut till kund är idag så nischat och smalt att lager och utskick sköts i en del av bostaden hos Ingela. Företaget startades från början av rent egoistiska skäl eftersom lågkolhydratprodukter i stort sett inte fanns på svenska marknaden, det var ett sätt att själv kunna handla specialprodukter. Idag ser det helt annorlunda ut – lågkolhydratprodukter finns i alla livsmedelsaffärer, därför har vi också valt att enbart fokusera på behandlingar och kurser idag vilket också gett oss tid och möjlighet att vidareutbilda oss och öka spetskompetensen i företaget.

Vad har responsen varit på era produkter och tjänster?
När vi startade vår webshop blev responsen hög o snabb i rekordfart eftersom vi var först i Sverige med att erbjuda specialprodukter för lågkolhydratkost, på den tiden sålde vi inte så mycket tjänster. Idag är behovet av lågkolhydratprodukter inte lika efterfrågat i webshoppar eftersom de har blivit en del av det allmänna utbudet i vanliga livsmedelsbutiker.

Idag säljer vi mest tjänster i webshopen och de produkter vi säljer är terapeutiska näringstillskott och det är i stort sett bara klienter som också går i behandling hos oss som beställer – men webshopen är såklart öppen för alla, man måste inte ha en ordination från oss för att handla.

Vad tycker ni är viktigt att tänka på när man startar en webbshop?
Satsa på ett system som stödjer en snabb och enkel kassa! Många av våra klienter är 55+ och minsta lilla som hakar upp sig eller inte är tydligt blir ett problem som kan leda till att ordern avbryts. Teknikstress är svårt att hantera för många av våra klienter. Vi har haft flera olika betalsystem genom åren men har nu stannat o fastnat för Payson som fungerar bra för våra klienter och dessutom är mycket enkelt att administrera o hantera för oss. Vi använder idag WooCommerce och integrationen med Payson är klockren och smidig.

Vilka är era bästa tips när man ska starta webbshop?
Sälj bara det som du kan stå för och som du själv har kunskap om! Lägg ner tid på att skriv egna texter som beskriver dina tjänster/produkter och visa att just du har något unikt att erbjuda. Satsa på en enhetlig layout och tänk på att din webshop ser olika ut i datorer, smartphones och surfplattor. Be att få låna andra personers datorer/telefoner när tillfälle ges så du kan titta på hur din hemsida ser ut och uppför sig på olika enheter. Så fort någonting är svårt att överblicka, ologiskt eller långsamt letar kunden sig vidare till en konkurrent.

Köp inte heller in för stora lager – det blir dyrt med hyllvärmare och är det ätbara produkter finns risk att de går ut i datum. Håll koll på att lagersaldon i webshopen och lagersaldon i hyllan stämmer! Det som kunden beställer måste kunna levereras snabbt. Se även till att vara tillgänglig för kunden! Om de har frågor ska de inte behöva vänta en vecka på svar. Eftersom vi ofta sitter i klientmöte och har kurser har vi svårt att passa en kundtjänst telefon, men vi är supersnabba på att ge feedback till våra kunder i olika sociala medier och mejl.

Vilka fallgropar ska man se upp med?
Se till att inte fastna i långa kontrakt på företagstjänster. Teknik utvecklas och förändras snabbt. Det du trodde var er perfekta lösning för ett halvår sedan kan bli ett dyrt misstag som du får betala på i många månader innan du blir ”fri” att prova ett nytt bättre system om du har satt dig i ett 36 månaders kontrakt. Kolla upp ordentligt vad som finns när det gäller exempelvis webshopssystem.

Vad fick er att välja Payson som betallösning?
Att Payson inte har någon månadsavgift och flexibiliteten med att kunden kan välja mellan många olika betalsätt ökar försäljningen. Många av våra klienter har varit långtidssjukskrivna länge och har begränsad ekonomi – att vi genom Payson kan erbjuda räntefri delbetalning är mångas räddning för att kunna ta behandling och köpa de näringstillskott de behöver.

Vad tror ni kommer att vara viktigt för e-handelsföretag under 2020?
Vi tror att logistiken från webshop ut till kund kommer att förändras och förbättras. Fler fraktbolag med service fram till dörren på de tider när kunden är hemma.

Vad är er framtidsvision?
Vi hoppas att mat- och sockerberoende ska bli erkänt som beroendesjukdom och kunna behandlas i den allmänna vården så att de som är sjuka får vård oavsett inkomst. Idag får vården i stället ta hand om alla negativa konsekvenser och då har sjukdomsförloppet redan gått väldigt långt – men grundproblemet och orsaken till konsekvenserna finns kvar.

Vi har inga ambitioner om att utöka verksamheten med fler anställda, men att hela tiden utveckla behandlingen och tjänsterna/produkterna i den takt som forskningen går framåt är en självklarhet. Vi utbildar oss också kontinuerligt för att alltid ha senaste kompetensen inom våra specialområden som är mat- och sockerberoende och tarm- och värkproblematik.

Stort tack Arteget.se att vi fick höra mer om er historia! In och kika in deras webshop om du är nyfiken på att lära dig mer.

Går du i tankar om att starta företag? Missa då inte detta! Under 7–9 november så kommer Eget Företag till Stockholmsmässan. Här får du som funderar på att starta eget företag, eller precis har startat upp, tips & råd av experter inom olika områden. Det är helt gratis att komma till mässan, se därför till att hämta din gratisbiljett här!

Vi kommer självklart att stå på mässan även i år. Du får även möjligheten att lyssna på vår e-handelsexpert Johanna Stenvi som under alla dagar på mässan håller ett seminarium där hon ger dig de bästa tipsen för hur du blir en e-handelssuccé! Säkra din plats till seminariet genom att anmäla dig här.

Vi ses på mässan!

Textalk Webshop är den perfekta e-handelplattformen för dig som vill sälja på nätet. Prova helt gratis i lugn och ro, lägg upp bilder och info om dina produkter och prova dig fram bland alla e-handelsfunktioner som finns i vår e-handelsplattform. Säker drift, betalningslösningar, integrationer till affärssystem och logistiksystem är redan på plats. Prova någon av våra färdiga mallar och bygg din webbutik själv.

Är du redo för årets köpfest? För de flesta e-handlare är Black Friday årets absolut viktigaste säljperiod. Hur kan du maximera din försäljning under årets köpfest?

Använd och analysera data från förra året

Analysera och utvärdera tidigare års data och leta efter trender. Med enkla analysverktyg som till exempel Google Trends kan du skaffa mycket kunskap och se vilka sökord / termer som var populära under tidigare års Black Friday. Ha dessa frågor i åtanke:
– Hur gick det förra året?
– Vad var dina bästa produkter?
– Vilken dag sålde ni bäst? Hela helgen eller en viss dag?
– Var kom besökarna från? Mobil eller dator?
– Hur stor andel av försäljningen kom från nya kunder?
– Hur presterade marknadsföringen inför Black Friday – vilka strategier fungerade bäst?

Mobilanpassa din webshop för en bättre köpupplevelse

Många handlar från mobila enheter, också på Black Friday. Det är därför viktigt att din webshop är responsiv. För några år sedan började Google straffa sidor som inte är responsiva. Om du vill få flera besökare till din webshop och öka konverteringen är det numera ett måste med en mobilanpassad webshop.

Marknadsföring i alla kanaler

Det är viktigt att du redan nu tar plats i dina kunders medvetande. Under veckorna fram till helgen kommer kunderna att planera vilka inköp de vill göra och varifrån. Detta betyder att du måste börja tidigt för att ta plats på kundernas lista.

Börja redan nu att marknadsföra och bygga förväntan via sociala medier. Har du ett erbjudande som dina kunder inte får missa? Se till att marknadsföra erbjudanden i de kanaler din målgrupp finns. Börja innan med att till exempel skicka ut exklusiva rabattkoder för att driva trafik och och öka chans till konvertering.

Kom ihåg att konsumenterna blir exponerad för mycket kampanjer innan den stora helgen. Det är då viktigare än någonsin att skapa kampanjer som skiljer sig från mängden och når fram till din målgrupp.

Anpassa webshopen

Se till att göra det enkelt för dina besökare att hitta fram till dina Black Friday-kampanjer och erbjudanden. Låt dina erbjudanden ligga lätt tillgängliga på startsidan och anpassa dom till säljperioden. Gör detta klart några veckor i förväg så att Google hinner indexera både texter och bilder. Ett tips kan vara att lägga till en Black Friday flik i din meny, då besökarna ofta letar efter denna när dom kommer in på din sida.

Enkla knep som leder till merförsäljning

Återigen är det bra att analysera kunders beteenden förra året. Under helgen kommer kunderna att leta efter de bästa rabatterna, vilket sannolikt kommer att påverka hur kunderna beter sig och vad dom letar efter. Baserad på detta kan du göra små knep i din webshop som driver försäljningen, förenklar shoppingen för besökaren och skiljer dig från konkurrenterna. Här är några exempel:
– Synliga rabattkoder
– Filtreringsfunktion
– Lyft fram bästsäljare
– Andra har också köpt
– Lyft fram erbjudanden
– Önskelista
– Favoriter

Testa kundresan

Det är lätt att se sig blind på sin webshop utan att testa hur den upplevs av besökaren.
Testa din butik från besökarens perspektiv och gå igenom kundresan från start till slut. Hur upplevs din webshop? Är det enkelt att hitta dina erbjudanden? Fungerar alla stegen i kassan? Se till att användarvänligheten testas och optimeras. När du testar kundresan, tänk på detta:
404-sidor
– Pixliga bilder
– Felaktig information om frakt / leverans
– Produktbeskrivningar / titlar som saknas
– Problem med att betala

Tänk på värdet med ditt erbjudande

Under Black Friday, se till att ha erbjudanden som sticker ut. Om du till exempel erbjuder samma rabattkod som månaden innan kommer kunden att vara mindre benägen att göra köp i din butik. Erbjudandet under Black Friday måste ge mervärde och sticka ut blant dina konkurrenter. Tänk på vilket värde du kan ge till dina kunder och vad som vill skilja dig från andra.

Stort lycka till med försäljningen!
/Vi på Textalk Webshop