De senaste dagarna har vi fått förfrågningar hur man hanterar bedrägliga e-post som skickas i samband med falska annonser på olika annonsplatser på internet. Via e-post försöker man få köparen att betala direkt till ett bankkonto/bankgirokonto och visar bland annat Paysons varumärke för att vilseleda köparen och ge en falsk trygghetskänsla. Det kan även se ut som att e-post har skickats från en e-postadress kopplad till Payson, men detta är lätt för en bedragare att manipulera. Här följer därför några tips till dig som handlar på nätet.

  • Var försiktig om varan har ett ”för bra” pris och säljaren vill göra snabb affär.
  • Vid betalning med Payson så utförs betalningen alltid till säljarens e-postadress via Paysons hemsida och aldrig direkt till ett bankkonto.
  • Kontakta säljaren via telefon och kontrollera att dennes uppgifter stämmer. De flesta seriösa köp- och säljsajterna har någon form av betygsystem på sina användare så att du kan se vilka som är seriösa. Kontakta gärna deras kundtjänst om du känner dig det minsta osäker kring ditt köp.

För att vara säker på att få rätt vara när du handlar på nätet rekommenderar vi dessutom tjänsten PaysonGaranti™, då godkänner Du varan innan säljaren får betalt. Läs mer här.

Under sensommaren och hösten har flera e-handelsplattformar anslutit till vår nya betallösning för e-butiker. Senast i raden är Visma, som bland annat erbjuder e-butiksverktyget Visma Webshop. Totalt rör det sig om flera hundra e-handlare som nu, utan extra kostnad kan uppgradera till PaysonCheckout 2.0.

Ta del av hela pressmeddelandet i Paysons nyhetsrum.

payson och visma

Förra hösten lanserade Payson en starta eget-jour för att hjälpa blivande e-handlare att komma igång med sin e-butik. Jouren har blivit en riktig succé och från och med 21/11 utökar vi öppettiderna till fyra dagar i veckan!

Planerar du att starta upp en egen e-butik? Eller vill du veta vad du ska tänka på när du utformar din butik och vilka betalsätt konsumenterna föredrar? Det finns många frågor som kan vara bra att diskutera med någon som har erfarenhet inom e-handel. Paysons starta eget-jour kommer från och med nu att vara öppen måndagar till torsdagar mellan kl. 16.00 – 18.00 där du kan ställa dina frågor live till våra e-handelsexperter i chatten på payson.se. Eller ring på 08-470 94 00.

Payson är e-handlarnas bästa vän och erbjuder kostnadsfri och personlig rådgivning till alla som vill komma igång med sin e-handelsdröm.

starta eget jour ny tid payson

Den 10 till 12 november arrangerar Paysons partner, NyföretagarCentrum Sverige, mässan Eget Företag. Mässan är nordens största företagsmässa och ett perfekt tillfälle att bygga upp ditt nätverk, få rådgivning och bolla företagstankar med ledande aktörer på marknaden.

Payson kommer att finnas på plats i monter A41:21. Dessutom arrangerar vi två seminarier där vår e-handelsexpert John Larzon berättar hur du praktiskt går tillväga för att komma igång med din e-butik. Läs mer om våra seminarier här och här.

Klicka här för att anmäla dig till mässan.
 

eget-foretag-massan

Paysons senaste e-handelsindikator visar två tydliga trender: handeln hittills i år har varit svag men förhoppningarna inför de kommande månaderna är desto större.

Internethandeln är på ständig framfart i Sverige, men trots det upplever många e-handlare att tillväxten varit svag under hösten. Däremot spår nästan hälften av alla e-handlare att deras tillväxt kommer att stärkas under de närmsta tre månaderna. Främst till följd av satsningar på ökad marknadsföring.

Ta del av hela nyheten i Paysons pressrum.
 

Ehandlarna spar stark avslutning pa aret

Tidigare i år lanserade Payson den nya betallösningen PaysonCheckout 2.0, som är framtagen för att göra köpupplevelsen snabbare och ge ökad konvertering. I samband med att allt fler e-handlare väljer att gå över till den nya versionen inför Payson en transparent och skalbar prismodell.

– Vi har en efterfrågan från kunder som vill se en långsiktig lösning från början. Många förknippar Payson med betallösningar för nystartade e-handelsföretag men i verkligheten har vi kunder i alla storlekar. Den nya prismodellen avspeglar på ett bättre sätt hur vårt utbud också passar större e-butiker. Vi öppnar nu upp för att priset blir ännu lägre i takt med att en e-butik växer och omsättningen ökar, säger Per Bodell, Paysons VD.

Läs hela pressmeddelandet här.

Pristrappa PaysonCheckout 2.0