Micro-influencers

Micro-influencers

Du kanske har blivit bekant med fenomenet influencer? Genom att använda sig av en ”influerande person” alltså en influencer, kan du nå rätt typ av kunder. Influencers är oftast personer som har en stor följarskala som lättare kan kommunicera ut ditt budskap till rätt målgrupp. Att använda sig av de influencers kan bli väldigt dyrt om du vill satsa på influencer marketing som en del av dig marknadsföring, därför har begreppet och användningen utav ”micro-influencers” blivit allt större.

Vad är en micro-influencer?
En micro-influencer har oftast en mindre följarskara än en “vanlig” influencer, dock genererar denna följarskala oftast ett större inläggsengagemang än hos en större influencer. Alltså är de mer villiga att gilla, dela och kommentera inlägget från en micro-influencer. Innehåll från en micro-influencer kommer därför att synas för en procentuellt större skala än hos en influencer, vilket gör att en micro-influencer är mer lönsamt om du har en tightare marknadsföringbudget.

Fördelarna med micro-influencers
Fördelarna med att använda sig av micro-influencers är många, men kort sagt så:
– Är det kostnadseffektivt!
– Personerna du kan samarbeta med kan ha mer nischade konton som gör att du når just din målgrupp.
– Det är lättare att testa flera micro-influencers än endast en influencer. Sikta på ett långvarigt samarbete med en influencer, det ger ett trovärdigt intryck för både influencern och e-butiken.
– Användargenererat innehåll, det vill säga att användaren av din produkt eller tjänst skapar inlägget istället för att du ska säga vad de ska skriva, känns mer äkta och är lättare för följarna att tro på. Låt därför personen du samarbetar med att få fria händer när de skapar innehåll om dina produkter eller tjänster!
– Det är mätbart. Du ser direkt vilket resultat som samarbetet ger! Tänk dock på att det är du som måste se till att det influencern lägger upp måste följa de marknadsföringslagar vi har i Sverige. Be därför att få kolla på ett utkast från personen du samarbetar med innan någonting publiceras!

Visste du att 29 % av e-handelsföretagen i Sverige uppger att de använder influencers i sin marknadsföring? Källa: Postnord