Möt Payson kund: Criseq

Criseq.se blev snabbt framgångsrik på nätet. Att driva e-butiken hemifrån blev helt omöjligt efter redan 4 månader. Grundaren bakom framgångssagan heter Fredrik Stockhaus och han ger dig sina främsta tips för hur du kan lyckas med din e-handel.

Sedan lansering av e-butiken i juli 2017 har försäljningen stadigt pekat uppåt. Criseq som grundades av Fredrik Stockhaus är en e-butik som säljer utrustning inom krisberedskap. Intresset inom området har han haft sedan länge, med idén om att starta e-butik förverkligades under pappaledigheten. Krisberedskap har fått ett sådant stort uppsving under de senaste åren, att media också pratar allt mer om kriser och krisberedskap är något som Fredrik tror har gynnat hans försäljning.

– Det är nog själva omvärldsläget egentligen som gjort att allt fler handlar krisförberedande produkter på nätet. Det finns större krav på den enskilda individen att man ska vara väl förberedd inför en krissituation. Det gäller självklart inte endast det yttre hotet, utan om vi kollar på exempelvis väder och vind så är stormar och bränder väldigt känsligt och påverkar också köpviljan för utrustning inom krisberedskap hos svenskarna, säger Fredrik Stockhaus.

Knepen för att nå framgång med din e-butik

Criseq har under sina snart två år i branschen fått insikt i vad som är viktigt för att affärerna ska rulla så smidigt som möjligt. Här är Fredriks tre bästa tips:

1. Se över logistiken
Att vara e-handlare och entreprenör gör att man har mycket att stå i. Se därför över dina logistikalternativ.
– Jag körde igång företaget hemifrån och logistiken var det som var svårast. Jag hade företaget på min vanliga postadress, så det var många gånger leveranser till mig inte kom fram eftersom det var en låst port. Efter 4–5 månader valde jag att använda ett lager istället och det blev inte särskilt mycket dyrare, de har bättre fraktavtal än vad jag hade och allting fungerar väldigt bra.

2. Använd en smidig betallösning
Att använda en smidig betallösning är också tidseffektivt, både för dina kunder och för dig som ska sköta allt själv.
– Det finns otroligt många betallösningar på nätet, men mitt råd är att använda en lösning där allt sker automatiskt. Med Payson Checkout ingår allt och jag behöver aldrig lägga tid på att utreda om kunden betalat utan det sköter Payson åt mig, vilket verkligen är fördelaktigt.

3. Satsa på en affärsidé du brinner för
En av de viktigaste faktorerna för att starta en e-butik är att satsa på något man brinner för.
– När man gillar det man gör kommer man automatiskt sätta sig in i allt som krävs för att lyckas, och långa dagar och sena kvällar kommer inte kännas som ett problem. Det kanske kan vara lockande att satsa på en bransch man sett andra lyckats inom och tjänat stora pengar på. Men innan man satsar bör man fråga sig vad man själv kan tillföra inom det området? Vad kan du tillföra som inte de blivande konkurrenterna redan har? När du hittat en USP och om du själv brinner för ämnet så är det bara att köra!

Framtiden ser ljus ut för Criseq, allt fler svenskar förstår vikten av krisberedskap och framöver hoppas Fredrik på att kunna erbjuda ännu fler produkter som fungerar både under kris eller vid äventyr.

– Nästa steg är att erbjuda någon typ av telefonabonnemang för satellittelefoner. Det blir en separat lösning med abonnemangsbetalning vilket känns väldigt spännande trots att det endast kommer att vara en liten del av produktutbudet på sidan. Jag hoppas också på att öppna upp för försäljning till utlandet inom snar framtid!

Läs mer om Payson Abonnemangsbetalningar här.