Så får du återkommande kunder till webbshopen

Så får du återkommande kunder till webbshopen

Den här artikeln är skriven utav Abicart. Artikeln publicerades för första gången på Markandsbiblioteket 9 mars.

Oavsett om man är ny på e-handel eller har hållit på med det i flera år, så är det alltid svårt att få till en del av konverteringarna. Ett konsumentlandskap i ständig förändring gör att marknadsföringsstrategierna också är i ständig förändring – en kamp som är svår att vinna. Undersökningar visar att 69% av besöken i webbshopar aldrig leder till att kundkorgen konverteras till köp i kassan. Marknadschefernas ContentPartner – Abicart – har lite tips på hur man råder bot på det och hur ni får fler återkommande kunder i webbshopen.

Förbättrad kundservice

Ett väl fungerande supportsystem hjälper effektivt till i kommunikationen med kunderna och hjälper även till med att se till så att rätt supportfråga hamnar på rätt ställe. I och med att supportsystemet möjliggör en tydligare kommunikation med kunderna så underlättar detta vid frågeställningar som uppstår såväl före som efter köp. En livechatt eller ett helpdesk-verktyg kan förvandla en kundfråga till ett köp. Ett eventuellt klagomål kan bli en lösning och med det, kanske merförsäljning. Rent generellt kan ett snabbt och bra hanterat problem förvandla en missnöjd kund till en lojal och återkommande kund, oavsett om den feedbacken kommer via webshopen, e-post eller sociala medier. Den här typen av feedback är ovärderlig såväl i arbetet med att förbättra ett sortiment som med den övergripande shoppingupplevelsen.

Erbjud ett lojalitetsprogram

Kundlojalitet skall belönas. Det kan göras exempelvis med ett medlemskap eller kanske en rabattkod när de kommer tillbaka och handlar i shopen igen. Eller varför inte rabatt på andra köpet eller när de nått en viss inköpsnivå? Här kan man med fördel snegla på e-handels-
jättarna och deras poängsystem och liknande lösningar.

Glöm inte bort att följa upp rabattkoder och erbjudanden, se det som feedback på vilka kampanjer som fungerar och justera därefter.

Gör besöket fantastiskt

Utgå från att det inte är någon som behöver det du säljer. Över lite drygt 25 år, har vi gått från en ekonomi baserad på varubrist och smalt utbud av tjänster, till en i överflöd och det finns därför få produkter vi kan sälja som inte redan säljs någon annanstans. Fokusera därför på hur du säljer det du säljer. Upplevelsen dina kunder får måste skilja sig från den de får hos konkurrenten. Det ökar möjligheterna för att de kommer tillbaka. Eftersom produkter kommer och går så skulle en anmärkningsvärt positiv köpupplevelse kunna vara det som lockar kunden tillbaka. Lite som vid det vanliga, fysiska shoppingbesöket. Den trevliga boutiquen, med den hjälpsamma personalen i den mysiga gallerian – dit återvänder du gärna när det är något annat du behöver.

Övergiven kundvagn – en möjlighet

Det finns undersökningar och statistik som visar att en webbshopsbesökare som lämnar sin kundvagn före det att köpet konverterats och som efter det får ett vänligt påminnelsemail, i snitt spenderar 55% mer i köpet än vad det ursprungliga kundvagnsvärdet var. Det här är ett bra tillfälle att påminna kunden i ett försök att få dem att återvända till shopen för att avsluta köpet. Eftersom mailet går till någon som redan känner till varumärket och har hittat till shopen tidigare så är det goda möjligheter till det.

Skicka nyhetsbrev/använd e-postmarknadsföring

Du kan använda e-postmarknadsföring för att knuffa befintliga kunder i rätt riktning. De som sedan tidigare visat visst intresse för ert varumärkes produkter, är enklare att uppmuntra till nya köp. Genom att skicka personliga meddelanden kan du som vi beskriver ovan, nå personer som har övergett varukorgen eller exempelvis ”bara” köpt en viss typ av vara eller tjänst för att berätta om andra delar av ert utbud.

Regelbundna e-brev är också ett bra sätt att hålla varumärket överst i kundernas medvetande (Top of mind). Visa upp nya produkter, marknadsför reor och erbjud exklusiva rabatter – aktiviteter som kan hjälpa till att öka försäljningen.

Lär av feedback – samla data

Abicarts sjätte tips är: Lyssna på kunderna. Får de chansen, kommer många att svara och en del kommer såklart att lämna smärtsamt ärliga omdömen och berätta vad de gillar och inte gillar. Underlätta detta genom att erbjuda möjlighet till att lämna recensioner – i flera kanaler. Be om en recension efter varje köp via e-post i ett tackmejl med en kort undersökning eller ett enkelt rankningssystem. Samla sedan recensionerna i sociala medier. Den insamlade informationen kan ni sedan använda för att skicka personliga erbjudanden. Återvändande kunder känner tillit till ert varumärke och spenderar därför mer.

Återkommande kunder är således er mest värdefulla resurs – alla e-handelsföretags mest värdefulla resurs. När man anstränger sig för att få in nya kunder, får man inte glömma bort att skapa goda möjligheter till återkommande köp från befintliga kunder.

Lycka till!

Återkommande kunder i sin webbshop är fantastiskt! Det finns sällan några genvägar dock utan reflektera, investera tid och gör er webbshop ”bäst i klassen”.

www.abicart.se kan du lära dig allt du behöver för att starta, hantera och expandera din webbshop! Just nu har Payson & Abicart en gemensam kampanj för dig som går i tankarna om att starta e-butik, där du får ett exklusivt rabatterat livstidspris när du använder Payson som betallösning i din webbshop hos Abicart. Läs mer om kampanjen här.