Öka trafiken till din e-handel med SEO

Öka trafiken till din e-handel med SEO

Att synas i Googles sökresultat är en av de mest effektiva metoderna för att öka den kvalitativa trafiken till din webbplats. I kombination med en e-handel optimerad för konvertering, så kommer en ökning i relevant trafik också leda till fler betalande kunder. I detta inlägg ger Amanda, content-specialist på Viseo.se, fem SEO-tips till dig som e-handlare.

Vad SEO är

Begreppet SEO står för Search Engine Optimization, eller på svenska sökmotoroptimering. En SEO-strategi innebär att aktivt optimerar sin hemsida för att synas högt upp i sökresultat hos sökmotorer. 

Två viktiga delar av SEO är:

1) att skapa innehåll till din webbplats som svarar på frågor din målgrupp har och som är relevant för de produkter eller tjänster som du säljer. 

2) att ha en tekniskt välfungerande hemsida. Google tycker om sajter som är snabba och användarvänliga.

Varför SEO är viktigt för din e-handel

SEO är ditt sätt som e-handlare att få besökare från Google utan att behöva betala per klick. Med andra ord ser du till att de som faktiskt är ute efter det du säljer också hittar till dina produkter eller tjänster. Bygger du en sida som är optimerad för att Google och andra sökmotorer ska hitta dig så kommer också fler kunder att hitta dig.

5 tips för att lyckas med SEO

SEO är ett långsiktigt arbete och resultat i form av högre positioner på Google kan ta tid. Men resultaten är långvariga. Nedan är 5 tips för att komma igång.

1.Gör en sökordsanalys 

Det första du måste göra är att ta reda på vad dina framtida kunder är intresserade av och vad de letar efter på Google. I sökmotorer översätts detta intresse till sökord eller sökfraser. Det vill säga de ord som dina kunder skriver in i Googles sökruta när de letar efter information. Det finns många digitala verktyg du kan använda dig av för att få inspiration till nya ord och för att förstå hur många som söker på ett specifikt ord varje månad. 

2. Bygg en stark sidstruktur

Utifrån den sökordsanalys du har gjort ska du sedan bygga upp din webbplats. Matcha dina kategori- och produktsidor med de sökord som du nu vet att dina kunder använder. Skriv unika sidtitlar för varje sida, använd dina sökord i rubriker, bildtexter och den beskrivande texten på sidan. 

Glöm inte heller att uppdatera metabeskrivningen på alla sidor så att den tydligt förklarar vad du erbjuder. Se även till att bygga kategorisidor där du samlar produkter som hör till varje kategori. Det gör att du kan synas på Google som en försäljare av till exempel både stövlar (kategori) och röda stövlar (produkt).

3. Indexera din e-handel

För att Google ska kunna hitta till din sida vid en sökning så måste du indexera den hos Google. Du bör du också se till att alla dina kategori- och produktsidor är indexerade så att ingen blir bortglömd. Du kan se vilka av dina sidor som är indexerade via Google Search Console. 

4. Skapa unikt och relevant innehåll

Nästa steg är att börja bygga en kunskapsbank/blogg med relevant innehåll. Utöver att skriva bra kategori- och produkttexter så bör du även skapa innehåll relaterad till vad du säljer men som snarare har till syfte att hjälpa din målgrupp än prata säljande om dina produkter. 

Om vi återigen tar exemplet på stövlar så skulle relevant innehåll kunna vara hur du stylar stövlar inför höstsäsongen. Ta här återigen hjälp av den sökordsanalys du gjorde för att förstå vilka ämnen din målgrupp är intresserad av. 

5. Fortsätt att lära!

Om du är ny inom SEO kan all information känns överväldigande till en början. Ett bra sätt att förstå grunderna är att läsa igenom MOZ nybörjarguide till SEO.

Det finns även massvis med material både på svenska och engelska (Youtube-kanaler, podcasts, bloggar etc.) om hur du får din sajt att ranka bättre på Google. Lär dig i din egen takt och håll dig uppdaterad om vad som händer med Googles Algoritmer.