Personalisera mera!

Personalisera mera!

2019 fortsätter att vara året där konsumenterna vill ha en personaliserad användarupplevelse. Personalisering är ett begrepp som blivit stort i både webbutveckling och marknadsföring på nätet, för att ge besökaren en bättre upplevelse av din webbsida och ditt varumärke.

Vad är personaliserat innehåll?
Personalisering innebär bland annat att du använder det du redan vet om kunden för att förbättra användarupplevelsen och ge det kunden vill ha när hen vill ha det. Exempelvis, om en kund tittar på en resårmadrass så är det passande att visa övriga sängrelaterade produkter direkt intill resårmadrassen för att förenkla kundens köpresa. Det är också möjligt att via analystjänster se och förstå hur dina kunder navigerar sig och vilken enhet som används för att lära känna dina kunder bättre och därmed anpassa din kommunikation till dessa – även i realtid!

Konsumenterna förväntar sig en personaliserad upplevelse
Majoriteten av konsumenterna förväntar sig idag en personaliserad upplevelse när de handlar i en e-butik. Ca 90 % av alla köp föregås av en Google-sökning och många konsumenter letar efter både erbjudanden och trygga betalningar innan de genomför köpet. För att fånga upp kunden i sitt beslutstagande (retargeting) är det smart att visa de produkterna som besökaren tidigare kollat på igen i andra sociala kanaler. Retargeting är en av de vanligaste metoderna för att personalisera mer.

Det som är viktigt att tänka på är att personaliserat innehåll kan göras först du vet vem din målgrupp är. Då vet du vad som ska personaliseras och vart det personaliserade innehållet ska ske!

Ge också kärlek till din befintliga kundbas!
Du som redan har en kundbas bör se till att värna om denna. Här vet du vad kunderna tidigare köpt och gillar – se till att utnyttja den information du har för att maximera det personaliserade innehållet! Skicka nyhetsbrev med rabattkoder på en viss produktkategori eller informera om nyheter som detta segment verkar gilla. Värna om din existerande kundbas och ge dom en personaliserad upplevelse också efter sitt köp, de gillar redan dig och din e-butik och det finns stor potential att de kommer handla igen. Att bygga relationer och få dina kunder att bli lojala & återkommande kunder är det du bör fortsätta att fokusera på året ut!