Så omvandlar du besökare till kunder i din webshop – 7 tips

Så omvandlar du besökare till kunder i din webshop – 7 tips

Att öka försäljningen i din webshop kan bli dyrt om du enbart satsar på utökad marknadsföring. Fokusera därför också på att öka konverteringsgraden (antalet kunder delat med antalet besökare) i din webshop så att dina befintliga besökare omvandlas till köpande kunder. Det är ofta ett både enklare, billigare och snabbare alternativ för att öka försäljningen i din webshop.

Nedan delar webbhotellet Loopia med sig av 7 tips för att omvandla besökare till kunder i din webshop.

1. Visa vägen och underlätta för kunden
Att handla online ska gå så snabbt och smidigt som möjligt för dagens köpare. Hittar inte kunden vad den letar efter direkt är risken stor att den letar sig vidare till en annan webshop där köpet sker istället. Det är därför viktigt att visa vägen för kunden genom att:

● Använda en genomtänkt struktur för menyer och produktkategorier så att kunden enkelt hittar rätt. Inspireras gärna från andra webshoppar inom samma bransch.
● Använda ett bra sökverktyg med möjlighet att sortera och filtrera efter olika kriterier. Det underlättar ytterligare för kunden då sökupplevelsen effektiviseras.
● Hjälpa kunden vidare till “nästa steg” genom hela beställningen med tydliga anvisningar och knappar. Tappar kunden bort sig på vägen kanske köpet aldrig blir av.

2. Få kunden att känna sig trygg med att handla av dig
Att en besökare ska vilja köpa något från dig handlar inte enbart om vilka produkter du säljer. Det är minst lika viktigt att din webshop uppfattas som trovärdig, vilket du kan lösa med t ex:

● Tydliga kontaktuppgifter.
● Hög standard och kvalité med en proffsig design och välskrivna texter.
● Tillräckligt med information i form av detaljerade produktbeskrivningar och högupplösta bilder.
● Pålitliga betalningsmetoder. Faktura, kortbetalning och direktbetalning via bank är några av de mest populära alternativen i Sverige.
● Recensioner från nöjda kunder.
● Mervärden som t ex gratis frakt och fria returer för att få kunden att känna sig trygg med att inte ha spenderat pengar i onödan ifall något skulle gå snett.

3. Uppmana kunden att köpa direkt
Det minskar risken för att de surfar vidare och kanske aldrig beställer eller gör det hos en konkurrent istället. Detta kan du t ex göra genom att berätta om tidsbegränsade erbjudanden, begränsat antal produkter och uppmaningar till köp i stil med “Beställ nu” eller “Köp direkt”.

4. Skapa merförsäljning

Erbjud kunden att komplettera sin beställning med fler produkter, exempelvis:

● Rekommenderade tillbehör, dvs produkter som passar bra ihop med den produkt som kunden tittar på eller har lagt i kundvagnen.
● Mängdrabatt som t ex “Beställ 5 st och få XX kr rabatt”.
● Fri frakt om kunden handlar för minst XX kr.
● Gratis eller rabatterade produkter om kunden handlar för minst XX kr.

5. Lyft fram det som gör din butik unik

Var tydlig med vad som gör din webshop bra och varför kunden ska välja dig framför konkurrenterna. Är du billigast? Har du bäst kundtjänst? Har du bredast sortiment? Förmedla detta redan på webshopens startsida och i dina olika marknadsföringskanaler.

6. Mät, analysera och optimera
Lita aldrig på magkänslan eller andras åsikter när det kommer till försäljning på webben. Gör istället A/B-tester för att se vad som fungerar bäst i din webshop och för dess målgrupp. Under ett A/B-test visas din sida (eller vissa delar av sidan) på ett visst sätt för vissa besökare och på ett annat för andra. Samtidigt mäts vilket alternativ som ger flest köp. På så vis kan du enkelt utvärdera vilken version av din webshop som konverterar flest besökare till kunder.

7. Snabba upp din webshop
Hur snabbt din webshop laddar för dina besökare påverkar försäljningen en hel del. Det kan därför vara en bra idé att optimera sajten för att få ner laddningstiden genom att t ex:

● Komprimera bilder och minska storleken på dem så att de inte är onödigt stora.
● Undvika onödiga tillägg i t ex WordPress.
● Använda cache som kan minska laddningstiderna avsevärt.

Komplett kassalösning för WooCommerce hos Loopia
Använder du WooCommerce hos Loopia för din webshop? Missa inte den kompletta kassalösningen med betalningar via Payson och frakt via Stidner som ingår som ett plugin vid installation hos Loopia. Helt utan bindningstid, månadskostnad och den ordinarie startavgiften på 3 000 kr. Läs mer om Loopias kassalösning »


Inlägget är skrivet av Anna Pettersson som är webbkommunikatör på Loopia, Sveriges största leverantör av domännamn och webbhotell. Hos Loopia finns allt du behöver för att lyckas med din hemsida/webshop. I webbhotellspaketen ingår bland annat fritt antal e-postadresser, ett nyhetsbrevsverktyg, WordPress och WooCommerce. Behöver du hjälp finns Loopias support till din hjälp 365 dagar om året.