E-handelstrender under 2020 som du inte får missa

E-handelstrender under 2020 som du inte får missa

Under 2020 väntas e-handeln att öka med ca 14 %, enligt en undersökning från PostNord. För att du ska vara uppdaterad och sälja mer på nätet behöver du snabbt haka på trender och förstå hur konsumenterna beter sig, vad deras behov är och hur de handlar. Det finns bra verktyg för att analysera kunders beteenden både i webbshoppen och i din annonsering, se till att du läser på och implementerar detta. Det som experterna förutspås kommer vara några av de viktigaste trenderna för året kan du läsa nedan. Men, trender kan ändras från en dag till en annan och hur just dina kunder beter sig vet bara du. Din målgrupp kan svara sämre på nya trender än andra målgrupper. Våga testa – det är bara att göra om och ändra om du inte får de resultat du hoppats på!

1. Google blir en marknadsplats
Detta år förutspås Google att bli en ännu starkare marknadsplats. De flesta av dina kunder hittar dig för första gången via organiska eller betalda sökningar efter produkter som du erbjuder i din webbshop. För att visa dina produkter för en ännu större publik bör du därför optimera din e-handel för Google Shopping. Genom att göra detta skapas produktlistade annonser högst upp i sökresultatet med bild, titel och eventuellt pris, en extrem kraftfull försäljningsmöjlighet för din e-butik helt enkelt!

2. Mobilanvändningen fortsätter att öka
Den mobila shoppingen ökar för varje år, och användningen bland konsumenterna väntas öka ännu mer under 2020. Konsumenterna handlar gärna på nätet när de är på språng, eller från soffan på sin mobiltelefon och det vill även betala med mobilen. Mobilen är också det verktyg vi gör research med om produkter vi vill köpa. Din webbshop skall byggas för mobiler och sedan anpassas för deskto och inte tvärtom. Över 50% av alla besök till en e-butik sker från mobiltelefoner. Mobiltelefonen är därför din viktigaste kanal, om din webbshopp inte fungerar i mobilen så kommer du att förlora affärer. Hur ska kunden annars hitta och shoppa hos just dig i mängden av e-butiker? Glöm inte att Google premierar webbsidor med god mobilvänlighet i sökresultaten före de som inte har det! Det är till och med så att Google i första hand tittar på mobilversionen av en site, desktop är sekundärt.

3. Shopping via sociala medier
Social shopping är en trend som fortsätter att växa, främst i den yngre generationen men även bland övriga åldersgrupper. Olika sociala plattformar har gjort det enklare för dig som är e-handlare att sälja direkt via sociala medier. Genom att klicka på specifika produkter som är taggade i ett inlägg härleds kunden direkt till en produktsida och kan genomföra köpet direkt. Kundupplevelsen blir alltså ännu bättre.

4. Mer miljötänk hos både konsumenter och e-handlare
Det går inte att förbise det miljötänk som svenska konsumenter har fått. Vi har blivit allt mer medvetna om våra val samt hur de påverkar miljön, och konsumenterna är inte heller rädda för att ställa krav hur de vill att varorna ska skickas. Det finns flera sätt att bli en mer miljömedveten e-butik, läs några av våra tips här!

5. Kunden i fokus
Kunden kommer att få ännu mer fokus. Främst när det kommer till hur hemsidan ser ut & vilka produkter som visas för just denne besökare, men även när det kommer till betalsätten som vid dyrare köp måste vara ännu mer flexibla. Kunderna vill idag ha erbjudanden baserat på deras behov eller preferenser, vilket du kan använda olika hjälpmedel till för att implementera. Om kunden får se produkter den vill ha vid rätt tillfälle önskar möjligheterna till köp. För att kunden ska bli nöjd hela vägen, gäller det att du har en smidig checkout med alla betalsätt.