De viktigaste SEO-trenderna under 2020

De viktigaste SEO-trenderna under 2020

Det finns några trender som du bör hålla koll på för att stärka dina placeringar i sökresultatet hos Google. SEO står för Search Engine Optimization, svenskt översatt; sökordsoptimering. Det är ett samlingsnamn för de metoder som används för att just få upp din hemsida och webbshop så högt upp i sökresultaten på Google som möjligt. Det handlar alltså om de sökresultat som syns direkt efter annonserna, se bild.

SEO och ehandel 2020

För att hamna så högt upp i sökmotorernas ”topplista” som möjligt gäller det att du kontinuerligt jobbar med SEO. Du behöver helt enkelt hela tiden arbeta med din hemsida för att Google ska premiera din webbplats. Det finns otroligt mycket småknep som du kan göra för att tillfredsställa Googles algoritmer, och vi rekommenderar dig att läsa på detta ordentligt. Men bland annat så kan du:

– Lägg tid på att skriva egna och unika produktbeskrivningar
– Ha en mobilvänlig sida – Döp bilder samt lägg till en unik alt-text på varje bild, då Googles algoritmer inte kan läsa av bilderna i sig.
– Skriv korta och tydliga metabeskrivningar för varje sida – Se till att titeln på dina sidor är intresseväckande, stämmer överens med innehållet på sidan och är informativ. Titeln ska vara 15–40 tecken lång.
– Snabba upp sidan hastighet genom att komprimera högupplösta bilder. Du kan göra en analys av din webbplats via Googles verktyg. Där får du svar inom någon minut hur du kan snabba upp just din hemsida.

Så optimerar du ditt SEO-arbete 2020
De 5 trenderna som är viktigast att hålla koll på inom SEO är:
1. Snippets
2. Trovärdighet
3. Voice och visual search
4. Youtube – en större sökmotor än Bing
5. Skapa content till alla kanaler

1. Snippets / featured snippets
Detta är kanske den viktigaste SEO-trenden 2020. Snippets kan jämföras med en faktaruta. Du kanske känner igen det från att du själv gjort en Google-sökning? Den hamnar högst upp i sökresultatet och innehåller oftast svaret på det som du sökte efter. Det innehåller oftast en sammanfattning av innehållet, en länk till din webbplats med en tillhörande bild. Se exempel nedan.

Det resultat som visas här hämtas från den hemsida som Google anser vara källan till det bästa svaret på just denna sökfråga. Det är här du vill hamna för att exponeras först av alla. För att optimera sidor behöver du se till att du besvarar eventuella frågor på bästa möjliga sätt. Innehållet måste vara relevant och besvara sökfrågan. Tagga upp sökfrågan inom en huvudrubrik H1 eller som en underrubrik H2 för att sedan besvara frågan i en paragraf, tabell eller lista.

Kort sagt; svarar du på sökfrågan och hamnar högst (eller högt) upp så får du bättre synlighet, fler klick och garanterat fler genomförda affärer i din webbshop.

2. Trovärdighet
Inom SEO finns det ett begrepp som kallas EAT (ja – det är många förkortningar nu!). EAT står för Expertise, Authority och Trust, vilket innebär att Google kollar mycket noga på hur trovärdig, tillförlitlig och kunnig du är inom ditt område. Det kanske låter enkelt att vara expert inom sitt område, men algoritmerna stäcker sig så långt att Google till och med vill veta att en text om medicinskt innehåll ska vara skrivet av någon som är utbildad inom detta. Därför är det viktigare än någonsin att kunna påvisa att du faktiskt är expert inom just ditt område.

Googles målsättning är ”att ge det mest relevanta och bästa svaret på sökarens specifika sökfråga”. Därför är det viktigt att källorna som Google hämtar söksvaren ifrån är trovärdiga och relevanta. Denna punkt, och EAT, är därför otroligt viktiga faktorer i Googles algoritm.

3. Voice och visual search
Detta kan vara en av de mest spännande trenderna 2020. Hela 41 % av alla vuxna internetanvändare använder voice search. Trenden kommer fortsätta att öka, eftersom tjänster som Siri, Alexa och Google home gör att vi söker allt mer med hjälp av rösten.

Det är däremot klurigare att optimera mot voice search, eftersom sökfrasen i större grad oftast är en fråga, exempelvis ”När föddes Gustav Vasa?”. Sökningar som dessa kräver oftast ett kort svar, och personen bakom sökningen bryr sig allt mindre om varumärket som svarat på frågan.

Du som har snygga och tydliga produktbilder kan optimera dig för Visual search, eller bildsök. Det är inte en trend som fått lika stort uppsving, men är ändå en trend som du bör hålla koll på och optimera mot om du kan. När konsumenter söker efter specifika produkter använder de gärna bilder som ett enkelt tillvägagångssätt för att hitta den produkt som faller personen i smaken.

För att enklast optimera dina bilder mot visual search bör du ha ett filnamn som representerar det du sökmotoroptimerar mot, även alt-texten bör vara beskrivande för vad bilder föreställer. Bilderna bör ligga högt upp på den sida de finns på och gärna vara ”up to date” för att ranka högre upp i bildsöksresultatet.

4. Youtube – en större sökmotor än Bing
Du får inte missa Youtubetrenden, 87 % av de svenska konsumenterna använder sig utav Youtube och hela 32 % använder det dagligen. Det går därför inte att ignorera rörlig bild längre, Youtube är världens näst största sökmotor och har därmed gått om Bing.

Det är inte alla som sysslar med videos, främst på grund av att det är tidskrävande och ibland också dyrt om du samarbetar med proffs. Däremot finns det därför stor möjlighet att sticka ut ur mängden när andra inte använder Youtube som en kanal att nå ut till nya kunder.

För att optimera mot Youtube gäller det att dina videor är uppdelade i tydliga sektioner så att algoritmerna förstår vad videon handlar om. Detta för att snippets (se punkt ett) också förekommer i videoform. Det är också bra om du kan transkribera din video, Google tar mer och mer hänsyn till sökare med funktionsnedsättningar. Ju fler som kan ta del av ditt innehåll – desto bättre! Det är alltid bra att transkribera videos, många kollar faktiskt på videoklipp helt utan ljud eftersom man hellre har något annat i öronen, som en podd eller musik.

5. Skapa content till alla kanaler
För att få Google att gilla dig extra mycket är det slutgiltiga tipset att dela ditt content i alla kanaler, anpassat för just den valda kanalen. En video kan transkriberas till ett blogginlägg, som också kan bli flerbildsinlägg till Instagram eller spännande diskussionsämne till en podcast. Lättillgängligt innehåll är jättebra, både Google och de som tar del utav innehållet kommer att gilla det!

Slutligen…
Vi vet att det här med SEO kan vara knepigt. Det tar både tid och engagemang för att det ska ge goda resultat. Det vi däremot kan se i trenderna för 2020 är att innehållet ska vara lättillgängligt för alla, men också trovärdigt för att Google ska premiera din sida. Det gäller att du skapar innehåll som är unikt, kreativt och relevant som svarar upp mot sökfrågorna som ställs. Det finns massor av värdefull information på nätet kring SEO och hur du jobbar med det. Sätt dig och gör lite efterforskningar på hur just du kan jobba ännnu bättre med SEO för din hemsida för att sälja mer i webbshopen.

Lycka till med SEO-arbetet 2020!