Väx med prenumerationstjänster

Väx med prenumerationstjänster

Har du redan en prenumerationstjänst i ditt erbjudande? Bra! Hela 70 % av företagsledare anser att prenumerationstjänster kommer att vara en central del för deras företags framtida tillväxt. Om du inte har det ännu så kan det vara värt att överväga då prenumerationstjänster har fördelar för dig som handlare samt blir alltmer efterfrågat av kunderna. Några av de populäraste typerna av prenumerationstjänster är media, träning, matkassar och hushållsartiklar. Men hur kommer du igång? Här kommer våra bästa tips om hur du kan starta en prenumerationstjänst och värva prenumeranter.

Många gillar enkelheten med prenumerationstjänster men det kan vara svårare att värva en prenumerant än en vanlig kund. För kunden är det ett större åtagande med prenumeration eftersom det handlar om att förbinda sig över en längre tid och ofta till en större kostnad än vid enstaka köp. Men det kan även handla om en ovilja att dela med sig av personuppgifter.

Kundkännedom

För att sätta upp en prenumerationstjänst är det viktigt att du vet vilka som är dina potentiella prenumeranter. Fråga människor i din närhet och dina befintliga kunder om vad de skulle vilja ha för prenumerationstjänst från dig, i vilken utsträckning de skulle vilja ha produkter och hur mycket de är villiga att betala.

Rabatter

Rabatter är en av nycklarna till kundförvärv. Det känns även tryggare för en konsument att anmäla sig som prenumerant om första tiden är en provperiod eller kanske till och med gratis. Erbjud en eller två kostnadsfria provmånader, första försändelsen gratis, en gåva eller andra rabatter när kunden startar en prenumeration. Det kommer göra det mycket lättare att värva nya prenumeranter.

Flexibilitet

En stor anledning till att kund drar sig för att prenumerera är bristande flexibilitet – men om kunden känner flexibilitet och frihet att byta prenumerationstjänst så ökar det chansen till konvertering och att kunden stannar, förhoppningsvis längre än en eventuell bindningstid. Skräddarsy även gärna ditt prenumerationserbjudande genom att erbjuda olika nivåer, till exempel bas-, medium- eller premiumpaket så att kunden kan hitta sin optimala nivå.

Onboarding och betalning

Du behöver ha en bra onboarding för din tjänst. Det betyder tydlig information, smidiga formulär samt snabb och enkel betalning. Payson har tillsammans med Trustly lanserat en betalmetod för återkommande betalningar direkt via bankkontot med minimal manuell hantering. En säker och smidig process för kunden som även ser till att pengarna kommer regelbundet som det ska till ditt konto.

Häng med på trenden

I dag är det vanligt att prenumerera på matkassar, boxar med produktprover i brevlådan, regelbundna hälsokurer, träningspass samt tv-serier via närmsta skärm. Haka på trenden och lägg till en prenumerationstjänst i din affärsmodell. Med Trustly och Payson får du ett smidigt alternativ för både faktura- och direktbetalning där du som handlare har full kontroll över hela köpresan och kundrelationen.

Läs mer om hur du behåller dina prenumeranter i del två av vår artikelserie här.

* https://www.vezadigital.com/post/the-rise-of-subscription-based-marketing-services
”Svensk e-handel 2019”, Dibs by Nets.