Så implementerar du en bra produktpresentation

Så implementerar du en bra produktpresentation

Produktpresentation
Som person har man sju sekunder på sig på att göra ett bra första intryck, för en hemsida är den här tiden ännu kortare med endast tre sekunder att lyckas övertyga besöken. Att välkomna dina besökare till din e-butik på bästa och effektivaste sätt är därför av högsta relevans. Målet är att generera köp och att så tidigt som möjligt locka in besökarna i den här köpprocessen för att öka sannolikheten till att målet faktiskt uppnås. Nästa steg är att visa upp vad din e-butik faktiskt erbjuder i form utav produktsidor. Nedan listas 9 element som du borde implementeras på din hemsida, om du givetvis inte redan gjort det.

Produktbilder
Dina produktbilder är avgörande för att skapa en god användarupplevelse och för att skapa konverteringar. Kunderna kan inte klämma och känna på produkten i en e-butik och därför behövs det fler bilder som presenterar produkten på ett trovärdigt sätt. Ha gärna både helbilder, närbilder och bilder som visar produktens olika vinklar. De måste även vara i bra kvalité – men se till att filerna inte blir för stora. Detta kan dra ner hemsidans laddningstid och påverka din konvertering negativt.

Tydlig produktinformation
Döp dina produkter till namn som beskriver vad det är. Det här gör det enkelt för besökare att förstå vad det är, samtidigt som det också förbättrar din SEO. En tydlig produktinformation uppskattas av kunderna, ta därför med all relevant information om dimensioner, mått, material, minne, pixlar mm. Glöm dessutom inte att göra namnen unika för att göra dem enklare att söka efter i sökmotorer och på din egen hemsida. Skriv en kort och beskrivande produkttext och inkludera relevanta nyckelord för att öka chanserna till en hög ranking i sökmotorer. Det gäller att du skriver varje produktpresentation unikt – annars kommer din SEO inte fungera.

Prissättning
Priset måste alltid finnas med – annars riskerar du att förlora potentiella köpare. Se dessutom över hur priserna ser ut rent designmässigt. Placera dem med fördel nära ”köp”-knappen för att öka användarvänligheten.

Gör det lätt för kunden att hitta
Klickar konsumenten in på kategorin ”Byxor” måste flödet av de byxor du säljer se attraktivt ut. Du kan därmed alltså inte ha 20 par byxor på rad med små bilder och otydlig text – kunderna kommer inte att hitta det de söker och hemsidans användarvänlighet blir obefintlig. Förenkla användarens upplevelse av din hemsida genom att presentera en bra mängd med produkter samtidigt, och anpassa även hemsidan så att den blir användarvänlig även i mobiltelefoner!

Call-to-Action
Uppmana dina besökare till handling genom att utforma knappar med rätt meddelande och design. Call-to-Action innebär att du måste ha funktioner som leder till att kunderna kan agera. Den typen av ageranden du måste ha här är självklart köp-knapp och varukorg. Dessa skall vara enkla att hitta och nära placerade din produkt. Med fördel kan du även här addera knappar för bland annat sociala medier och nyhetsbrev. Tänk nog igenom färgval, storlek och text då budskapet kan uppfattats på mängder av olika sätt endast beroende på designen.

Köpvillkor
Du har med största sannolikhet redan en sida där du listar dina köpvillkor, men visar du även den mest relevanta informationen i direkt anslutning till produktsidorna? Om du inte gör det är det något du bör överväga att göra. Potentiella kunder som överraskas med oväntade kostnader och tillägg sent i köpprocessen tenderar av avbryta sina köp.

Cross-selling och up-selling
Cross selling är en typ av merförsäljning till en redan köpande kund. Köper kunden en sminkprodukt kan du föreslå att kunden också borde köpa en sminkborste. Up-selling är snarare att du kan försöka få kunden att köpa en bättre variant av en produkt, förslå ett specifikt varumärke eller en uppgradering. Hjälp dina besökare och kunder att hitta fler produkter som kan tänkas vara intressanta för dem. Det här knepet är både fördelaktigt för dig då det ökar chanserna för merförsäljning och dessutom skapar det en bra användarupplevelse och låter besökare utforska ditt produktutbud.

Integrera sociala medier
Sociala medier gör det möjlig för kunder att visa vad de tycker och om en produkt är speciellt omtyckt kan delning i sociala medier bli aktuellt. För att göra det så enkelt som möjligt för dem som vill dela produkten med andra är det därför optimalt att ha delningsknappar för populära sociala medier direkt på varje produktsida.

Önskelista
Tillåt dina besökare att skapa en önskelista där de kan spara produkter som de senare kan återkomma till och potentiellt köpa.

Om du har implementerat ovan grundläggande steg och känner att konverteringen ändå inte utvecklas i den riktning som du önskar finns det mängder av andra knep att utforska. Internet är fyllt av guider och tips om hur hemsidors användarvänlighet, även kallat UX-design, kan optimeras. Lägg några timmar på att utforska möjligheterna och analysera hur dina besökare beter sig på just din hemsida. Här kan du bland annat hitta inspiration till viktiga designelement för dina produktsidor.