Payson och Abicart ger 3 tips till dig som vill öka försäljningen på nätet

Payson och Abicart ger 3 tips till dig som vill öka försäljningen på nätet

Hej e-handlare! Vi vet att det kan vara lite knepigt ibland att faktiskt få kunderna att handla i webbshopen. Det finns flera åtgärder du kan göra som ökar konverteringen, exempelvis se över din SEO och din utcheckningssida. Men – du ska inte vara rädd att våga fråga andra om hjälp! Det finns många knep att lära sig och det är inte alltid lätt att lyckas lista ut dom själv. Tillsammans med vår partner Abicart har vi tagit fram tre grymma tips som kan hjälpa dig och andra att sälja mer i webbshopen!

1. Hitta e-handlare nära dig
För att få tips och råd kan det vara smart att nätverka med likasinnade entreprenörer i ditt närområde! Tillsammans kan ni hjälpa varandra med frågor inom konverteringsoptimering, produktfotografering, webbutveckling och allt annat som hör till e-handel.

I vårt kartverkyg Lokala E-butiker kan du zooma in på kartan för att hitta handlare som finns nära dig. Skicka iväg ett mejl till en eller flera stycken och se om de vill vara med i ett nätverk! Ni kommer definitivt att kunna hjälpa varandra med olika svårigheter inom e-handel. Att få tips och råd från andra inom samma bransch är alltid bra, de kanske vet något som du inte har koll på (och vice versa)!

2. Skapa content tillsammans
Om du kontaktat e-handlare, eller kanske redan idag känner andra i samma bransch finns det mycket spännande ni kan hitta på ihop, inte minst i era sociala medier! Sociala medier är ett fantastiskt sätt att både få följare och nya kunder genom innehåll som inspirerar. Det är också ett bra forum där du kan vårda om och ge information till dina redan befintliga kunder.

Att samarbeta med företag som har liknande kunder som dig själv är ett effektivt sätt att sälja mer. Era kunder gillar troligtvis liknande saker och genom att tipsa era följare om varandras produkter får ni in nya likasinnade kunder. Eftersom era kunder redan tycker om er så kommer de snabbt att hoppa på det erbjudande som ni skriver om!

Att sälja varandras produkter eller att anordna tävlingar ihop är också ett sätt att dra nytta av varandra. Ensam är inte alltid stark – utan se över de möjligheter som du kan göra tillsammans med andra!

3. Smidigare frakt för slutkunden
Kunderna vill ha det så bekvämt som möjligt för sig när de ska beställa på nätet. Finns inte önskat betalsätt, hoppar kunden av köpet. Likväl om det önskade fraktalternativet inte finns tillgängligt. Kunden vet precis hur de vill få sitt paket levererat och om du inte möjliggör det för kunden går den enkelt vidare till nästa e-butik.

Idag vill många kunder gärna få sitt paket levererat fram till dörren. Det finns flera olika fraktleverantörer som erbjuder detta. Som e-handlare är det viktigt att hålla koll på vad som efterfrågas just nu av kunderna och försöka lösa detta så snabbt möjligt.

Våga fråga om hjälp av dina branschkollegor på nätet! Det finns mycket att lära sig utav varandra och tillsammans kan ni sälja mer ihop. Livet som egenföretagare kan också bli ensamt och kostsamt. Tillsammans med andra kan du både dela på lager, kontorsplats och marknadsföringskostnader, hur bra är inte det?

TIPS! Visst kan det kännas lite läskigt att skicka ett mejl till någon du inte känner och fråga om ett eventuellt samarbete, men förklara kort och tydligt vad du tror fördelarna med att just ni ska samarbete kan innebära för er båda. Läs på om företaget innan så att du vet att företaget är pålitligt och att deras utbud skulle uppskattas av dina kunder.Vi passade på att fråga vår partner Abicart om de också hade några grymma idéer på hur man tillsammans på nätet kan öka konverteringen. Som en av de mest erfarne e-handelsplattformarna hade de självklart tips de ville dela med sig av. Du kan läsa deras tips genom att klicka här.