5 tips: förbered webbshopen inför höstförsäljningen!

5 tips: förbered webbshopen inför höstförsäljningen!

Sommaren lider mot sitt slut och vi smygstartar hösten och alla de viktiga saker du bör tänka på när det kommer till att sälja mer i webshopen. Läs nedan för våra 5 viktigaste tips inför hösten!

1. Black Friday. Årets största shoppingdag går inte att missa. Planera i god tid för att inte gå miste om köpglada kunder! Se om du också vill förlänga shoppingdagen till ”Black Weekend” eller ”Black Week”, glöm heller inte Cyber Monday! Denna dagen är lika viktig som Black Friday, vissa behöver lite betänketid och handlar istället på måndagen.

2. Julhandeln. Svenska konsumenter handlar sina julklappar på nätet, både i tid och i sista minuten. Förbered därför e-butiken i god tid! Lägg in nya produkter till julförsäljningen i god tid eftersom vissa redan handlar julklappar i oktober. Glöm inte att du måste leverera inom den tid du anger på hemsidan!

3. Mobilvänlighet. Konsumenter gör sin research på språng. Därför behöver din hemsida fungera minst lika bra (om inte bättre) i en mobiltelefon – annars kommer kunden att gå vidare till nästa butik. För att hamna bra till i sökresultaten (SEO) på Google måste du också ha en mobilvänlig sida! Glöm inte att ha en snabb checkout så att kunden kan genomföra köpet snabbt och smidigt i sin mobiltelefon med endast några få klick!

4. Marknadsföring. För att nå ut till din målgrupp under höstens alla shoppingfyllda storhelger behöver du planera din marknadsföring. Det finns mängder av sätt att nå ut till din målgrupp; nyhetsbrev, sociala medier, retargeting, SEO-anpassa texter etc. Börja i god tid med planeringen; få kunderna att komma ihåg dig & ditt erbjudande!

5. Kundservice. Kunderna förväntar sig att få bra kundservice om de behöver hjälp. Tänk på att kunna ge kunderna snabb återkoppling! Du kanske behöver förstärka bemanningen kring de större shoppingdagarna för att ge det bemötande som kunderna efterfrågar? Ett integrerat chattfönster direkt på hemsidan är ofta uppskattat. För att undvika frågor kan du se till att ha en ordentlig FAQ med svar på de flesta frågor som kunderna kan tänkas ha!

Vill du få inspiration? Kika in konkurrenterna och se vad dom gjort, och gör det sedan lite bättre. Det är ingen idé att kopiera rakt av – ingen gillar en härmapa & du vill ju sticka ut ur mängden! Men genom att kika på andra med liknande e-handel kan du bli ännu vassare. Det är hård konkurrens på nätet så det gäller att du hittar din nisch och ditt säljargument som får kunderna att välja just dig.

Lycka till!
/ Vi på Payson