Returer – hot eller affärsmöjlighet?

Returer – hot eller affärsmöjlighet?

Vill du slippa returer?

Oavsett hur bra webbutik är och hur tydlig informationen än är så går det inte att undvika returer helt och hållet. Returer är snarare något utav en naturlag och inte alltför sällan så leder din ökade försäljning till fler returer. Speciellt i branscher där det inte alltid är helt lätt för kunden att beställa den perfekta varan.

Vad kan du göra?

Analysera era returer:  Varje retur kan öppna upp för nya idéer för att undvika framtida returer. Vad var det som gick fel?
Trimma informationsflödet löpande:  Är informationen om varorna på sajten tillräckligt tydliga? Är specifikationer och bilder tillräckligt omfattande? Är bekräftelsen till kunden pedagogisk? Är det lätt för kunden att korrigera om hen upptäcker att något är fel?
Bjud in till feedback: Dina kunder kan sitta inne med lösningen. Gör det lätt för dem att ge feedback på din webbplats. Kundfeedback kan ge ovärderlig information som minskar risken för att nästa kund gör en beställning som leder till en retur.

Även om ni gör allt rätt…

Oavsett hur skickliga ni är så går det som sagt inte att undvika returer helt och hållet. Det gäller istället att göra det bästa av de returer ni ändå måste hantera.

Se till att ha en effektiv returhantering: Hur sköts kommunikationen med kund? Hur lång tid tar det från att ni får en retur tills varan åter är tillgänglig för försäljning? Varje förbättring minskar kostnaden för en retur.

En bra hanterad retur är fantastisk marknadsföring: Företag som inte bara ser returer som ett gissel utan en integrerad del av en optimerad kundupplevelse har skaffat sig en konkurrensfördel. Konsumenterna uppskattar att det är lätt att returnera varor och att de får återbetalning snabbt, utan något krångel.

Snabbare återbetalningar är en riktigt bra affär

Snabbare återbetalningar = större snittköp: I Sverige är 53 % av konsumenterna villiga att spendera mer per köptillfälle om butiken erbjuder snabba återbetalningar. En lika stor andel anger att snabba återbetalningar skulle göra att de handlar oftare. (Källa: Trustly ecom survey 2020)

Snabbare återbetalningar = lojalare kunder: 95 % av konsumenterna säger att återbetalningar inom 24 timmar gör dem mer lojala till den enskilda webbutiken. Och högre lojalitet ger ökad lönsamhet. (Källa: Rethink your refunds, Trustly 2018)

Vi hjälper er att ta nästa steg

Vi på Payson hjälper er att minska och förbättra hanteringen av returer och återbetalningar. Det kan dels handla om tips och råd om hur ni kan minska antalet returer och förbättra era rutiner. Det kan även handla om att se över vilka betallösningar ni rekommenderar i er checkout. 

Tack vare att ni har valt Payson så ingår Trustly automatiskt bland de betalalternativ era kunder kan välja emellan. Snabba återbetalningar direkt till bankkontot ger kunderna en extra trygghet, utan något krångel för vare sig för dig eller dina kunder. Tala om det för dem!

Vill du förvandla returer och återbetalningar till en möjlighet – hör av dig till oss: sales@payson.se