Så ger du ett proffsigt intryck på webben – 4 tips

Så ger du ett proffsigt intryck på webben – 4 tips

För att dina besökare ska känna sig trygga med att handla i din webshop är det viktigt att de får en seriös uppfattning av ditt företag på webben. Nedan delar webbhotellet Loopia med sig av 4 tips för att ge ett proffsigt intryck online.

1. Registrera ditt företagsnamn som ett domännamn
Registrera företagsnamn, varumärken och andra ord som är viktiga för ditt företag som domännamn. Koppla sedan namnen till din webshop så att det är där besökaren hamnar när domännamnen skrivs in i webbläsaren. Det gör det lättare att hitta ditt företag online samtidigt som ditt företagsnamn skyddas på webben. Det ser också proffsigare ut än att använda e-handelsleverantörens namn (t ex loopia.blogspot.com).

2. Använd en schysst design och högupplösta bilder
För att de blivande kunder som hittar till din sajt ska få ett positivt första intryck av ditt företag är det viktigt att din hemsida har en bra struktur med ett genomtänkt innehåll och en schysst layout. Se till att bocka av följande fyra punkter för din webshop:

● Mobilanpassad design Mobilsurfandet ökar för varje dag som går. Därför är det viktigt att se till så att din hemsida är mobilanpassad så att alla kan ta del av den utan problem, oavsett vilken enhet de surfar från.

● Hastighet Studier visar att om det tar mer än 3 sekunder att ladda sidan så vänder ca 40 procent av alla besökare i dörren. Därför kan det vara en bra idé att testa laddningstiden på din webshop och optimera den så gott det går genom att t ex komprimera bilder, avinstallera onödiga plugins och använda cache.

● Struktur Att hitta information på webben ska gå snabbt och smidigt för dagens Internetanvändare. En genomtänkt och lättnavigerad struktur med tydliga menyval och knappar är därför viktigt för att besökaren snabbt ska hitta det den letar efter.

● Innehåll Se till att textinnehållet i din webshop är tydligt, lättläst och uppdaterat med aktuell information (framförallt korrekta kontaktuppgifter). Använda proffsiga produktbilder och videos för att locka dina besökare till att handla.

3. Använd proffsiga e-postadresser
6 av 10 svenskar upplever företag med e-postadresser som slutar med t ex hotmail.com eller gmail.com som oseriösa, omoderna och opålitliga enligt en undersökning vi på Loopia genomfört i samarbete med Kantar SIFO.

För att skapa e-postadresser som ger ett seriöst intryck utåt mot de kunder som väljer att maila dig kan du registrera ett domännamn till ditt företag. Ett tips är att registrera ett domännamn som överensstämmer med ditt företagsnamn, t ex dittföretagsnamn.se, och skapa e-postadresser i stil med förnamn.efternamn@dittföretagsnamn.se och info@dittföretagsnamn.se.

4. Se till att din webshop innehåller “rätt” information
…för att uppfylla nuvarande och blivande kunders förväntningar. Enligt vår rapport Svenska företag på webben 2017 förväntar sig svenskarna att hitta följande tre delar på ett företags hemsida/webshop:

1. Information om produkter och priser Håll informationen kortfattad, lättläst och luftig så att besökaren enkelt förstår vad det är du erbjuder. Det ökar chansen för att besökaren tar kontakt eller genomför en beställning.

2. Kontaktuppgifter Se till att ditt företagsnamn, e-postadress, telefonnummer och eventuella sociala medier visas tydligt på hemsidan så att dina besökare och potentiella kunder enkelt kan ta kontakt med dig.

3. Företagsinformation Skriv en inbjudande text om företagets historia, affärsidé, vision, mm som får dina besökare att intressera sig för din verksamhet och det du erbjuder. Även här är det viktigt att hålla texten kort och koncis så att besökaren inte tappar intresset halvvägs.


Komplett kassalösning för WooCommerce hos Loopia
Använder du WooCommerce hos Loopia för din webshop? Missa inte den kompletta kassalösningen med betalningar via Payson och frakt via Stidner som ingår som ett plugin vid installation hos Loopia. Helt utan bindningstid, månadskostnad och den ordinarie startavgiften på 3 000 kr. Läs mer om Loopias kassalösning »

Inlägget är skrivet av Anna Pettersson som är webbkommunikatör på Loopia, Sveriges största leverantör av domännamn och webbhotell. Hos Loopia finns allt du behöver för att lyckas med din hemsida/webshop. I webbhotellspaketen ingår bland annat fritt antal e-postadresser, ett nyhetsbrevsverktyg, WordPress och WooCommerce. Behöver du hjälp finns Loopias support till din hjälp 365 dagar om året.