Har du som e-handlare koll på hur du kan vara klimatsmart? Det har blivit allt viktigare att visa att du är miljömedveten, speciellt eftersom detta är något som konsumenterna efterfrågar. Enligt Brings konsumentsundersökning är det exempelvis hela 40 % av kvinnorna i Sverige och Norge som vill ha ett miljövänligt leveransalternativ, det finns alltså här möjlighet för dig att sticka ut ur mängden gentemot övriga e-butiker på marknaden. Vi på Payson förespråkar självklart en grön e-handel och ger dig här därför våra bästa tips för hur du gör din verksamhet mer miljövänlig!

1. Köp miljövänligt emballage
Använd miljövänligt emballage som är framtaget på ett hållbart sätt. Ställ krav på dina leverantörer och köp inte in några produkter som inte går att återvinna. Undvik plast i största möjlig mån!

2. Gör det enkelt för kunden att källsortera
Kunderna kanske inte är medvetna om att det faktiskt går att återvinna emballaget och produkterna som de köpt av dig. Batterier, lampor och elektronikprodukter är exempel på material som det är viktigt att de återvinns rätt, ge därför kunderna konkreta tips på hur de ska källsortera!

3. Packa i ”rätt” emballage
Skicka inte massor av luft till dina kunder, utan anpassa emballaget efter vad kunden har köpt. Investera i packmaterial i olika storlekar för att kunna skicka så lite överflödigt material som möjligt.

4. Använd grön transport
Det har blivit allt vanligare att skicka paket med miljövänliga alternativ, det vill säga cykelbud, fordon som drivs utav el, samleveranser etcetera. Se om det är möjligt att skicka dina varor miljövänligt hela sträckan fram till kund!

5. Var en förebild
Genom att visa att du faktiskt gör något för miljön när kunderna handlar hos dig är ett jättebra sätt att visa att du tar ditt miljöarbete på allvar! Kostar din miljöfrakt 10 kr extra? Visa vart dessa pengar hamnar! Klimatkompensera eller donera till organisationer som jobbar för ett grönare samhälle.

Glöm inte att förklara miljöfördelarna för det hållbara leveransalternativet så att dina konsumenter både kan och vill välja grönare leveranssätt. Berätta vad kunden faktiskt bidrar till genom att handla hos just dig istället för hos en konkurrent!

Det finns mycket att tänka på när du ska starta e-butik. Allt från e-handelsplattform, betallösning, bokföring, sociala medier och mycket mer. Därför ger vi dig tre korta men otroligt viktiga tips för när du ska starta webbshop.

1. Hitta din nisch. Det är enkelt att starta e-butik, därför är det också svårt att ta plats på marknaden med hård konkurrens. Hitta ett hål på marknaden, eller var unik med ditt erbjudande! Det gäller att göra research för att också lansera sin e-handel i rätt tid.

2. Tänk långsiktigt! Fundera också i ett tidigt skede på vart du vill att din trafik ska komma ifrån. Att driva trafik är svårt – så vart finns dina kunder? Social shopping är en trend som du inte får missa, speciellt för generation Z (personer födda från mitten av 1990-talet till under 2000-talet).

3. Ensam är inte alltid stark. Fundera en gång extra på om du vill göra allt själv när det kommer till din e-handel. Det är omöjligt att vara bäst på allt och vissa saker är faktiskt bäst att lämna över till experter.

Vill du läsa mer om vad du bör tänka på när du startar e-handel kan klicka in dig till vår guide här

Möt Payson kund: Criseq

Criseq.se blev snabbt framgångsrik på nätet. Att driva e-butiken hemifrån blev helt omöjligt efter redan 4 månader. Grundaren bakom framgångssagan heter Fredrik Stockhaus och han ger dig sina främsta tips för hur du kan lyckas med din e-handel.

Sedan lansering av e-butiken i juli 2017 har försäljningen stadigt pekat uppåt. Criseq som grundades av Fredrik Stockhaus är en e-butik som säljer utrustning inom krisberedskap. Intresset inom området har han haft sedan länge, med idén om att starta e-butik förverkligades under pappaledigheten. Krisberedskap har fått ett sådant stort uppsving under de senaste åren, att media också pratar allt mer om kriser och krisberedskap är något som Fredrik tror har gynnat hans försäljning.

– Det är nog själva omvärldsläget egentligen som gjort att allt fler handlar krisförberedande produkter på nätet. Det finns större krav på den enskilda individen att man ska vara väl förberedd inför en krissituation. Det gäller självklart inte endast det yttre hotet, utan om vi kollar på exempelvis väder och vind så är stormar och bränder väldigt känsligt och påverkar också köpviljan för utrustning inom krisberedskap hos svenskarna, säger Fredrik Stockhaus.

Knepen för att nå framgång med din e-butik

Criseq har under sina snart två år i branschen fått insikt i vad som är viktigt för att affärerna ska rulla så smidigt som möjligt. Här är Fredriks tre bästa tips:

1. Se över logistiken
Att vara e-handlare och entreprenör gör att man har mycket att stå i. Se därför över dina logistikalternativ.
– Jag körde igång företaget hemifrån och logistiken var det som var svårast. Jag hade företaget på min vanliga postadress, så det var många gånger leveranser till mig inte kom fram eftersom det var en låst port. Efter 4–5 månader valde jag att använda ett lager istället och det blev inte särskilt mycket dyrare, de har bättre fraktavtal än vad jag hade och allting fungerar väldigt bra.

2. Använd en smidig betallösning
Att använda en smidig betallösning är också tidseffektivt, både för dina kunder och för dig som ska sköta allt själv.
– Det finns otroligt många betallösningar på nätet, men mitt råd är att använda en lösning där allt sker automatiskt. Med Payson Checkout ingår allt och jag behöver aldrig lägga tid på att utreda om kunden betalat utan det sköter Payson åt mig, vilket verkligen är fördelaktigt.

3. Satsa på en affärsidé du brinner för
En av de viktigaste faktorerna för att starta en e-butik är att satsa på något man brinner för.
– När man gillar det man gör kommer man automatiskt sätta sig in i allt som krävs för att lyckas, och långa dagar och sena kvällar kommer inte kännas som ett problem. Det kanske kan vara lockande att satsa på en bransch man sett andra lyckats inom och tjänat stora pengar på. Men innan man satsar bör man fråga sig vad man själv kan tillföra inom det området? Vad kan du tillföra som inte de blivande konkurrenterna redan har? När du hittat en USP och om du själv brinner för ämnet så är det bara att köra!

Framtiden ser ljus ut för Criseq, allt fler svenskar förstår vikten av krisberedskap och framöver hoppas Fredrik på att kunna erbjuda ännu fler produkter som fungerar både under kris eller vid äventyr.

– Nästa steg är att erbjuda någon typ av telefonabonnemang för satellittelefoner. Det blir en separat lösning med abonnemangsbetalning vilket känns väldigt spännande trots att det endast kommer att vara en liten del av produktutbudet på sidan. Jag hoppas också på att öppna upp för försäljning till utlandet inom snar framtid!

Läs mer om Payson Abonnemangsbetalningar här.

Svenska E-handlare tror på en bättre tillväxt i sommar än i fjol. Detta enligt undersökningen E-handelsindikatorn som vi på Payson gjort tillsammans med Svea Ekonomi. Att e-handlarna önskar regn är ingen nyhet – sämre väder genererar fler genomförda köp än sommarvärme.

Undersökningen baseras på svar från 549 e-handlare. Läs gärna mer om undersökningen här

Vi har sammanställt en guide för dig som är i tankarna om att starta e-butik. Här får du flera bra tips för hur du kommer igång med försäljningen på nätet, och vad du bör tänka på när du ska välja en e-handelsplattform.

Hela guiden hittar du här. Har du några frågor om att starta e-butik? Kontakta oss så hjälper vi dig!

Gästbloggaren Albin från Adsight ger dig sina bästa tips för hur du driver trafik till hemsidan!

Att kontinuerligt attrahera nya besökare är essentiellt för en webbutiks framgång. I denna artikel tänkte därför Albin Sandberg – SEO-specialist på den digitala marknadsföringsbyrån Adsight – dela med sig av tre metoder som du kan använda för att driva mer trafik till din e-handel!

Så får du mer trafik till din e-butik

1. Nyttja slutna Facebookgrupper
Företag, inte minst e-handlare, har under de senaste åren använt sig av influencer marketing för att driva mer trafik och öka antalet försäljningar i sin webbshop. Även om detta fortfarande är mycket effektivt så spår många experter att det finns ännu mer att hämta inom slutna Facebookgrupper.

Fördelen med de slutna grupperna är att du kan förmedla ditt budskap och dina produkter till en mer nischad målgrupp. Som exempel finns det slutna Facebookgrupper som endast innehåller blivande eller nyblivna mammor. Med andra ord innebär det alltså att du kan attrahera nya besökare som stämmer bäst överens med din idealkund, vilket troligtvis också ökar konverteringsgraden.

2. Ta hjälp av köpt annonsering
En annan metod som kan användas för att driva mer trafik till din webbplats är köpt annonsering. Mer exakt syftar jag på köpt annonsering i sociala medier och sökmotorer.

Vilken marknadsföringskanal du bör satsa på beror på din målgrupp. Enligt statistik från den Svenska Internetstiftelsen och deras undersökning ”Svenskarna och Internet 2018” är användandet på sociala medier fördelat enligt följande:

Facebook

Instagram

Snapchat

Twitter

Linkedin

YouTube

Jag rekommenderar dig att använda denna statistik som underlag. På så sätt ökar du chanserna att driva mer relevant trafik till din e-handel.

3. Öka din synlighet i sökmotorernas organiska träfflista
Som min titel kanske skvallrar om så föredrar jag däremot att man använder sig av sökmotorernas organiska träfflista för att driva mer trafik till sin e-handel. Alltså den lista som dyker upp nedanför annonserna:

Anledningen till att jag föredrar denna metod är dels för att det görs hela 50 miljoner (!) sökningar enbart på Google, vilket är den största sökmotorn, varje dag. Inte nog med detta så uppgav hela 73% av de tillfrågade i E-barometerns årsrapport 2017 att Google är deras viktigaste källa inför ett köp.

För att lyckas öka din synlighet i sökmotorernas organiska träfflista gäller det att du arbetar med SEO, vilket i korta drag handlar om att optimera din webbplats för att tillfredsställa Googles algoritmer. Något som i sin tur resulterar i förbättrade placeringar och ökad trafik till din webbshop.

Tips på hur du gör detta förtjänar en egen artikel, men nedan följer en handfull snabba knep för att göra din e-handel mer tilltalande för sökmotorer:

  • Skriv egna, unika produktbeskrivningar.
  • Implementera textinnehåll på dina kategorisidor.
  • Använd dig av kundrecensioner och omdömen.
  • Komprimera dina bilder för att snabba upp laddningstiden. Ett tips är att använda verktyget TinyJPG.
  • Se till att din webbplats är mobilvänlig.