Tips för att maximera Black Friday i din e-handel

Tips för att maximera Black Friday i din e-handel

Det ska vara riktigt enkelt att sälja online och snabbt få tillgång till en global marknad. Abicart är den perfekta e-handelplattformen för dig som vill sälja på nätet. Vår mission är ge alla möjlighet att starta och drifta en grym webshop. Abicart startade som Textalk Webshop redan 1998, och vi har idag en gedigen erfarenhet av e-handel – med mer än 3800 nöjda kunder. Med ny teknik förenklar vi det som du vill uppnå för att din webshop ska utvecklas och växa oss. Kom igång direkt och sälj gratis i 30 dagar.

Är du redo för årets köpfest? För de flesta e-handlare är Black Friday årets absolut viktigaste säljperiod. Hur kan du maximera din försäljning under årets köpfest?

Använd och analysera data från förra året

Analysera och utvärdera tidigare års data och leta efter trender. Med enkla analysverktyg som till exempel Google Trends kan du skaffa mycket kunskap och se vilka sökord / termer som var populära under tidigare års Black Friday. Ha dessa frågor i åtanke:

– Hur gick det förra året?
– Vad var dina bästa produkter?
– Vilken dag sålde ni bäst? Hela helgen eller en viss dag?
– Var kom besökarna från? Mobil eller dator?
– Hur stor andel av försäljningen kom från nya kunder?
– Hur presterade marknadsföringen inför Black Friday – vilka strategier fungerade bäst?

Mobilanpassa din webshop för en bättre köpupplevelse

Många handlar från mobila enheter, också på Black Friday. Det är därför viktigt att din webshop är responsiv. För några år sedan började Google straffa sidor som inte är responsiva. Om du vill få flera besökare till din webshop och öka konverteringen är det numera ett måste med en mobilanpassad webshop.

Marknadsföring i alla kanaler

Det är viktigt att du redan nu tar plats i dina kunders medvetande. Under veckorna fram till helgen kommer kunderna att planera vilka inköp de vill göra och varifrån. Detta betyder att du måste börja tidigt för att ta plats på kundernas lista.

Börja redan nu att marknadsföra och bygga förväntan via sociala medier. Har du ett erbjudande som dina kunder inte får missa? Se till att marknadsföra erbjudanden i de kanaler din målgrupp finns. Börja innan med att till exempel skicka ut exklusiva rabattkoder för att driva trafik och och öka chans till konvertering.

Kom ihåg att konsumenterna blir exponerad för mycket kampanjer innan den stora helgen. Det är då viktigare än någonsin att skapa kampanjer som skiljer sig från mängden och når fram till din målgrupp.

Anpassa webshopen

Se till att göra det enkelt för dina besökare att hitta fram till dina Black Friday-kampanjer och erbjudanden. Låt dina erbjudanden ligga lätt tillgängliga på startsidan och anpassa dom till säljperioden. Gör detta klart några veckor i förväg så att Google hinner indexera både texter och bilder. Ett tips kan vara att lägga till en Black Friday flik i din meny, då besökarna ofta letar efter denna när dom kommer in på din sida.

Enkla knep som leder till merförsäljning

Återigen är det bra att analysera kunders beteenden förra året. Under helgen kommer kunderna att leta efter de bästa rabatterna, vilket sannolikt kommer att påverka hur kunderna beter sig och vad dom letar efter. Baserad på detta kan du göra små knep i din webshop som driver försäljningen, förenklar shoppingen för besökaren och skiljer dig från konkurrenterna. Här är några exempel:

– Synliga rabattkoder
– Filtreringsfunktion
– Lyft fram bästsäljare
– Andra har också köpt
– Lyft fram erbjudanden
– Önskelista
– Favoriter

Testa kundresan

Det är lätt att se sig blind på sin webshop utan att testa hur den upplevs av besökaren.
Testa din butik från besökarens perspektiv och gå igenom kundresan från start till slut. Hur upplevs din webshop? Är det enkelt att hitta dina erbjudanden? Fungerar alla stegen i kassan? Se till att användarvänligheten testas och optimeras. När du testar kundresan, tänk på detta:

– 404-sidor
– Pixliga bilder
– Felaktig information om frakt / leverans
– Produktbeskrivningar / titlar som saknas
– Problem med att betala

Tänk på värdet med ditt erbjudande

Under Black Friday, se till att ha erbjudanden som sticker ut. Om du till exempel erbjuder samma rabattkod som månaden innan kommer kunden att vara mindre benägen att göra köp i din butik. Erbjudandet under Black Friday måste ge mervärde och sticka ut blant dina konkurrenter. Tänk på vilket värde du kan ge till dina kunder och vad som vill skilja dig från andra.

Stort lycka till med försäljningen!
/Vi på Abicart