Att tänka på kring produktbilder i WooCommerce

Att tänka på kring produktbilder i WooCommerce

Inlägget är skrivet av Krokedil

Produktbilder i WooCommerce används för att visa hur dina produkter ser ut. Att ha tydliga och rättvisa bilder på dina produkter är viktigt för att kunden ska få så bra upplevelse av den som möjligt. Tänk på att i en webbutik försvinner den viktiga “känn och kläm”-aspekten, vilket lägger allt större vikt på bra produktbilder. Här får du några konkreta tips kring vad som kan vara bra att tänka på när du jobbar med dessa bilder.

Ändra storleken
När man jobbar med bilder på en webbplats eller i en webbutik behöver man vanligtvis ändra storleken före man laddar upp den till webbplatsen. Originalstorleken på en kamerabild är oftast större än vad man behöver och därför tar den upp onödig plats på servern om man laddar upp den som den är. För att spara om bilder behöver man ett bildredigeringsprogram som exempelvis Photoshop, Gimp eller Pixelmator.

Det finns även plugins till WordPress som kan begränsa storleken direkt i samband med att man laddar upp en ny bild och andra plugins som optimerar bilderna med syfte att minska storleken och därigenom bidra till en snabbare webbplats.

När du laddar upp bilder för användning på webben är det bra att tänka på följande:
– Använd inte å, ä, ö eller blanktecken (mellanslag) i filnamnen på de bilder du använder.
– Ge bilderna ett namn som liknar produktnamnet. Det gillar Google och du kan själv hålla bättre ordning på bilderna i mediebiblioteket.
– Det bästa filformatet för produktbilder är vanligtvis JPEG.
– Bilder större än 2000 x 2000 px har du vanligtvis inte någon nytta av, så låt dem inte laddas upp större än så.

Bildtyper
WooCommerce erbjuder tre olika bildtyper som du kan använda i din webbutik:
Katalogbilder är mediumstorleken av bilderna som visas på butikssidan, kategorisidor, för relaterade produkter samt merförsäljning och korsförsäljning.
Miniatyrbilder är den minsta storleken som visas i varukorgen samt i bildgalleriet på den enskilda produktsidan. Produktsidesbilder är den största bilden och refererar till den enskilda produktens huvudbild.

Hur bilderna visas beror också på det tema du använder. Därför kan upplägget skilja sig något mellan olika webbutiker.

Vill du lära dig mer?
Vill du lära dig mer om hur det fungerar att driva e-handel med WooCommerce eller helt enkelt gå en kurs för att lära dig verktyget? Krokedil har skapat en kurs som heter Starta e-handel med WooCommerce. Det är en praktisk och inspirerande onlinekurs om hur du planerar, bygger och driver din webbutik med e-handelsplattformen WooCommerce.

Genom videoguider, checklistor och steg-för-steg-instruktioner lär du dig att ta ditt företag online och sälja dina produkter i digitala kanaler. Där hittar du många konkreta tips kring att driva e-handel med WooCommerce. Just nu får du tillgång till tre kapitel gratis!

Har du frågor?
Kontakta Krokedil
Tel: 0570- 27 13 13
Mejl: info@krokedil.se