3 metoder för att driva mer trafik till din e-handel
Gästbloggaren Albin från Adsight ger dig sina bästa tips för hur du driver trafik till hemsidan!
Att kontinuerligt attrahera nya besökare är essentiellt för en webbutiks framgång. I denna artikel tänkte därför Albin Sandberg – SEO-specialist på den digitala marknadsföringsbyrån Adsight – dela med sig av tre metoder som du kan använda för att driva mer trafik till din e-handel!
Så får du mer trafik till din e-butik
1. Nyttja slutna Facebookgrupper
Företag, inte minst e-handlare, har under de senaste åren använt sig av influencer marketing för att driva mer trafik och öka antalet försäljningar i sin webbshop. Även om detta fortfarande är mycket effektivt så spår många experter att det finns ännu mer att hämta inom slutna Facebookgrupper.
Fördelen med de slutna grupperna är att du kan förmedla ditt budskap och dina produkter till en mer nischad målgrupp. Som exempel finns det slutna Facebookgrupper som endast innehåller blivande eller nyblivna mammor. Med andra ord innebär det alltså att du kan attrahera nya besökare som stämmer bäst överens med din idealkund, vilket troligtvis också ökar konverteringsgraden.
2. Ta hjälp av köpt annonsering
En annan metod som kan användas för att driva mer trafik till din webbplats är köpt annonsering. Mer exakt syftar jag på köpt annonsering i sociala medier och sökmotorer.
Vilken marknadsföringskanal du bör satsa på beror på din målgrupp. Enligt statistik från den Svenska Internetstiftelsen och deras undersökning ”Svenskarna och Internet 2018” är användandet på sociala medier fördelat enligt följande:
Snapchat
YouTube
Jag rekommenderar dig att använda denna statistik som underlag. På så sätt ökar du chanserna att driva mer relevant trafik till din e-handel.
3. Öka din synlighet i sökmotorernas organiska träfflista
Som min titel kanske skvallrar om så föredrar jag däremot att man använder sig av sökmotorernas organiska träfflista för att driva mer trafik till sin e-handel. Alltså den lista som dyker upp nedanför annonserna:
Anledningen till att jag föredrar denna metod är dels för att det görs hela 50 miljoner (!) sökningar enbart på Google, vilket är den största sökmotorn, varje dag. Inte nog med detta så uppgav hela 73% av de tillfrågade i E-barometerns årsrapport 2017 att Google är deras viktigaste källa inför ett köp.
För att lyckas öka din synlighet i sökmotorernas organiska träfflista gäller det att du arbetar med SEO, vilket i korta drag handlar om att optimera din webbplats för att tillfredsställa Googles algoritmer. Något som i sin tur resulterar i förbättrade placeringar och ökad trafik till din webbshop.
Tips på hur du gör detta förtjänar en egen artikel, men nedan följer en handfull snabba knep för att göra din e-handel mer tilltalande för sökmotorer:
Fem tips för att komma igång med din e-handel
June 19, 2023
Nyhet! Nu kan alla kunder som använder WooCommerce uppgradera till Payson Checkout
August 30, 2016
Payson utökar betalsätten med Delbetalning
December 10, 2015
Så blir du en klimatsmart e-butik
July 30, 2019
Nyhet! Förenkla bokföringen med mer information om moms
May 11, 2016
Så implementerar du en bra produktpresentation
September 20, 2017
Mer intressant läsning
Nyhet! Nu kan alla kunder som använder WooCommerce uppgradera till Payson Checkout
Nu blir Payson Checkout äntligen tillgänglig för e-handlare som använder WooCommerce. Vår samarbetspartner Krokedil har tagit fram en ny modul som WooCommerce-användare kostnadsfritt kan ladda ned! Det innebär att tusentals …