Månadens e-butik: VVMATTRANING!
Vi har fått äran att prata med Jennie, författaren till två succéböcker! Utan någon som helst marknadsföring har hon lyckats fått en enorm kundbas. Kokböckerna är fyllda med hälsosamma recept. Men hur kom idéen till egentligen? Läs hela intervjun nedan!
Hej! Berätta för oss, vem är du bakom e-butiken vvmattraning.se?
Jag heter Jennie och bor i en mysig ort som heter Åhus. Jag är uppvuxen här och har nu en egen liten familj som får förmånen att växa upp på en härlig plats med närhet till hav och fina omgivningar. Jag driver mitt företag/Instagram VVMATTRANING där jag delar med mig av min egen viktresa, jag har gått ner över 50 kg. Jag älskar att stå i mitt kök och skapa magi, alltså skapa magra recept utan att tumma på smakerna, men med en bråkdel av kalorier i. Jag har även gett ut två kokböcker: Jennies meny och Jennies familjefavoriter. Detta har jag gjort helt i egen regi, tillsammans med min underbara familj som hjälper mig. Jag fullkomligt älskar att sprida energi och att få inspirera andra till nyttigare vanor. Jag jobbar även som instruktör på ett gym där jag har förmånen att få inspirera andra på mina pass.
Hur kom idéen upp om att sälja en bok?
Jag var mitt uppe i en viktresa och delade flitigt med mig av mina nya påkomna recept inne på en Facebooksida för viktminskning. Recepten blev snabbt mycket uppskattade, då mina recept var något som saknades på marknaden, vanlig mat men med mindre kalorier. Det som skiljde mina recept mot andra smala recept var att jag VÄGRAR att tumma på smakerna. Många frågade om jag kunde göra en bok. Jag trodde väl inte riktigt på det förens en för mig okänd kvinna vid namn Catharina Hillerström gjorde en namninsamling i den gruppen. Där frågade hon hur många som eventuellt skulle köpa en kommande bok av mig. Den listan fick över 2000 namnunderskrifter. Där och då förstod jag att det var mer än en handfull som var intresserade.
Hur kom det sig att du startade upp en webbshop?
Vi startade en webbshop för att kunna sälja min första bok som jag tog fram helt i egen regi. Den har idag funnits i cirka 2 år.
Ni har ju ett ”speciellt” säljmönster i webbshopen. Ni öppnar upp för försäljning vid vissa tillfällen istället för att sälja boken hela tiden. Hur kommer det sig?
Då jag och min familj gör allt, ja då menar jag precis allt med och kring boken, så har vi löst det på detta sättet för att orka med allt jobbet detta faktiskt innebär. Vi hade aldrig orkat med det annars.
Vad har responsen varit på böckerna?
Responsen har varit enormt positivt. Trycket är stort inför varje tryck och försäljning som vi gör.
Hur fick ni en sådan stor kundbas?
Jag skapade en egen Instagramsida VVMATTRANING där jag delade med mig av min viktresa, mina recept och alla mina upptåg. På det sättet har jag fått en nära relation med många av mina följare, och dom vet att allt är äkta. Jag är ärlig i alla mina inlägg och står för allt som kommer ut på min sida, vilket är oerhört viktigt för mig, och det tror jag att mina följare (just nu nära 40.000) uppskattar. Dom vet vad dom får. Sen tipsar dom i sin tur sina vänner, arbetskollegor och släktingar osv. Så på den vägen är det. Det blir som ringar på vattnet. Jag har verkligen Instagrams finaste följare inne hos mig!
Gör du någon marknadsföring i huvud taget kring boken?
Nej, jag gör ingen marknadsföring mer än att jag delar med mig inne på min Instagramsida.
Har kunderna efterfrågat fler böcker eller andra produkter?
Det kommer ständigt frågor på om där kommer fler böcker, då dom flesta som köpt mina tidigare böcker är mycket nöjda. Så dom vill ha mer! Vissa har önskat en ren bakbok, andra en ren matbok och åter andra en dessertbok. Jag kom nyligen ut med en matdagbok vid namn ”Ta kontroll”, som vi sålde i en begränsad upplaga, den sålde slut på 3 dagar. Vilket är superkul när man lagt ner många timmar på att ta fram en ny produkt! Den kommer vi att sälja sen igen lite längre fram.
Har du något tips för den som är sugen på att starta webbshop?
Det finns många fallgropar att se upp med. Det är hela tiden avvägningar man får göra när man till exempel ser på den tekniska biten. Välj en bra plattform och webbleverantör som är enkel att serva/uppdatera samt öka kapaciteten när du får mer trafik till butiken. Tänk på hela kedjan: ordermottagningen -> betalning -> leverans. Ofta integrerar man olika system för de olika delarna. När vi började hade vi en flaskhals som gjorde att hemsidan kraschade gång på gång. Man lär sig av sina misstag!
Vad fick dig att använda Payson Checkout som betallösning?
Kort sagt; enkelheten och priset.
Vad är din framtidsvision? Vad händer härnäst?
Jag har just släppt den glada nyheten inne på min Instagram att jag snart kommer ut med min tredje bok, vilket togs emot med stor glädje och många hejarop! Så inom kort kommer vi att åter igen öppna upp för att kunna beställa min bok nummer tre på vår hemsida. Då ska jag och min familj kavla upp ärmarna.
Tack Jennie att du tog dig tid att svara på några frågor, det är alltid lika spännande för oss och andra inom e-handel att få höra om historien bakom varje e-handelsidé!
Om du är sugen på att läsa Jennies fantastiska böcker rekommenderar vi dig att följa henne på Instagram för att inte missa när de öppnar upp till försäljning igen!
Rapport 2: Svea Payments in the Nordics
February 8, 2023
Månadens E-butik: Ulla Jacobsson!
January 30, 2021
Månadens E-butik: Footnet.se!
April 22, 2022
Payson ingår samarbete med plattformen Sharespine
June 2, 2021
E-handlarna väntar sig en fröjdefull jul
December 20, 2017
3 tips inför Young E-business of the Year 2021
October 18, 2021