Månadens E-butik: Ulla Jacobsson!

Månadens E-butik: Ulla Jacobsson!

Ulla Jacobsson, www.ullajacobsson.se, är en fantastiskt fin webbshop som säljer mode och accessoarer. Tidigare lade de stor vikt och fokus på den fysiska handeln hos återförsäljare, för att sedan mitt i en pandemi behöva tänka om och digitalisera ännu mer. Företaget har verkligen hanterat den rådande pandemin med bravur. Hur de gick tillväga, och mycket annat kan du läsa i intervjun nedan!

Hej! Berätta gärna – vem är du?
Jag heter Ulla Jacobsson och är grundaren bakom varumärket Ulla Jacobsson Kläder AB. Jag har en lång bakgrund inom mode och design, karriären startade redan på 60-talet via studier på Tillskärarakademin i Stockholm och jobb på NK:s Textilkammare. De senaste 30 åren har jag fokuserat på kläddesign i just Ulla Jacobsson Kläder. Plaggen jag ritar är enkla och lättburna med avsikten att nå en bred publik där man oavsett kroppsform, ålder och storlek ska kunna hitta sin modell i utbudet av både stickade och sydda plagg. Webbshoppen startade som en sidosyssla men har med åren utvecklats till att bli ett heltidsjobb.

Hur kom det sig ni valde att starta upp en webbshop, och hur länge har den funnits?
Webbshoppen har funnits i tio år, den startade i december 2011. Historien bakom plaggen tog sin början för tolv år sedan när jag besökte delar av min familj på Bali. Där jag i en liten syateljé, hittade en härlig lila halsduk som var behaglig mot huden. Jag förälskade mig i det tunna finstickade materialet och några dagar senare hade jag packat med mig ett hundratal sjalar, i regnbågens alla färger, i bagaget. Väl hemma sålde sjalarna slut på nolltid och det var då jag kom på idén att förädla det finstickade materialet till ett plagg. Och så var den allra först capen född. Det föll sig naturligt att starta en webbshop när efterfrågan ökade och vi fick igång en fungerande produktion på Bali med egen lokal syateljé.  Plaggen har blivit en stor succé och har sålts till kvinnor världen över. Det stora utbudet med över 50 färger i lager gör att de passar många stilar och tillfällen. Den småskaliga produktionen sker fortsatt i vår ateljé på Bali.


”Det absolut viktigaste för oss har handlat om att teama upp med rätt människor. Du kan inte göra allt själv!”


Hur många är ni idag som jobbar med webbshoppen och allt därtill?
Idag har vi överlåtit den praktiska hanteringen av lager och webbshop till Snajd AB – ett ungt entusiastiskt gäng som har betydligt större kunskaper inom digital marknadsföring och försäljning. Jag är dock fortfarande delaktig i verksamheten och framför allt fortsätter jag att sy mina egna kollektioner. Snajd har idag ett team på 6 personer som jobbar med shoppen där alla har specifika roller:

Johanna Mörk: Projektledare, Kommunikation, PR, Copy, sociala medier, inköp, Kundsupport och har hand om Återförsäljare 
Fredrik Fernlund: Digital annonsering, teknisk Produktionsledning, konverteringsoptimering, SEO och analys 
Jonatan Hjalmarsson: Ekonomi, inköpsansvarig. och Affärsutveckling samt utvecklare och arkitekt. 
Anton Jacobsson: UI / UX Design, Art Director.
Johan Zetterberg: E-handels-utvecklare och SEO 
Jennifer Fredriksson: Logistik och lager 

Vad är er starka USP, som gör att kunderna väljer er?
Det är troligtvis en kombination av saker som gör att kunderna väljer oss. Dels att Ulla Jacobsson AB är ett väletablerat, personligt varumärke med lång designhistoria. Men också att plaggen fyller en tydlig funktion. Det är accessoarer som förhöjer den garderob man redan har. Att plaggen kommer i över 50 färger gör att man kan mixa och matcha i all oändlighet för att hitta sina unika favoriter.

Har ni mycket återkommande kunder?
Ja. Vi har en aktiv och hängiven kundgrupp som vi kommunicerar löpande med på våra sociala medier och via våra nyhetsbrevsutskick. Vi lägger stor vikt vid kundsupport och att vara nära kunden på samtliga digitala plattformar. Många av våra kunder har 3-4 olika plagg i sina garderober som de kombinerar på de mest fantastiska sätt och som möjliggörs tack vare olika knytningar och vårt stora utbud av färger.

Vilka är dina bästa tips när man ska starta upp en webbshop?
Det viktigaste när man startar en webbshop är att tro på sin idé och sina produkter. För oss har det handlat mycket om att vårda det personliga i varumärket och lära känna målgruppen. Det absolut viktigaste för oss har handlat om att teama upp med rätt människor. Du kan inte göra allt själv! När det gäller en webbshop är säljet helt beroende av att skapa bra kampanjer, ha en övergripande plan och hålla koll på sin data för skapa insikter till vidare utveckling. Det jag är mest stolt över är att jag vågade lämna över företaget i tid och inse mina begränsningar. Hade jag inte lämnat över sälj och marknadsföring till teamet på Snajd vet jag inte vad Ulla Jacobsson AB skulle vara idag.

Vad tyckte ni var det svåraste i början av er e-handelsresa?
Det svåraste för oss till en början var att få till alla rutiner. Allt ifrån lager, någon som packar, emballage, rutiner för returer och allt annat som måste vara på plats för att kundupplevelsen ska bli bra. En miss vi gjorde i början vara att jobba alldeles för lite med kommunikation och digital marknadsföring. Vi tänkte att produkterna skulle sälja sig själva. Här gäller det att starta med en liten budget och testa sig fram för att börja bygga upp sin målgrupp och skapa en anpassad upplevelse. Planering, annonsering och kampanjarbete är A och O för att få säljet att fungera.

Vad fick er att använda Payson som betallösning?
Det som fick oss att välja Payson var att det inte är någon fast månadsavgift utan det kostar bara när vi säljer samt att det är ett smidigt system att hantera.

Hur har 2020 sett ut för er, har det varit mer köp än vanligt eller blev det tuffare på grund av pandemin?
Då vi både har en e-handel och 110 st återförsäljare runt om i Sverige så blev mars månad lite av en berg och dalbana. I slutet av 2019 hade vi planerat för en stadig utveckling i måttligt tempo. I januari och februari 2020 hörde vi talas om Corona och förberedde oss för att det eventuellt kunde komma att påverka vår logistik. Lite men inte nämnvärt tänkte vi. Vi hade aldrig trott att Corona skulle få den stora spridning den fick. I mars och april då restriktioner började komma rasade vår försäljning rejält hos våra återförsäljare. Det blev ett enormt tapp! Man har länge pratat om en kommande butiksdöden. Nu var butiksdöden ett faktum. Vi fick omvärdera hela situationen internt och satsat på att öka tempot på vår digitala plan med 3-4x högre hastighet. Vi började bygga om shoppen och analysera målgrupperna i minsta detalj. Vi ökade den digitala kommunikationen och annonseringen rejält, och på bara ett par månader ändrades vår affärsmodell från att vara 90% återförsäljare vs 10% e-handel till att bli 95% e-handel och 5% återförsäljare. Det blev en total tvärvändning. Men det positiva är att vi fått behålla våra kunder och ökat försäljningen.

På det stora hela ser vi att arbetet vi fick lov att göra gav ett mycket bra resultat. Vi har kommit närmre våra kunder och kan vara mer lyhörda för deras behov. Våra återförsäljare har haft det tufft med många konkurser tyvärr. Men de som lyckats ha öppet har faktiskt märkt att det arbete vi gjort för kommunikation och PR har ökat varumärkeskännedomen och efterfrågan även i deras fysiska butiker. Vi ser mycket positivt på 2021 och kommer att lägga ännu större fokus på att ta hand om och stötta upp våra återförsäljare.

Hur hanterar ni intensiva och lugna säljperioder?
Under lugna perioder jobbar vi med planering, rutiner och analys samt produktutveckling. Under intensiva perioder är det fokus på sälj och leverans. De lugna perioderna behövs för att kunna leverera till max när det är högtryck.

Vilken eller vilka trender tror du kommer vara viktiga att haka på under 2021?
Den viktigaste trenden (som egentligen inte är en trend) är fokuset på hållbar konsumtion. Där vet vi att det kommer att ställas högre krav på såväl produktion och materialval som på logistik och leveransmetoder.

Om man kikar på trender från ett tekniskt och digitalt perspektiv handlar det om att skapa ännu mer personifierat innehåll och en anpassade kundupplevelser online. Att bli ännu bättre på kundsupport och ha koll på sina kunders köpresor, jobba med webbinarier, livesändningar och storytelling – att skapa community känsla kring varumärket.

Vi hoppas också kunna hitta ett närmre samarbete med fysiska butiker, där e-handel och butiker kan samverka och hitta synergier för att skapa den bästa helhetsupplevelsen för kunden.

Vad är er framtidsvision och vad kommer att hända under 2021?
Under året kommer vi att kika på en internationell lansering och har flera samarbeten som väntar. Ett exempel är att vi kommer att bygga en kampanjsida för körer då vi ser att våra plagg beställs mycket till just scenframträdanden inom körsång. Ett ständigt pågående arbete är jobba med digitaliseringen och få kundupplevelsen online att efterlikna den fysiska upplevelsen i butik med hjälp av olika tekniska lösningar. Vi ser mycket positivt på framtiden och är övertygade om att vi tillsammans med gänget på Snajd kan ta webbshoppen och varumärket Ulla Jacobsson till nästa nivå.