Månadens E-butik: Sveriges Skomakare!

Månadens E-butik: Sveriges Skomakare!

Månadens E-butik hos Payson är Sveriges Skomakare! Vi älskar idéer som traditionellt sett är fysiska, men att man digitaliserar det och vidgar sin kundkrets ytterligare. Att reparera skor ska vara smidigt och enkelt! Läs mer om Sveriges Skomakare i intervjun nedan.

 

Hej Ani! Berätta gärna – vem är du och vad gör du om dagarna?
Mitt namn är Ani Anadolyan, är 25 år gammal, jag jobbar som marknadsansvarig på Sveriges Skomakare. Jag bor i Västra Frölunda. På min fritid gillar jag att läsa en inspirerande bok eller titta på en bra film eller serie.

Hur kom www.sverigesskomakare.se till?
Sveriges Skomakare startades då min morbror som är en skomakare i Göteborg hade kunder i andra delar av landet som brukar lämna in sina skor hos honom när dem är i Göteborg. Bland annat från Småland, Skåne mm. Då fick vi idén om att starta en hemsida där vi kan ta beställningar från kunder i hela Sverige. E-butiken startade vi 2016 och har sen dess bara växt. Nu på senare tid har det växt väldigt mycket med just skoreparationer.

Vad är din bakgrund inom just skomakeri?
Min morbror är auktoriserad skomakare och jag själv har ett brinnande intresse för skor och hållbarhet vilket vi på Sveriges Skomakare verkligen står för.



Hur länge har ni reparerat skor på nätet? Började ni som skomakare eller att sälja tillbehör? Eller bägge samtidigt?
Vi har erbjudit skoreparationer över nätet ända sen vi startade 2016. Det var egentligen det som var grundidén. Men vi såg även att våra skotillbehör blev mer efterfrågade längst vägen.  Med tiden har även skoreparationerna ökat, speciellt nu under den pågående pandemin. Vi har fått en del nya kunder inom just skoreparation.

Hur många är ni som jobbar med skomakeri & webbshopen?
Totalt är vi 3 personer som jobbar, där en är på webbshopen, en på skomakeriet och en till som jobbar med både delarna.


Varför tror du det gått så bra för er webbshop, och vilka tips vill du ge till dom som funderar på att börja sälja på nätet?
Jag skulle säga att det är en kombination av flera olika faktorer, då detta har varit vår första webbshop började vi mycket med ”learning by doing” vilket har gett oss mycket erfarenhet då vi har lärt oss av våra misstag. Det som vi har lyckats bäst med är att vi har hållit nästan allting inhouse. Marknadsföringen, kundservice, lager, inköp mm. Det ger oss goda förutsättningar för att kunna leverera en bra produkt och tjänst i alla led. Ett annat tips är att anlita proffs när man behöver ta in extern kompetens. Det blir i längden både prisvärt och effektivt. Det som vi inte har inhouse är webbutvecklingen, vi har tagit hjälp av Haydev som har varit väldigt hjälpsamma. Dem har både utvecklat vår e-handelslösning samtidigt som dem har varit väldigt proaktiva och gett oss viktiga råd längs vägen.

Jag skulle säga börja i liten skala och testa dig fram så mycket det bara går. Var inte rädd för att göra misstag så länge du kan hantera riskerna såklart 😊

Vad fick er att använda Payson Checkout som betallösning?
Det är en bra tjänst som har bra support, vi började använda Payson via rekommendationer vi fick från andra.

Hur hanterar ni intensiva och lugna säljperioder?
Vi har en relativt jämn fördelning på försäljningen över tid förutom julsäsongen som brukar vara väldigt intensiv. På sommarmånaderna går det ner något vilket vi ser till att hantera utifrån bemanningen på lager med mera.


Vad kommer ni att fokusera på under 2021?
För vår del handlar det om att fokusera mer på skoreparationer då vi ser en viss tillväxt inom det området. Vi tror att det främst beror på pandemin samt att allt fler skomakare dessvärre håller på att lägga ner vilket vi märker av även på försäljningen på specifika skotillbehör. Vi håller på med en marknadsplan kring hur vi ska exponera dem tjänsterna. För vår del är skoreparationer extra intressanta då det är återkommande försäljning samtidigt som det också brukar skapa merförsäljning.

Vad är er framtidsvision? Vad händer härnäst?
Då vi brinner väldigt mycket för skor och hållbarhet är vår vision att göra kvalitativa skoreparationer lättillgängligt. Vi jobbar mot att bli det självklara alternativet när det kommer till skoreparationer, skovård och skotillbehör online. Det som kommer hända närmaste tiden är att satsa mer på att exponeras gällande skoreparationer enligt en marknadsplan som vi håller på att utforma.


Tack Ani att vi fick lära oss lite mer om dig och historian bakom Sveriges Skomakare! Om du som läser är i behov av en skoreparation måste du spana in alla de tjänster som www.sverigesskomakare.se erbjuder.