Månadens e-butik: OurPadelStory.com!

Vi har fått äran att prata med vår kund Our Padel Story! Låt dig inspireras av både deras e-handelsresa och deras stora intresse; padel!

Hej! Vilka är ni bakom OurPadelStory.com?
Vi är båda uppväxta i Malmö och jämnåriga, möttes första gången under gymnasietiden. Jag, Anders Stenquist, har under hela uppväxten spelat tennis och även en del squash, padel är därför en perfekt kombination för mig. Our Padel Story är ett ”Passion Project”. Mitt vanliga arbete är som VD på SLT Industrial Components. Min långa erfarenhet från produktion har varit en tillgång när vi började projektet med att ta fram padelracket.

Den andra hälften av företaget består av Jens Lavesson. Sportslig bakgrund med fotboll och badminton men intresse för all sportutövning, numera dominerar klart padel följt av fotboll. Civilingenjör med lång erfarenhet inom produktutveckling och projektledning från flertal olika branscher och utvecklingsprojekt som bidragit och förenklat vid uppstarten av Our Padel Story. Mitt vanliga arbete är på universitetssjukhuset i Lund inom medicintekniskt område. Prioriterar träning för att må bra och hålla kroppen frisk samt för att vinna fler padelmatcher.

Hur kom det sig att ni startade Our Padel Story?
Idén om att starta Our Padel Story föddes på en lunch under augusti månad 2017. Vi hade både börjat spela padel och gillade sporten skarpt. Vi tyckte att de flesta racketen på marknaden var alldeles för dyra. Vid den tiden kostade de flesta racketen 2000–3000 kr samt designen på racketen på marknaden var inte speciellt tilltalade enligt vårt tycke. Med kompletterande bakgrund ihop så bestämde vi oss att ta fram ett eget padelracket.

Vad har responsen varit på era produkter?
Responsen har helt klart varit positiv. Padelsporten växer lavinartat och människor vi möter tycker det är spännande med ett svenskutvecklat padelracket. Vår största utmaning är att vi har begränsad marknadsföringsbudget och därmed har svårt att få ut budskapet om vår produkt. Konkurrens på marknaden innebär att vi slåss med stora drakar som Wilson, Adidas och Babolat med flera, vilket samtidigt är ”moroten” när vi har en egen unik produkt.

Vad tycker ni är viktigt att tänka på när man startar en webbshop?
Det viktigaste när man startar en webbshop, är inte webbshopen specifikt utan att man har en produkt som man tror att marknaden vill ha och efterfrågar. Produkten är det primära och viktiga och webbshopen är därmed bara en kanal att sälja produkten i.

Vilka är era bästa tips när man ska starta webbshop?
Om du inte kan e-handel bra själv, träffa då människor som kan hjälpa er att komma igång. Lär er inte allt själv utan satsa på att ta fram en bra produkt att sälja. Det finns de som är specialister på att bygga webbshopar så använd dem vid behov. Vi tycker det är extra kul att hålla på med vårt stora intresse padel, vilket troligtvis gör både resan och arbetet enklare. Att samtidigt få utvecklas och utmanas i arbetet med nya moment som till exempel reklamfilm med produktplacering har varit otroligt givande och något som vi hoppas ger ringar på vattnet för vår försäljning.

Vilka fallgropar ska man se upp med?
Vi har varit noga med struktur och tidsplanering, ordning är viktigt och ökar effektiviteten. Utvecklingsfasen av produkt är tidskrävande och oväntade situationer dyker alltid upp, lägg tid på att göra en ordentlig analys, ”Robust Design”, samt styr de parametrar som är möjliga för att nå bästa resultat. Utnyttja tidigare erfarenheter så att inte tid spills i onödan. Proaktivt och aktivt arbete framför passivt beslutsfattande är vårt motto.

Vad fick er att välja Payson Checkout som betallösning?
Vi valde Payson för att de var väldigt smidiga att ha att göra med. De kändes som vi fick en personlig service och var i trygga händer. För en Start-Up är det också väldigt bra att kunna få endast rörliga kostnader.

Vilken trend tror ni kommer vara viktig att haka på under 2019–2020, för den som inte gjort det än?
Padeltrenden såklart. Har man inte börjat spela padel än så är det dags nu. Vi rekommenderar givetvis alla att köpa ett padelracket från Our Padel Story och komma igång direkt.

Vad är er framtidsvision? Vad händer härnäst och vart är ni om fem år?
Vi lanserar inom någon vecka vår tredje modell. Fram till nu har vi mest sålt i Sverige men vi håller på att öppna upp så att det ska gå att handla från hela EU, detta ska vara klart under 2019. Vi tittar även på att ta in riskkapital som möjliggör en snabbare expansion.

Duon bakom Our Padel Story har skapat en rabattkod till dig som är sugen på att testa padel, med koden ”payson20” får du 20% rabatt samt fri frakt vid köp av padelracket. In och shoppa här!