Månadens e-butik: Karin Herzog!

Vi har fått äran att prata med vår kund Jodis som står bakom e-butiken Karin Herzog! I intervjun nedan får du lära dig mer om varumärket Karin Herzog, men även hur Jodis e-handelsresa sett ut!

Hej! Berätta gärna lite om dig själv!
Jag heter Jodis K Solvin och kommer ursprungligen från Island. I dagsläget bor jag i Göteborg och driver Karin Herzog webshopen. E-butiken är ett heltidsjobb och lite till! På fritiden går jag gärna ut i naturen eller läser en bra bok.

Hur kom du i kontakt med varumärket Karin Herzog?
När jag bodde på Island för mer än 20 år sedan hade jag arbetat som leg sjuksköterska på en lungklinik och på en weekendresa till London såg jag för första gången Karin Herzog produkterna. Det var i ett av de stora varuhusen som några personer stod och demonstrerade hur produkterna fungerade. De hade en syremätare med sig från sjukhuset som jag kände igen och visade hur syremängden i huden ökade bara någon minut efter att krämen applicerades på huden. De berättade hur dr Paul Herzog hade lyckats som den förste att stabilisera syre (oxygen) i en kräm och på ett naturligt sätt få det till att pressa sig ner i huden så fort det kommer i kontakt med huden. Detta väckte min uppmärksamhet eftersom jag visste hur viktigt syret är för kroppen. Jag köpte några burkar och åkte hem till Island. Produkterna fungerade mycket bra för mig själv och sedan började jag fråga några hudterapeuter samt läkare på Island om detta var något speciellt. Ingen av dem hade hört om detta men alla sade att om detta är sant så är det helt unikt! Då tog jag kontakt med Karin Herzog Laboratoriet i Schweiz och samarbetet började.

Vi marknadsförde produkterna på Island och sålde dem i parfymerier, salonger och apotek, till och med i Tax Free butiken. Sedan flyttade vi till Sverige och började lite med marknadsföring här, men den svenska marknaden var helt annorlunda än den isländska så det blev inte så mycket sålt i början och vi arbetade med annat i stället. Senare blev jag däremot kontaktad igen både av kunder som kände igen produkterna och ville gärna ha tillgång till dem och av Karin Herzog som ville gärna att jag började aktivt marknadsföra produkterna igen här i Sverige. Därför startade vi under 2007 upp en e-butik som vi driver än i dag.

Berätta lite mer om produkterna bakom Karin Herzog och varför de är så bra!
Produkterna bygger alltså på upptäckter som dr Paul Herzog lyckades med för mer än 40 år sedan. Han var född 1911 i Rumänien in i en schweizisk familj som i 3 generationer bodde i det skandinaviska konsulatet i Bukarest. Han utbildade sig till en läkare och så småningom började han arbeta på Karolinska Institutet i Stockholm. Där var han med om att arbeta fram ”respiratorn” som idag används bland annat vid öppen hjärtkirurgi världen över. Han blev hedersdoktor vid Karolinska Institutet. Paul träffade sin svenska fru Karin här i Sverige och flyttade efter 30 år i Sverige tillbaka till Schweiz. Då bestämde sig Paul att försöka förverkliga sin dröm att stabilisera syre i en emulsion. I årtionden hade läkare och vetenskapsmän utan framgång försökt att stabilisera syre (oxygen), som är en av de viktigaste energikällorna för cellerna i kroppen, i en emulsion. Det verkade som om syret var ett alltför flyktigt för att kunna stabiliseras. Men efter några års aktivt forskande lyckades Paul med sin genialiska idé och fick därmed sitt världspatent på den första oxygen krämen. Denna produkt var främst framtagen till läkarvården för att snabbt läka skadad hud och brännskadad hud.


Dr. Paul Herzog

Men när hans fru Karin som är auktoriserad hudterapeut testade krämen på sig själv upptäckte hon redan efter några dagar en helt ny lyster, fräschhet och känsla i hyn. Karin föreslår då sin man att utveckla denna oxygenprodukt till ytterligare en förgrening nämligen till skönhetsvärlden.

När man ökar syremängden i huden har det många fördelar som t.ex. att det återuppbygger huden på ett naturligt sätt inifrån och ut, huden blir friskare, fräschare och ser yngre ut. Produktionen av kollagen ökar och gör huden fastare samt mer elastisk, det gör att porerna och linjerna syns mindre vid regelbunden användning. Produkterna dödar också skadliga bakterier på ett naturligt sätt som gör att de hjälper ofta mot flera olika hudåkommor som t.ex. finnar, acne och även rosacea, m.m. Samtidigt tillför produkterna fukt ner i huden som gör att huden återfuktas på ett naturligt sätt.
Produkterna passar alla hudtyper och både torr och fet hud brukar komma helt i balans vid regelbunden användning.

Hur hittar kunderna rätt produkter då?
Eftersom produkterna är rätt så annorlunda än andra hudvårdsprodukter insåg jag ganska snart att kunderna behövde mer hjälp, speciellt i början för att kunna använda produkterna på bästa sätt och få så mycket som möjligt ut av dem. Och eftersom jag hade arbetat med TV på Island blev det naturligt för mig att börja producera informationsfilmer där jag visar exakt hur man applicerar produkterna och hur de fungerar och det har varit till stor hjälp för våra kunder.


karin herzog video

Det är självklart viktigt att välja rätt produkter för sin ålder och hudtyp och därför erbjuder vi en gratis personlig hudanalys till alla våra kunder och det har fungerat mycket bra.

Är det sant att flera kändisar använder Karin Herzog produkter?
Det är många kändisar som använder och har använt Karin Herzog produkterna under årens lopp. När den brittiska Kate Middleton förlovade sig med prins William fick en journalist en intervju med paret, då frågade han bland annat vilka hudvårdsprodukter Kate använde. Hon svarade då att hon använde Karin Herzog oxygenkräm för att få lyster och glow i sin hy. Detta väckte stor uppmärksamhet och försäljningen ökade med hela 20 % världen över. Det är mycket ovanligt att kungligheterna själva berättar personligen om vilka produkter de använder därför fick detta så stor uppmärksamhet.


Kate Middleton

Vad är det som gör att ni inte har fysisk butik idag?
Att driva en e-butik passar bra i dag och blir mer och mer vanligt att folk handlar på nätet därför är en fysisk butik inte aktuell för mig.

Vad tycker du är viktigt att tänka på när man startar en webbshop?
Det är viktigt att vara väl förberedd. Känna sina produkter väl, veta vad marknaden är ute efter och börja försiktigt och låta webbshopen växa naturligt. Det är alltid bättre att bygga på en bra stabil grund än att börja stort och behöva trappa ner.

Vad är det bästa med att driva e-butik?
Det är så roligt att driva en e-butik! Det är också superbra att kunderna har tillgång till webshopen dygnet runt samtidigt som man behöver inte stanna inne i en butikslokal och vänta på kunderna.

Vad är det tuffaste med att driva e-butik?
Det är tufft att nå ut och det kostar mycket att marknadsföra en webbshop.

Vad fick dig att använda Payson som betallösning?
Det var just därför att Payson erbjuder enkla men smidiga betallösningar där man behöver inte betala något i början utan man betalar endast när man säljer. Det passade oss mycket bra, speciellt i början.

Vilken trend tror du kommer vara viktig att haka på under 2020, för den som inte gjort det än?
Jag märker i min webshop att alltfler använder mobilen för att handla och då gäller det att försöka hela tiden att ha alla webbsidor så snabba och funktionella för mobilen som möjligt.

Vad är din framtidsvision?
Att växa ständigt och kunna hjälpa så många kunder som möjligt att må bra i sin hy.

Stort tack till dig Jodis för att du tog dig tid att svara på lite frågor, jätteroligt att få höra lite mer! Vi är jätteglada att du använder Payson som betallösning i din e-butik!