Månadens E-butik hos Payson: Zorbeto!

Månadens E-butik hos Payson: Zorbeto!

Månadens e-butik hos Payson är Zorbeto! Vi blev verkligen imponerade av deras stora produktsortiment, och ville veta lite mer om personerna bakom företaget. I företaget finns det otroligt mycket kompetens och Erica delar med sig av flera värdefulla tips – lär mer i intervjun nedan!

 

Hej! Berätta gärna lite om dig själv, vem är du bakom Zorbeto, vad är din bakgrund?
Jag heter Erica Lindgren och är legitimerad apotekare sedan 30 år tillbaka. Jag har arbetat i apoteksbranschen på två stora apotekskedjor, där jag bland annat har jobbat som försäljningschef för en hel kedja med ansvar för en försäljning på drygt tre miljarder kr årligen. Jag har också provat på att äga och driva egna apotek under åtta år, för att sedan sälja verksamheten när en intressent dök upp som lämnade bud på hela kedjan inklusive alla oss småentreprenörer.

Hur kom det sig att du startade upp Zorbeto?
Efter försäljningen av våra apotek kände jag att jag ville ta en liten paus och utveckla ny kompetens. Valet föll på digital marknadsföring och kurser på IHM Business School, då jag tycker att det känns spännande att kunna driva försäljning på nätet. Efter kompetenslyftet slog jag mig ihop med mina före detta kompanjoner, vi som tidigare drev sju apotek tillsammans i västra Sverige. Vi trivs bra ihop, vi har kompletterande kompetenser och vi ville göra mer tillsammans. Det blev en startup inom e-handel och Zorbeto AB sjösattes.

Erica Lindgren, VD och E-commerce Manager på Zorbeto

Varför just nischen skönhet & hälsa?
Det handlar mycket om att jag har en spetskompetens som apotekare inom området. Under mina 30 år i apoteksbranschen har jag utöver att driva försäljning och äga apotek även arbetat mycket med rådgivning till apotekskunder inom hälsa och skönhet. Det är också mina stora intressen. Hälsa för mig innehåller flera delar; mat och kosttillskott, träning, nedvarvning och sömnkvalitet, personlig utveckling.

Varför tror du kunderna kommer att uppskatta att handla hos er istället för hos en konkurrent?
Jag bygger en personlig relation med våra kunder med digital marknadsföring och nyhetsbrev där vetenskap kring hälsa och skönhet varvas med fina erbjudanden. Det finns oerhört mycket spännande inom hälsoområdet och skönhetsområdet. Från min tid inom apoteksbranschen vet jag att många kunder törstar efter kunskap kring hur man kan må bättre och hur man kan se bättre ut.

Hur länge har e-butiken funnits?
Den är alldeles färsk och lanserades under september i år!

Har du några kollegor, eller gör du allt själv?
Vi är ett litet team som arbetar med Zorbeto. Som komplement till min digitala marknadsföringskompetens och apotekarkompetens finns bland annat en expert på logistik och ytterligare en marknadsförare. Vi kommer att bygga ut teamet genom att ta in experter för olika avdelningar där jag som apotekare inte har kompetens. Bland annat en skönhetsexpert för skönhetsavdelningen och en kock som kan ta hand om avdelningen för hälsosam mat.

Hur fungerar det att ha över 30 000 varor i sortimentet?
En av våra stora styrkor är vårt stora sortiment. Hittills har det gått fint, men visst får vi lägga mycket tid på strategier för hur vi ska lyfta fram olika delar av sortimentet för kunden. Det är en tillgång att ha ett stort sortiment, men också en utmaning.

Kommer sortimentet att utökas ännu mer, eller räcker det nu?
Vi kommer att ha inriktningen hälsa och skönhet, men med en bred definition på skönhet, där det också kan dyka upp produkter som har bäring på skönhet för hemmet till exempel. När det kommer till ämnet hälsosam mat, kommer vi även att sälja porslinet som den hälsosamma maten ska serveras på och så vidare.

Vilka är dina bästa tips när man ska starta upp en webbshop?
Man måste ha en tydlig strategi för hur man bygger upp sin kundbas och se till så att man får snurr på nyhetsbrev via e-post samt retargeting av webbplatsbesökare och kunder. Det bästa är att äga den frågan själv, det vill säga se till så att man har kompetensen inhouse. Det kostar alltför mycket att lägga ut det på byrå när man är nystartad.

Vad tror du kan vara det svåraste när man vill starta upp en e-handel, vad bör man se upp för?   
Att tro att det är en enkel match att man snabbt kan få upp en webbshop på några veckor med tusentals produkter. Allt tar längre tid än man tror. Det krävs att man har riktiga doers i teamet och att man har rejält med tålamod. Att driva webbshop handlar mycket om att testa, utvärdera, reagera, testa, utvärdera, reagera. Det kräver mycket tid och mycket tålamod. Och man blir aldrig ”klar”.

Stefan Karlsson, logistikchef på Zorbeto

Vad fick dig att använda Payson Checkout som betallösning? 
Vi tyckte att det var intressant med prissättningen, som inte innefattar någon månadsavgift, utan ersättning utifrån vår försäljning. Vi fastnade också för att när man kommer upp i en viss nivå av omsättning, är Payson öppna för en förhandling om procentuell ersättning.

Vad rekommenderar du till de som letar efter en logistiklösning?
Vi har valt en tredjepartslogistiker för att frigöra tid till digital marknadsföring och själva driften av butiken. Man måste våga fokusera för att komma någon vart och det är viktigt att ha tid att kunna fokusera på marknadsföring och på återkoppling till kunder som hör av sig i olika medier.

Har du någon strategi för hur du ska förbereda dig inför hösten och vinterns stora säljperioder, som exempelvis Black Friday och julhandeln?  
Detta blir ju första gången vi är med om Black Friday och julhandel i den digitala shoppingvärlden. Vi förbereder oss med att steg för steg bygga upp vår databas med e-postadresser, genom att få in hälsointresserade presumtiva kunder i våra flöden. Samtidigt arbetar vi fram toppenfina erbjudanden och utvecklar vår webshop ytterligare.

Vilken eller vilka trender tror du kommer vara viktiga att haka på under 2021?  
Jag tror att hälsotrenden kommer att vara fortsatt stark, inte minst nu när vi alla på så nära håll har fått uppleva hur det är att leva i en pandemi. Den egna hälsan och anhörigas hälsa har blivit allt viktigare.

Det jag själv funderar mycket på är hur trenden med en alltmer åldrande befolkning kommer att påverka framöver. Det är klart intressant att den gruppen har drivits över mot e-handel snabbare nu under pandemin, än det hade blivit utan densamma. Därutöver kommer allt kring hållbarhet att fortsätta och bara växa.

En viktig trend som jag tror på är att vi e-handlare som väljer att inte sälja via Amazon, behöver tänka på att vara personliga med våra kunder. Vi behöver utstråla äkthet.

 

Tack Erica för att du berättade lite mer om dig och Zorbeto! Glöm inte att kika in det fantastiska sortimentet på www.zorbeto.se