Månadens E-butik: Hojstyling.se!

Månadens E-butik: Hojstyling.se!

Denna månad fick vi äran att prata med vår kund Hojstyling.se! Detta är e-butiken för dig som vill köpa MC-tillbehör för att få till en unik prägel på din motorcykel. Här finns något för alla smaker till bästa kvalité. Men hur startades egentligen Hojstyling? Och vilken marknadsföringsmetod har visat sig vara den mest effektiva? I hela intervjun nedan får du läsa om resan de två bröderna gjort, från idé till succé!

Hej! Vad roligt att få veta lite mer om er bakom Hojstyling.se. Berätta gärna lite om vilka ni är!
Vi som driver bolaget är två bröder, 29 och 34 år gamla. Cristoffer bor i Göteborg och Niclas i Uddevalla. Vi har båda ett stort MC-intresse som sträcker sig ända tillbaka till moppetiden. Cristoffer är utbildad ekonom och har över 10 års erfarenhet av E-handel och digitala affärer och jag (Niclas) är utbildad inom kommunikation och marknadsföring och har god erfarenhet av varumärkesarbete och affärsutveckling genom tidigare anställningar. Vi har båda anställningar utöver Hojstyling, Cristoffer som VD på en digital tillväxtbyrå och Niclas som affärsutvecklare vid en högskola.


Cristoffer till vänster i bild, Niclas till höger.

Cristoffer finner största delen av sitt mc-intresse i själva maskinen och åkandet medans jag (Niclas) finner själva designen och stylingen minst lika rolig som själva åkandet. Att göra förändringar som gör att en motorcykel sticker ut ur mängden tycker jag är fantastiskt roligt. Detta är förutom mitt yrkesval även min hobby jag spenderar en hel del av min lediga tid i verkstaden.

Hur länge har e-butiken funnits, och hur många anställda är ni?
Hojstyling.se hade sitt ursprung som UF-företag. Jag (Niclas) startade 2008 en E-handel tillsammans med en klasskompis som en del i UF-kursen. År 2008 var E-handel ett relativt nytt och väldigt hett sätt att handla och vi valde att kombinera ett intresse med en affärsidé, vilket visade sig bli riktigt bra. Vi var 2009 med i den nationella UF-tävlingen i Stockholm och tävlade om att bli Sveriges bästa UF-företag. Just nu är vi en anställd inom företaget och jag och brorsan jobbar utöver våra ordinarie anställningar med företaget. Själva lagerdelen (pack, plock och leverans) sköts av den anställda. När UF-kursen var slut 2010 hoppade min klasskompis av företaget och min bror (Cristoffer) köpte in sig och vi körde vidare därifrån.

Hur kom det sig att ni började sälja just MC-tillbehör på nätet?
Åter till 2008. Vi ansåg att det saknades en tydlig aktör som erbjöd en svensk hemsida med MC-styling från hela världen. Vi själva handlade från Ebay men ansåg det lite krångligt och med för långa leveranstiden. Vi valde därför att öppna en E-handel med en mycket enkel och tydlig UX samt, ett liknande sortiment som Ebay då erbjöd fast med snabbare leveranstider och en mycket nischad kundservice, vi ville redan då ha en tydlig USP där vi hjälper kunden inför köp, under köp och efter köp. Detta för att få en 100% kundnöjdhet genom hela köpupplevelsen.

Vilka är målgruppen?
När vi startade var målgruppen riktad mot de lite äldre (40-70) som inte handlade genom Ebay men som ville åt det sortiment som fanns där. Idag år 2020 ser dock målgruppen annorlunda ut då vi når alla ålderskategorier men med olika typer av segmentering. USPen om kundnöjdheten och supporten lever ännu kvar och vi har gått över till att bara köpa in artiklar som vi vet håller måttet kvalitetsmässigt.

Hur marknadsför ni er till målgruppen?
Vi marknadsför oss mestadels genom sociala medier och Google. Det var först när vi började med content marketing och att bygga upp ett litet community med vår kundgrupp som vi märkte att försäljningen tog fart. Vi lyssnar in vad kunderna efterfrågar och skapar content kring det som vi sedan marknadsför i våra kanaler och på sociala medier. Det kan vara allt från topplistor med häftiga motorcyklar till guider hur man monterar vissa av våra artiklar.

Vad anser ni saknades hos övriga aktörer på marknaden som gjorde att Hojstyling.se kom till? Vilka är era styrkor gentemot andra som säljer MC-tillbehör? 
Vid starten 2009 var det just att det saknades en tydlig aktör som sålde just MC-tillbehör på nätet. Vi märkte snabbt att även service, leveranstid och kundsupport inte var något som de etablerade aktörerna skötte speciellt bra så vi tog vårt missnöje från de aktörer vi handlade MC-tillbehör från och gjorde det bättre själva med vår egen affärsidé.

Jag skulle säga att det är just den biten som är vår styrka, att vi är mycket kundnära och att det för oss är väldigt viktigt med en relation med varje kund. Både innan, under och efter köp vill vi vara nära till hands och besvara eventuella frågor eller problem som uppstår. Vi har genom vårt eget intresse och långa erfarenhet inom MC-tillbehörsbranschen god erfarenhet och mycket bra kontakter och partners världen över, som också ger oss en konkurrensfördel.

Hur har responsen från era kunder varit?
Vi är noga med att följa upp varje kunds köp och den feedback vi får från våra kunder är ovärderlig för oss, vi prissätter som sagt kundens upplevelse extremt högt. Responsen från våra kunder är god och vi får ofta spontana mail från kunder som genuint bara vill ge oss beröm för att vi gjort deras upplevelse till något utöver det vanliga. Vi har en mycket hög kundnöjdhet vilket visar att vi gör många rätt, men vi har inte nått den där 100%-iga kundnöjdheten som vi strävar efter. Här är vi aldrig nöjda och det finns alltid utrymme för förbättring!

Är kunderna med och påverkar sortimentet något?
I allra högsta grad så är kunderna med och påverkar vårt sortiment! Det är trots allt efterfrågan som styr och vi är beredda att göra allt vi kan för att erbjuda våra kunder det dom efterfrågar. Vi kör med jämna mellanrum olika typer av surveys eller liknande där vi frågar kunder vad de saknar för typ av produkter i vårt sortiment.

Hur löser man bäst logistiken egentligen, har ni några tips hur man ska tänka som e-handlare?
Som nystartad eller liten aktör inom E-handeln är logistiken ofta en utmaning. Att lagerhålla själv kan vara dyrt och tidskrävande och att köra drop shipping eller tredjepartslogistik kan vara svårt att få till som nystartad och äter på slutmarginalen. Vi har valt att köra en kombination av in house-packning och drop shipping från vissa leverantörer. Nackdelen med drop shipping som vi ser det är att vi tappar den direkt kontakten med kund och inte är lika flexibla ifall något behöver kompletteras eller har blivit fel. Genom att själva hantera lagerhållningen är vi mer flexibla inför förändringar eller eventuella fel i orderprocessen och kan snabbt ge kunden det de vill ha.

Vårt tips är att starta med egen lagerhållning och leveranshantering. På så vis lär man bättre känna sin målgrupp och har bättre förutsättningar att bygga relation med sina kunder, genom snabbare leveranser och mer spelrum för förändringar såsom byten, returer mm.

Märker ni stor skillnad i antalet köp under året, finns det någon period som ni säljer mest? Och hur gör ni för att hantera lugnare säljmånader?
Ja, vår bransch är otroligt säsongsbaserad, många har en tendens att helt glömma av sina hojar under vintermånaderna. Tidigare gick vår försäljningskurva spikrakt upp under den första vårmånaden för att sedan peka spikrakt ner efter sommaren. Vi har sedan dess jobbat på att plana ut dessa toppar, genom att fokusera mer på de kunder som tar isär och bygger om sina motorcyklar under vinterhalvåret. Utan den lyckade satsningen hade det varit svårt att ha en anställd året om. Vi har fortfarande en topp under vårmånaderna men nu har vi orderflöde och supporttid för minst en anställd under hela året.

Vilka är era bästa tips när man ska starta webbshop?
Det viktigaste är att ha drivet och tro på sin affärsmodell. Finns inte de ekonomiska musklerna, starta småskaligt och pilottesta för att sedan växla upp under resans gång. Våga testa och tro på dina idéer och att aldrig känna sig nöjd.

Kompetensen kring just E-handel och marknadsföringsdelarna är också en viktig nyckel för att nå ut bland alla aktörer som idag finns etablerade inom i princip alla branscher. Något vi lyckats bra med är just kombinationen av kompetensen, brorsan (Cristoffer) besitter en otrolig kompetens inom området E-handel och digital marknadsföring i medan jag har bra koll på copywriting, bild/film och SEO. Att hela tiden stämma av och inventera våra möjligheter tillsammans i ett stort och ett lite mindre sammanhang har för oss varit en mycket viktig del i företagandet.

Vad måste man tänka på när man startar upp en webbshop? 
Detaljhandel genom E-handel ger sällan utrymme för några stora marginaler så det är från start viktigt att hålla nere kostnaderna. Var försiktig med stora inköp i början, både vad gäller lager och inventarier. Var även försiktig med oseriösa försäljare, de drar ofta nytta av osäkerheten hos nyföretagare och det kan stå dig dyrt. Ta hjälp av rådgivare eller yrkesverksamma inom området om du stöter på utmaningar som du själv inte rår på. Och sist men inte minst; lyssna på kunden, den är det viktigaste du har!

Vad fick er att använda Payson som betallösning? 
Vi valde Payson för att de har den mest prisvärda betallösningen för vår plattform (WooCommerce) med en väl fungerande modul för integration i vår CMS. Payson har även snabb och bra support vilket är en viktig del för oss, att snabbt kunna ge våra kunder svar om något är oklart med fakturan eller betalningen.

Vilken trend tror ni kommer vara viktig att haka på under det kommande året, för den som inte gjort det än?
En fortsatt viktig trend för oss är content marketing, att skapa nytt relevant innehåll är något vi fokuserar väldigt mycket på. Vi tror också mycket på att testa på nya funktioner och trender när det gäller digital marknadsföring. Nu när Facebook kommer att släpa Facebook Shopping, kommer vi vara tidiga med att testa detta. Det skulle mycket väl kunna bli en viktig del i vår försäljning framgent.

Vad är er framtidsvision? Vad händer härnäst?
Vår vision är att fortsätta utvecklas och öka omsättningen för att kunna sysselsätta fler inom företaget. Vi kollar också på en internationalisering inom en snart framtid. Vår närmaste utmaning är att fortsätta leverera enligt våra kunders förväntan nu under alla Corona-restriktioner i de länder vi importerar ifrån. Mängder med restnoteringar och tillverkningsstopp ställer till det för vår bransch och vi pusslar och har oss för att kunna leverera i tid till våra kunder.

Stort tack Niclas och Cristoffer för att ni delade med er av er resa! Lika inspirerande som vanligt att få veta mer om våra kunders bakgrund. Att starta en e-butik utifrån det man är intresserad av är ett av de enklaste tipsen vi brukar ge till dig som funderar på att börja sälja på nätet. Om du har ett intresse för det du ska sälja så kommer det vara mycket roligare, och du kommer bli större snabbare! Titta in i deras webbshop om du är sugen på att styla din hoj!