Månadens e-butik: Green Go Smart!

Månadens e-butik: Green Go Smart!

Vi är så glada över att få presentera Månadens E-butik: Green Go Smart! Bakom den gröna e-butiken finns Lena, och vi har fått prata lite extra med henne. Är du sugen på att starta e-butik? Låt dig inspireras och ta lärdomar från Lenas kloka ord nedan!

Hej Lena! Berätta gärna, vem är du?
Jag är en växttokig 50-åring med brinnande intresse för både växter och digitalisering. Ursprungligen är jag från Södra Karelen i Ryssland, flyttade till Sverige för 15 år sedan och bor tillsammans med min familj och mina 150 krukväxter i en villa i Barkarby norr om Stockholm. Förutom en masterexamen i växtfysiologi från Ryssland har jag pluggat till E-commerce manager på IHM Business School i Stockholm. Vid sidan om Green Go Smart har jag ett heltidsjobb med växtinredningar på Hässelby Blommor.

Hur kom det sig att du startade Green Go Smart?
Jag startade upp Green Go Smart 2016 under mitt sista studieår på IHM. Mitt intresse för inredning och gröna växter avgjorde inriktningen. Jag upplevde att det inte fanns så många företag som sålde växtinredningsprodukter för just privata hem. De som fanns på marknaden var inte nischade och det var nästan omöjligt att hitta det man sökte bland alla deras tiotusentals produkter. Dessutom var det oftast tråkiga produkter i billig grön plast från Kina.
Därför föddes Green Go Smart. Vi fokuserar på urban design och inredning med växter framförallt inomhus, men vi har också produkter för balkongen, terrassen och trädgården. Vår affärsidé är att det ska vara lätt och roligt att inreda grönt i husets alla rum – oavsett om man har gröna fingrar eller inte.

Vad handlar kunderna helst?
Våra absoluta bästsäljare hittills var Svamphuset, en vattenkanna i mässing och de nya groningsplattorna för odling av ekollon och avokado från Botanopia. Intresse för grön inredning är stor och våra avskalade och oftast innovativa produkter passar in i moderna urbana hem. Många av våra produkter tillverkas av återvunna material och med stor hänsyn till miljö och mänskliga rättigheter vilket är väldigt uppskattad av våra kunder. Här kan ni läsa om några av våra ”planetsmarta” produkter.

Vi är alltid ute efter nya fina smarta produkter och till våren kommer många riktigt häftiga nyheter från både stora kända varumärken och från spännande innovativa startups.

Vad tycker du är viktigt att tänka på när man startar en webbshop, och vad är dina bästa tips för någon som går i tankar om att starta e-butik idag?
Oj, det är mycket man ska tänka på när man startar en webbshop. Det viktigaste är ändå att man tycker att det är roligt och att man väljer en nisch som man har koll på, ännu bättre om man är expert i ämnet. Och att välja en produkt/produkter man själv litar på.

När man är nystartad och liten kan det vara svårt att locka till sig de leverantörer man vill ha. Börja därför med några väl utvalda produkter och utveckla ditt sortiment successivt. Mitt tips är: leta efter unika produkter på nätet, på Instagram och i andra kanaler. Våga ta kontakt och fråga om samarbete. Gå på mässor, temadagar och kolla bland lokala hantverkare om deras produkter passar in i ditt sortiment. Våga fråga även medelstora leverantörer och varumärken, vissa av dem är villiga att jobba med nystartade butiker och med små volymer.

Men dina produkter är inte det enda och viktigaste som du har att erbjuda till dina kunder. Tänk därför igenom ditt värdeerbjudande och varför dina kunder ska handla just hos dig. Har du expertis inom området och bjuder på det? Har du en underbar kundupplevelse från första kontakt till leveransen och efterservice? Vad företaget står för, kanske stödjer ni något samhällsviktigt projekt som ni brinner för? Kan du erbjuda en suverän kundservice? Perfekt personlig kundservice kan faktiskt vara den viktigaste konkurrensfördelen mot dina etablerade konkurrenter. Och lova inte det du inte kan garantera men överträffa dina kunders förväntningar då får du lojala kunder som kommer att handla flera gånger och sprider ordet om din butik.

Utforska marknaden noggrant! Ta reda på hur stor, hur mogen och hur mättad den är samt vilka dina konkurrenter och vad du kan göra bättre än dom. Tänk igenom hela din affärsmodell: vad är ditt värdeerbjudande, vilka är dina kunder hur ska du kommunicera med dem? Om du ska ha eget lager, trepartslager eller köra dropshipping. Hur du tar betalt och hur du skickar ordrar är också viktigt att reda ut direkt.

Vad tycker du har varit det svåraste med att driva företag?
Det här med att våga visa en människa bakom varumärket – det var en utmaning för mig hittills. Det är svårt att kliva ut ur trygghetszonen och börja tala för sitt företag, det ska jag bli bättre på. Det är lättare att alltid säga ”vi” även om det oftast fortfarande är ”jag och mitt företag” som står bakom uttalandet. Men det behöver ändras, 2020 är ett år då förtroendet byggs på transparens och personliga relationer. Dessutom är vi människor mer benägna interagera med en människa än med ett företag.

Vad fick dig att använda Payson Checkout som betallösning?
Jag utgick från tre parametrar: trygg, snabb och smidig checkout, smidig integration med WooCommerce och inga fasta avgifter. Payson uppfyllde alla tre villkor, dessutom har de underbar kundservice och en clean, logisk och bekväm dashboard/admin vilket inte var fallet på vissa andra betalsättleverantörer som jag jobbade med förut.

Vilken trend tror du kommer vara viktig att haka på under 2020, för den som inte gjort det än?
Både Google Shopping och Social Shopping blir större och större. Ska man hoppa på Google Shopping så är det viktigt att du optimerar både din webbsida och dina shoppingkampanjer för att få bra ROI. Be därför om hjälp av en expert om du inte själv har bra koll på det. Instagram Shopping är mycket enklare att använda och dessutom kostar det ingenting att annonsera där. Är man inte tekniskt lagd behöver man ändå be om hjälp att installera funktionen men det lönar sig, jag lovar. Instagram satsar mycket på shopping, de har nyligen släppt ut en funktion där användarna kan lägga till dina produkter till sina personliga önskelistor och även skicka listan till sina vänner. Ett perfekt tillfälle för butiker att synas på.

Så, slutligen; vad händer härnäst och vart är Green Go Smart om fem år?
Min vision är att Green Go Smart ska vara en plats där man kan både inspireras, umgås, få hjälp och råd om växtval och inreda hela sitt hem med hjälp av smarta produkter. Vi planerar flera digitala redskap där besökarna kan planera sin växtinredning och göra växtval efter ljusförhållande och andra parametrar. Produktmässigt hoppas jag på att bredda sortimentet med dekorativa installationer som växttavlor, växtväggar och ampelsystem för att kunna göra växtinredning ännu mer tredimensionellt. Dessa produkter hade jag i åtanken när jag startade företaget men det dröjer nog ett tag innan vi kan börja med det.

Tack Lena för de grymma tipsen du gav! För dig som är sugen på att få grönare fingrar, eller helt enkelt vill spana in den otroligt inspirerande e-butiken kan göra det här: www.greengosmart.se

Om du också är sugen på att starta e-butik kan du öppna ett företagskonto hör. Det är helt kostnadsfritt och du är igång inom ett dygn.