Månadens e-butik: Clicko.se!

Månadens e-butik: Clicko.se!

Denna månad får vi lov att presentera Clicko som Månadens e-butik hos oss på Payson! Hur kom idén om spelet till egentligen? Och vilka misstag har grundaren Hanna bakom Clicko lärt sig av längst vägen? All detta och lite till får vi svar på i intervjun nedan. Happy reading!

 

Hej Hanna! Berätta gärna lite mer om dig själv, vem är du?
Jag är snart 40, mamma till Emma 7 år och Viktor snart 9 år. Bor tillsammans med make, barn och katt i Uppsala och driver mitt bolag från ett kontor hemmavid. Jag har en bakgrund som civilingenjör inom bioteknik men har ända sedan jag var liten haft 1000 idéer och mitt första “bolag” hade jag redan i trappan i barndomshemmet där jag sålde papper och pennor till olika kontor.

Att röra på mig och sporta har jag alltid älskat och som tur var är min familj likadan! Hela familjen älskar sport och är gärna ute i skogen, trädgården eller skidbacken. Som person är jag påhittig, driftig, full av lek och med mod att testa nya saker. En dröm jag haft sedan jag var liten och hade bolaget i trappen var att förverkliga någon av alla mina idéer på riktigt, och 2013 fick jag idén som gjorde att jag nu förverkligar min dröm. När jag startade mitt bolag och webbutik så gjorde jag det som en hobby. Jag hade ett heltidsjobb och körde bolaget på helger och kvällar. Men så kom jag till ett läge där efterfrågan ökade och jag bestämde mig helt enkelt för att satsa. Jag sa upp mig från mitt jobb och sedan körde jag ett helt år på heltid för att starta igång och få lite snurr på webbshopen. Nu jobbar jag återigen deltid med webbshopen och bolaget då jag 2 dagar i veckan jobbar som konsult inom projektledning.

Hur kom det sig att du startade upp Clicko.se?
Idén till Clicko föddes när jag var föräldraledig med mina två barn Viktor och Emma. Viktor var drygt 2 år och älskade, precis som de flesta barn i den åldern, att bygga och utforska bokstäver. Under samma period renoverade vi hemma och det låg tumstockar överallt som användes till att bygga bokstäver med. Tumstockar är dock inte gjorda att passa barnhänder vilket gjorde att de lätt gick sönder när sonen provade. Viljan att bygga i kombination med sorgen när det inte gick blev startskottet till de magnetiska trädelarna som är kärnan i Clicko idag. Dessa trädelar har sedan blivit prisbelönta då de 2018 blev nominerade till Årets Barnspel, och det blev en riktig dörröppnare till lek och spelbranschen.

clicko1
Här kan du klicka för att läsa mer om spelet och andra fler spännande produkter

2017 startade jag upp bolaget och satte upp en webbshop. Till en början väldigt enkel, men sedan har den utvecklats och byggts på. 2019 la vi till alternativa betallösningar och det var här som Payson kom in i bilden.

Spelet finns ju också hos återförsäljare, hur gick du tillväga för att kunna sälja spelet hos fler aktörer utöver din egen webbshop?
Jag har fått återförsäljare dels genom att jag själv har sökt upp intressanta aktörer som jag sedan ringt och mejlat. Sen har jag också haft turen att återförsäljare har hört av sig till mig och velat sälja mina produkter.

Vad har responsen varit på spelet?
Hittills är det ideligen positiva ordalag som folk använder när de pratar om Clicko. Det som de främst lyfter upp är det pedagogiska, att det är trä och att man kan leka med det på fler än bara ett sätt!

Kommer sortimentet att utökas?
Absolut! Jag har hela tiden nya idéer och släppte nu i början på året två stycken nyheter! Både lösa delar samt ett rullande torn!

clicko2

Den röda tråden är att produkterna är gjorda utav trä, kreativitet och kvalitet. Våra produkter ska både hålla länge och vara roliga länge!

Vad tycker du är viktigt att tänka på när man startar en webbshop?
Att komma igång skulle jag säga. Med det menar jag att det är bättre att sätta upp en enkel webbshop först och sedan bygga på än att jobba med detaljer i evighet och aldrig bli klar. En enkel betalningslösning är också A och O.

Vilka är dina bästa tips när man ska starta webbshop?
Jag är nöjd med att jag har bytt när det inte känts bra. Nu inne på min tredje plattform och har bytt varefter jag har vuxit och fått andra behov som tidigare plattformar kunnat hantera. Så var inte rädd för att byta, det behöver inte vara perfekt från start.

Har du gjort något misstag tidigt i din e-handelsresa som du önskar att du kunde vetat tidigare?
Jag skulle lagt in enklare betallösningar snabbare om jag skulle gjort något annorlunda. Istället gjorde jag manuella fakturor som jag sedan mejlade ut. Det tog en enorm tid och det var mycket som kunde gå fel. Jag googlade på massor av olika lösningar och jämförde priser, enkelhet och service. Sen la jag ihop allt detta och valde Payson Checkout som var bäst utifrån mitt läge då.

Vilken trend tror du kommer vara viktig att haka på under 2020, för den som inte gjort det än?
Oj vad svårt. Tror att man som mindre aktör måste differentiera sig och erbjuda något extra jämfört med de större aktörerna. Och då menar jag något extra inom själva köpupplevelsen. Att man känner att det är en genuin och personlig upplevelse, istället för att som kund vara en i mängden. Sen kanske QR-koder kommer mer. Du scannar en QR-kod i kassan istället för att ange personnummer, adress etc. och godkänner via BankID.

Vad är din framtidsvision? Vad händer härnäst?
På kort sikt är det en hel del läromedelmässor nu under våren som jag ska medverka på. Sedan är det dags att ladda för hösten och julen efter sommaren. Sen på längre sikt så är ju barn som är vår huvudmålgrupp, och det finns ju barn i hela världen…

 

Tack Hanna för att vi fick veta lite mer om dig och Clicko! Det är så roligt när vi får veta mer om hur en fantastiskt e-handelsidé kom till! Är du sugen på att köpa detta fantastiska spel till ditt eller någon annans barn? Då måste se till att kika in på www.clicko.se.