Månadens E-butik: Ciliér!

Månadens E-butik: Ciliér!

Hej! Vem är du bakom e-butiken Ciliér (tidigare Lash for Lash)?
Sandra Karlsson, 34 år från Värnamo. Min familj består av min sambo Dzanan som jag driver webbshopen med och vår dotter Nicole som snart är 2 år. Vi bor lite utanför Värnamo och på fritiden brukar vi vara ute mycket och leka med dottern och gå promenader och umgås mycket med våra familjer.

Hur länge har e-butiken funnits och hur många anställda är ni?
E-butiken har funnits i 6 år och är i dag vårt heltidsjobb. Vi var fram till nyligen 4 anställda i företaget men på grund av COVID-19 har jag fått säga upp 2 anställda, så nu är det bara jag och min sambo som jobbar här. Självklart så hoppas vi på att kunna återanställa dom när allt är som vanligt igen. Vårt lager är beläget i Värnamo och här finns hela vår verksamhet. 

Hur kom det sig att du började sälja just fransar med mera på nätet?
Det började för 8 år sedan när jag valde att ta klivet och starta eget företag och öppnade min första skönhetssalong där jag gjorde naglar och fransar på kunder. Jag har tidigare jobbat inom dagligvaruhandeln som kassachef och avdelningsansvarig och kände att det saknades mycket i denna bransch när det kommer till just utbildningar. De flesta utbildningar då var endast 6 timmar långa och sedan skulle man klara sig själv och kunna utföra dessa behandlingar på sina kunder.

Jag saknade att få mer kunskap, jag är en person som vill kunna allt om det jag jobbar med och söker gärna upp den kunskap jag behöver för att kunna bli mer säker. Jag startade sedan en Facebook-grupp där mitt mål var att prata med andra fransstylister och att vi kunde dela med oss av våra arbeten, och ge positiv feedback till varandra och uppmuntra varandra. Det jag la märke till var att jag inte var ensam om att sakna kunskap inom detta yrke och det blev många frågor som dök upp när gruppen startade, så jag började göra videofilmer med mina tips och knep och delade dessa med de andra i gruppen. Folk började då fråga om jag kunde hålla kurser då de ville lära sig mer och lära sig hur jag jobbade, och eftersom jag hade min erfarenhet inom ledarskap sedan tidigare yrken så tänkte jag att det kommer jag klara. Däremot så saknade jag bra produkter till mina kurser. Jag började väldigt tidigt att själv importera produkter till eget bruk för jag hittade inte något som passade mina krav på kvalitet bland befintliga webbutiker som fanns under den här tiden och då bestämde jag mig för att starta en webbshop och sälja bara det som jag ansåg var bäst. Fransarna skulle ha den bästa kvalitén och tåla det mesta. Limmen skulle jobba med oss som sätter fransar, inte emot oss. Sedan behövde jag även hitta de bästa pincetterna och tillbehören. Så då startade jag först min skola som då hette Lash for Lash (idag Ciliér) och sedan så startade jag även upp webbutiken. Vårt första ”lager” fick plats i en IKEA Malm byrå, idag har vi över 700 kvm lager med produkter för fransar, bryn och kosmetisk tatuering.

Vilka är målgruppen, och hur marknadsför ni er till dessa?
Vi riktar oss främst till andra salonger, så vi är en grossist för utbildade fransstylister och andra inom skönhetsbranschen. Jag jobbar främst med Instagram och Facebook som är mina stora kanaler.

Vilka är era styrkor, vad utmärker er från konkurrenterna?
Kvalitet! Det är vår största styrka som har varit med mig sedan start, jag har aldrig tummat på kvaliteten på produkterna. Fortfarande än idag sitter jag och testar alla pincetter själv innan vi skickar dom så att kvaliteten är kanon. Jag kontrollerar alltid produkterna i varje leverans för att se till att det verkligen alltid är samma. Jag brukar alltid beställa varuprover innan större order men någon gång har proverna varit jättebra men när stora ordern med fransar kom var de så dåliga så de fick åka rätt i soporna, det kunde vara fransar till ett värde av 100 000kr som fick slängas.

Sedan så vill jag faktiskt säga att vi är snabbast av alla i vår bransch med vår leverans. Om man beställer innan klockan 12:00 på en vardag lämnar det vårt lager samma dag det gör att kunderna alltid kan lita på att de får sina produkter. 

Vilka är era utmaningar, vad får ni jobba lite extra mycket med?
Våra största utmaningar är att följa med i trender och nya behandlingar. Denna bransch svänger fort och man måste alltid vara med och kunna förutse vad som kommer slå igenom i Sverige och vad som inte kommer att slå igenom. Det är någon gång man hoppat på en trend inom behandlingar som inte alls gav den respons som man ville och då kan man ha köpt in ett stort lager med produkter som sedan inte säljer så bra som man ville. Tack vare sociala medier så är även kunderna så medvetna idag, de känner till nya behandlingar innan ens salongerna gör det så det gäller att kunna erbjuda bra kurser och bra produkter för att kunna tillgodose salongernas och kundernas krav och efterfrågan. 

Hur har responsen från era kunder varit?
Väldigt bra, vi har över 1000 utbildade elever hos oss och det blir bara fler och fler sedan skickar vi produkter till flera andra som inte gått våra kurser utan gått hos andra sedan tidigare.

Har ni en stor kundbas med återkommande kunder? I sådana fall, hur tar ni hand om dessa?
Ja det har vi, vi har ca 1500 ”stammisar” som handlar hos oss regelbundet och vi har ett väldigt generöst guldpoängssystem som ger våra återkommande kunder poäng på varje order och när de handlat för en viss summa så får de 1000 kr av oss att handla för i webbshopen. Detta är väldigt uppskattat och det gör att många handlar allt hos oss. Sedan skickar vi alltid julklapp och gåvor till våra absolut bästa kunder, de får ta del av nyheter först av alla och vi försöker skämma bort dom så mycket vi kan.

Vilka är dina bästa tips när man ska starta webbshop?
1. Tro på dig själv – våga satsa på din idé och ge inte upp. Man önskar ofta att det är en spikrak kurva rakt upp när man startar eget men det är det inte tyvärr. Men tänk alltid att det som kommer i din väg kommer göra dig starkare, även om det inte är roligt just i det tillfället.

2. Försök att alltid tänka som en kund! Jag sätter mig alltid in i kundens sits, till exempel om jag hade varit kund och skulle handla hos oss hur hade jag velat ha det. Det ska vara en bra upplevelse från start till slut. Om du har höga krav när du är kund så försök att använda dig av detta när du bygger ditt företag för om du gör så som du velat ha det brukar det oftast bli bra. Det som är viktigt för oss är att hemsidan är lätt att förstå, smidig betallösning (Payson), snabb leverans och ett riktigt fint paket. Vi packar alltid alla våra ordrar på samma sätt även om de bara beställt en sak. Det ska vara fint silkespapper, lite godis och fint lagt i kartongen. Om vi hinner försöker vi skriva en personlig hälsning, det gör att kunderna känner sig speciella.

3. Försök att ta kritik på ett bra sätt. Om en kund är missnöjd och klagar på något, försök att ta till dig kritiken och se om det är något som du kan göra bättre. All kritik är bra kritik, även om det inte är kul att höra just då. Dina kunder är viktigast, och om de är missnöjda får du försöka att ändra. Det gör att du bara blir bättre!

Vad fick er att använda Payson Checkout som betallösning?
Det började med att den första hemsideleverantören vi använde bara hade Payson som fakturatjänst. Vi valde då att ansluta oss och vi har sedan dess varit jättenöjda och inte känt något behov av att byta. Trevlig personal med snabb svarstid om man ringer eller mejlar, samt smidig och snabb betalning i kassan för kunderna med Payson Checkout. Perfekt helt enkelt!

Vilken trend tror du kommer vara viktig att haka på under 2020/2021, för den som inte gjort det än?

Det är inte en ny trend, men att synas mycket på sociala medier ger mycket tillbaka. Se till att vara personlig med kunderna som skriver till dig! Det har jag märkt tydligt att när jag lägger ut en video där jag sitter och pratar eller visar något så ser de att det verkligen är en person bakom företaget och det har genererat fler följare och mer stamkunder till oss. Många säger att de har bra förtroende för oss för de har sett mina filmer och uppskattar att jag delar med mig eller visar hur man använder våra produkter på bästa sätt. Så vilken webbshop man än vill öppna så tycker jag man ska visa upp sina produkter och vara personlig på sociala medier och visa varför ska kunden just köpa dessa produkter av dig, du kanske har underbara tips som gör att de kommer få mer nytta av produkten när de vet detta. Var inte rädd att dela med dig av kunskap!

Vad är er framtidsvision? Vad händer härnäst, och vart är ni om fem år?

Vi satsar mycket på att utöka våra produkter för kosmetisk tatuering just nu och att erbjuda fler kurser inom detta och bra produkter. Om 5 år så är mitt mål att köpa en egen fastighet som vi kan ha vårt lager i och att etablera oss ännu mer utomlands med både utbildningar och produkter.

Stort tack Sandra för att vi fick lära oss lite mer om dig och din webbshop Ciliér.se! Det är verkligen roligt att få se kreativa entreprenörer växa på nätet. Att ta tillfället i akt när man ser en lucka på marknaden och fyller den med sin idé är verkligen något att inspireras av. Så spännande att fått följa din resa från Lash for Lash till Ciliér!