Månadens E-butik: Bambuboden!

Månadens E-butik: Bambuboden!

I en tid när konsumenter blivit mer medvetna om sin konsumtion och där företagen måste fokusera mer på hållbarhet ligger Bambuboden otroligt långt i framkant.

Bambuboden är den hållbara och klimatsmarta webbshopen som säljer kläder och textilier i certifierad bambutextil. Här är alla varor noga utvalt, och hela företagets vision är att endast köpa produkter och material som är miljövänliga, samt att alltid skicka gröna leveranser. Läs mer i intervjun om Bambuboden och stjärnan bakom den gröna e-butiken!

Mariana som idag driver Bambuboden helt själv

Hej! Berätta gärna för oss – vem är du bakom Bambuboden?
Mariana heter och fyller 53 år i sommar. Jag bor i en bostadsrätt i Jönköping och är mamma till två döttrar och mormor till två små killar. 

På fritiden är jag bland annat biografmaskinist på Folkets Bio och sitter även med i styrelsen i bostadsrättsföreningen där jag bor och har mitt företag. Kopplar av gör jag gärna med promenader, korsstygn och mat & bak. Jag är gift med min man Fredrik sedan ett par år tillbaka och är företagare av en ren slump. 

Hur har resan med Bambuboden sett ut för dig?
Min svägerska Lotta var faktiskt den som startade Bambuboden 2013, och inte förrän sommaren 2019 tog jag över webbshopen. I grunden är jag gymnasielärare i svenska och engelska, men också yrkeslärare med transportinriktning (lastbil och buss) på Fordonsprogrammet. När jag tog över Bambuboden jobbade jag som YKB-lärare och utbildningsansvarig på Keolis i Jönköping.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av textilbranschen men jag köper endast hållbart tillverkade plagg av en handfull väl utvalda, seriösa och etablerade leverantörer som jag är helt trygg med.

Jobbar du ensam eller har du någon mer anställd?
Jag är ensam ägare och anställd – det trivs jag verkligen med! Jag har alltid haft mycket folk kring mig tidigare men det känns skönt att bara köra sin egen grej och inte behöva diskutera, kompromissa och förhålla sig till andra. Den enda tjänsten jag köper in är lite bokföringstjänster.

Bambubodens lilla kryp-in och lager

Jobbar ni något med marknadsföring idag?
Bambuboden är endast med i ett betalt sammanhang hos www.klimatsmart.se. Jag köper inga marknadsföringsinsatser eller annonser på exempelvis Google och Facebook. Den största anledningen till det är att jag har en så pass bra placering på sökmotorerna SEO-mässigt så jag får väldigt bra trafik till hemsidan utan annonser.

Ett par gånger i veckan gör jag inlägg på Instagram och Facebook och jag skickar även ut nyhetsbrev som kunder har antecknat sig för. Tror att det är ungefär fyra nyhetsbrev på snart två år så jag kan inte direkt anklagas för att terrorisera mina kunder 😊

Gör du några samarbeten?
Det kommer förfrågningar då och då om olika sorters samarbeten men jag tackar alltid nej. De härliga produkterna och alla nöjda kunder är själva marknadsföringen. Många av mina kunder pratar med andra om det de har köpt och det sprider sig långsamt men säkert. Jag är ingen girig människa som försöker tjäna stora snabba pengar – tvärtom så gillar jag att vara ett litet företag som jag kan ha överblick över och sköta alla sysslor inom en rimlig arbetstid. När (om) den dagen kommer när det blir för mycket att göra och det blir stressigt då kommer jag att sälja företaget vidare.

Vilken är din största och främsta målgrupp?
Jag tror att jag har två huvudsakliga kundgrupper; de som aktivt har hittat Bambuboden för att de är väldigt miljömedvetna och pålästa, och de andra som har snubblat in på hemsidan för att de egentligen främst gillar bambu men som tycker att det också känns bra att det är hållbart tillverkat.

Många uppskattar att jag svarar snabbt på frågor via mejl även på kvällar och helger, har en god och hög servicenivå och snabba & säkra leveranser med DHL. 

Upplever du att det blir mycket returer?
Att handla kläder på nätet utan att prova dem först kan resultera i många felköp men jag tycker att jag har få returer och byten. Jag försöker att ha bra storlekstabeller men också att beskriva produkterna noga i produkttexterna samt att ha så många och rättvisande bilder som möjligt.

Hur hanterar du intensiva och lugnare säljperioder?
När försäljningen går lite långsammare passar jag på att ta ut egen tid. Jag driver Bambuboden helt själv och har inte haft någon semester på snart två år. På helgerna kollar jag regelbundet av företagets mejl för att kunna serva kunder som har frågor så därför är det ju viktigt att kunna unna sig en ledig eftermiddag ibland.

”Jag har också valt att inte ha lockpriser och extraerbjudanden för jag vill att kunderna ska köpa det de behöver och inte överkonsumera.”

Vilka trender tror du kommer vara viktiga att haka på under 2021?
Jag är generellt väldigt otrendig som person, men förstår vikten av att hålla koll på omvärlden som företagare. Jag tror dock inte på ständig tillväxt och att ha som mål att hela tiden öka omsättningen – vår planet håller inte ens för den nivån på konsumtion som vi har just nu.

Det är därför jag har medvetet valt att inte ha trendiga varor (fast fashion) utan väljer basvaror (slow fashion) som kan kombineras på många olika sätt. Jag har också valt att inte ha lockpriser och extraerbjudanden för jag vill att kunderna ska köpa det de behöver och inte överkonsumera. Alla inköp av förbrukningsmaterial kring företaget är noga utvalt; packpåsar, toner till skrivaren, fraktetiketter, kopieringspapper, soppåsar, notisblock – allt väljer jag som har minsta möjliga miljöpåverkan. Givetvis skickar jag också alla leveranser med miljökompenserad frakt, det vill säga “skicka grönt” med DHL.

Det känns väldigt viktigt att stödja de producenter som tar ansvar och tillverkar saker mer hållbart. Jag ifrågasätter och ligger på de företag som inte gör det, och jag ger också förslag på förbättringar i min roll som företagskund till mina leverantörer.

Vad är din framtidsvision?
Min förhoppning är att fler och fler människor inte bara kommer att plastbanta sina hem framöver men även att bomullsbanta sina garderober. Bomullsproduktion är verkligen förödande för miljön och jag hoppas att fler kommer att välja de materialen som förstör mycket mindre som till exempel bambu, modal, Lenzing, seacell och hampa. Precis som med fossila bränslen i transportbranschen så tar det några år innan man får upp ögonen för de mindre skadliga alternativa bränslena.

Jag är väldigt stolt över att kunna få vara med och erbjuda mina kunder de mer hållbara alternativen som just nu finns i textilbranschen!

Vi på Payson tyckte det var jätteroligt att få veta mer om Bambuboden. Vi älskar klimatsmarta webbshopar och blir så imponerade när en person kan driva en så imponerande webbshop på egna ben.

Om du precis som oss älskar hållbara kläder och textilier får du kika in på www.bambuboden.se direkt! Här finns klimatsmarta varor för både dig och någon du tycker om.