Månadens e-butik: Arteget.se!

Kicki & Ingela. Foto: Raihle Dufva

Vi har fått äran att prata med vår kund Arteget! Ingela och Kicki kommer från Arlöv utanför Malmö. Deras webshop är till otroligt stor hjälp för många. Läs gärna mer om deras e-handelsresa som startade redan 2007, och hur den har utvecklats från då tills nu!

Hej! Berätta gärna vilka ni är bakom Arteget.se!
Vi är ett duo-team som arbetar med behandlingskurser och enskild terapi för personer med ätstörningsproblematik som grundar sig i svår kontrollförlust för specifika livsmedel pga. ett överkänsligt beroendecentrum i hjärnan. Vi kallar det att ha ett mat- och sockerberoende för det vanligaste är att det är socker och stärkelserika livsmedel som överkonsumeras på ett okontrollerat sätt och som leder till fysiska-, psykiska och sociala negativa konsekvenser. I vår webshop säljer vi kurser, enskilda behandlingar och näringstillskott.

Vårt fokus är att ge behandling där klienterna får individuell hjälp att avgifta sig och läka och boosta de näringsbrister/obalanser som uppkommit som negativa konsekvenser av många års överätning. Vanliga konsekvenser förutom direkta näringsbrister är oftast tarmproblematik med IBS/IBD symtom, utmattningsdepression, sömnproblem och svår energibrist.

Hur mycket arbetar ni med e-butiken?
E-butiken och tjänsterna vi säljer där är vårt heltidsjobb. Det är en ynnest att få arbeta med det man brinner för och att hjälpa människor komma tillrätta med ohälsa. E-butiken är grundpelaren i att vår verksamhet syns. Våra klienter som behöver behandling mår väldigt dåligt och använder gärna internet som informationskanal och det är också där de hittar oss. Vår hemsida och webshop är navet mellan oss och våra klienter. Vi säljer både platsbundna kurser i Malmö och onlinebaserade – till oss kommer klienter från hela landet men även från Norge, Danmark och Finland. Efter att ha gått en platsbunden primärbehandlingskurs fortsätter behandlingen på onlinebasis. Behöver klienterna stöttas med näringstillskott beställer de dessa enkelt i vår webshop.

Vad gör ni när ni inte arbetar med webshopen?
Kicki: Eftersom jag själv är mat- och sockerberoende prioriterar jag mitt egna tillfrisknande genom att kontinuerligt vara aktiv i olika 12-stegs grupper och möten för beroendepersoner där jag kan dela eventuella risksituationer, hämta stöd från men även ge stöd åt andra – sjukdomen är livslång och går inte att bota, men man kan leva i tillfrisknad och ha ett fantastiskt liv med glädje, energi och hög livskvalitet när man tar hand om sig. Det liv jag lever idag är 1000 gånger bättre än det liv jag levde som aktiv i beroendesjukdomen. I min trädgård hämtar jag energi och återhämtning, jag har en stor ekologisk grönsaksodling att njuta i och av. Familjen, naturupplevelser, vandring, sociala sammankomster som inte är mat-fokuserade är viktigt för mig – precis som egentid där jag tar hand om min kropp och hälsa.

Ingela: Jag har själv inget mat- eller sockerberoende men jag äter som om jag vore det eftersom min hälsa har blivit så mycket bättre när jag tog bort socker och stärkelserika livsmedel ur kosten. Jag har en tragisk ryggolycka i bagaget från början av 2000-talet som förlamade mig från midjan o neråt och trots 6 års rehabilitering i den vanliga vården kunde jag inte gå utan hjälpmedel, inte cykla, köra manuellväxlad bil, simma eller gå i trappor. Jag hade extrema problem med tarmen och mådde väldigt dåligt både fysiskt och psykiskt. Jag provade lågkolhydratkost med naturliga fetter och blev efter ca 6 mån märkbart bättre, fick tillbaka rörlighet i förlamade tår mm, magen blev bättre och energin kom tillbaka. Detta blev startskottet för att jag omskolade mig och satsade på en ny karriär, ett nytt liv och ett annat sätt att leva. Idag driver jag mitt egna företag sedan 2007, arbetar minst heltid och kan både gå utan hjälpmedel, cykla, simma, köra manuellt växlad bil och ta mig upp för trappor. Eftersom mitt jobb också kräver mycket digitalt arbete med att sköta hemsidan och webshopen är det tur att det också är min hobby. Jag kopplar av när jag arbetar med bilder till våra sociala medier och finslipar på hemsidans/webshopens layout.

Att umgås med familjen och min hund och att se guldstunder i den enkla vardagen betyder mycket – när man har varit med om stora trauman och förlorat viktiga basala funktioner i kroppen och sedan lyckas återfå dessa trots att läkare tidigare sagt att det är omöjligt blir man oerhört tacksam till livet och man lär sig också vad och vem i livet som verkligen betyder något. Jag återhämtar mig i min IR-bastu och går regelbundet på olika kroppsbehandlingar för att stötta min fysik, det är mitt sätt att tacka kroppen för att den gav mig en ny chans här i livet.

Hur kom det sig att ni startade webshopen?
Ingela:
Jag startade företaget 2007 men då hette vi ”LCHF butiken” och jag var ensam i företaget, jag startade som en enkel webshop och det var bara en hobbyverksamhet med endast ett fåtal livsmedelsprodukter (Läs företagets historia här:). Företaget växte så fort att vi till sist var 7 anställda. Vi utökade webshopen med ett lunchcafé med hälsosamma luncher och bakverk.

Idag driver vi dock företaget endast via vår hemsida/webshop och hyr in oss i utbildningslokaler till våra platsbundna kurser. Sortimentet på produkter som skickas ut till kund är idag så nischat och smalt att lager och utskick sköts i en del av bostaden hos Ingela. Företaget startades från början av rent egoistiska skäl eftersom lågkolhydratprodukter i stort sett inte fanns på svenska marknaden, det var ett sätt att själv kunna handla specialprodukter. Idag ser det helt annorlunda ut – lågkolhydratprodukter finns i alla livsmedelsaffärer, därför har vi också valt att enbart fokusera på behandlingar och kurser idag vilket också gett oss tid och möjlighet att vidareutbilda oss och öka spetskompetensen i företaget.

Vad har responsen varit på era produkter och tjänster?
När vi startade vår webshop blev responsen hög o snabb i rekordfart eftersom vi var först i Sverige med att erbjuda specialprodukter för lågkolhydratkost, på den tiden sålde vi inte så mycket tjänster. Idag är behovet av lågkolhydratprodukter inte lika efterfrågat i webshoppar eftersom de har blivit en del av det allmänna utbudet i vanliga livsmedelsbutiker.

Idag säljer vi mest tjänster i webshopen och de produkter vi säljer är terapeutiska näringstillskott och det är i stort sett bara klienter som också går i behandling hos oss som beställer – men webshopen är såklart öppen för alla, man måste inte ha en ordination från oss för att handla.

Vad tycker ni är viktigt att tänka på när man startar en webbshop?
Satsa på ett system som stödjer en snabb och enkel kassa! Många av våra klienter är 55+ och minsta lilla som hakar upp sig eller inte är tydligt blir ett problem som kan leda till att ordern avbryts. Teknikstress är svårt att hantera för många av våra klienter. Vi har haft flera olika betalsystem genom åren men har nu stannat o fastnat för Payson som fungerar bra för våra klienter och dessutom är mycket enkelt att administrera o hantera för oss. Vi använder idag WooCommerce och integrationen med Payson är klockren och smidig.

Vilka är era bästa tips när man ska starta webbshop?
Sälj bara det som du kan stå för och som du själv har kunskap om! Lägg ner tid på att skriv egna texter som beskriver dina tjänster/produkter och visa att just du har något unikt att erbjuda. Satsa på en enhetlig layout och tänk på att din webshop ser olika ut i datorer, smartphones och surfplattor. Be att få låna andra personers datorer/telefoner när tillfälle ges så du kan titta på hur din hemsida ser ut och uppför sig på olika enheter. Så fort någonting är svårt att överblicka, ologiskt eller långsamt letar kunden sig vidare till en konkurrent.

Köp inte heller in för stora lager – det blir dyrt med hyllvärmare och är det ätbara produkter finns risk att de går ut i datum. Håll koll på att lagersaldon i webshopen och lagersaldon i hyllan stämmer! Det som kunden beställer måste kunna levereras snabbt. Se även till att vara tillgänglig för kunden! Om de har frågor ska de inte behöva vänta en vecka på svar. Eftersom vi ofta sitter i klientmöte och har kurser har vi svårt att passa en kundtjänst telefon, men vi är supersnabba på att ge feedback till våra kunder i olika sociala medier och mejl.

Vilka fallgropar ska man se upp med?
Se till att inte fastna i långa kontrakt på företagstjänster. Teknik utvecklas och förändras snabbt. Det du trodde var er perfekta lösning för ett halvår sedan kan bli ett dyrt misstag som du får betala på i många månader innan du blir ”fri” att prova ett nytt bättre system om du har satt dig i ett 36 månaders kontrakt. Kolla upp ordentligt vad som finns när det gäller exempelvis webshopssystem.

Vad fick er att välja Payson som betallösning?
Att Payson inte har någon månadsavgift och flexibiliteten med att kunden kan välja mellan många olika betalsätt ökar försäljningen. Många av våra klienter har varit långtidssjukskrivna länge och har begränsad ekonomi – att vi genom Payson kan erbjuda räntefri delbetalning är mångas räddning för att kunna ta behandling och köpa de näringstillskott de behöver.

Vad tror ni kommer att vara viktigt för e-handelsföretag under 2020?
Vi tror att logistiken från webshop ut till kund kommer att förändras och förbättras. Fler fraktbolag med service fram till dörren på de tider när kunden är hemma.

Vad är er framtidsvision?
Vi hoppas att mat- och sockerberoende ska bli erkänt som beroendesjukdom och kunna behandlas i den allmänna vården så att de som är sjuka får vård oavsett inkomst. Idag får vården i stället ta hand om alla negativa konsekvenser och då har sjukdomsförloppet redan gått väldigt långt – men grundproblemet och orsaken till konsekvenserna finns kvar.

Vi har inga ambitioner om att utöka verksamheten med fler anställda, men att hela tiden utveckla behandlingen och tjänsterna/produkterna i den takt som forskningen går framåt är en självklarhet. Vi utbildar oss också kontinuerligt för att alltid ha senaste kompetensen inom våra specialområden som är mat- och sockerberoende och tarm- och värkproblematik.

Stort tack Arteget.se att vi fick höra mer om er historia! In och kika in deras webshop om du är nyfiken på att lära dig mer.