Månadens E-butik är Campingboden.se!

Månadens E-butik är Campingboden.se!

Hej på er! Berätta för oss – vilka är ni bakom den superhärliga webbshopen Campingboden.se?
Hej! Anna & Alex här, det är vi som är Campingboden. Vi har båda nyligen passerat 40 år och vi bor i en villa i Kil, 2 mil utanför Karlstad. Campingboden är vårt sidoprojekt då vi båda har varsina heltidsjobb, Alex som boendestödjare på ett elevhem och Anna som löneansvarig.

På vår fritid gillar vi att uppleva saker både med husbilen och andra resor. Stockholm är en stad vi ofta återkommer till. God mat är också något vi uppskattar så det blir några restaurangbesök emellanåt. Sedan är fotboll något som Alex gärna tillbringar tid att kolla på, främst engelsk fotboll.

Hur kom det sig att Campingboden.se startades upp?
I maj 2020 köpte vi vår första husbil och insåg ganska snabbt att utbudet av produkter till husbilen var begränsat. Vi nämnde då till varandra att det borde gå att få tag på andra produkter än de som redan fanns på marknaden. Men sen blev det inte mer av detta förrän samtalet dök upp igen i början av 2021 i ett mer seriöst prat. Vi kanske skulle kunna starta en sådan webshop själva! I samband med detta dök Digital Entreprenhers kurs Starta din e-handel upp. Det var som ett tecken att det var detta vi skulle göra så vi anmälde oss till kursen och siktade på att ha en färdig webshop 8 veckor senare. Sagt och gjort, den 28 juni lanserades Campingboden, en webshop med interiör och design riktad till husvagnar och husbilar.

Är det alltså bara ni två som jobbar med Campingboden idag?
Det stämmer, det är enbart vi två som jobbar med Campingboden. Det vi tagit professionell hjälp med var foton på oss själva till webshopen, i övrigt har vi gjort jobbet själva. Allt från att bygga webshopen, produktfoton, sociala medier, leveranser och bokföringen.

Vilken är er främsta målgrupp idag? 
Vår målgrupp är personer som äger en husbil eller husvagn idag och är i ett ålderspann runt 45-55 år. Dock har vi märkt att många yngre också intresserar sig för våra produkter så det faktiska spannet på våra kunder är från 31 år upp till 69 år, vilket är superkul!

Jobbar ni något med marknadsföring för att nå nya kunder?
Vår främsta marknadsföring sker i sociala medier. Campingboden finns både på Facebook och Instagram. Vi har en innehållsplan som vi följer med inlägg som läggs ut. Vissa inlägg kan vi sponsra och köpa annonsering för att nå ut till fler. Vi har även haft 2 tävlingar som gjort att vi synts lite extra. Dessutom har vi egentryckta disktrasor med texten “Eat sleep camp repeat” samt vår webbadress. Dessa disktrasor lämnar vi kvar i kök/diskrum på campingar och ställplatser som vi besökt. Dels blir det reklam för oss, men samtidigt ett bidrag för att kunna hålla rent och snyggt i diskutrymmena.

Hur hittar ni produkter till webbshopen? 
Till en början var det svårt att finna bra produkter som vi själva vill stå för. Men efter ett antal nedlagda timmar på Google fann vi några bra leverantörer i England och USA. Vi beställde hem varor men kände att vi ville ha mer produkter så vi återgick till att Googla. Denna vända fann vi, till vår glädje, några svenska leverantörer. Så även här gjordes beställningar. Men det räckte inte här heller, vi ville också prova något eget och fick kontakt med ett företag som kunde hjälpa oss trycka kökshanddukar och även disktrasorna som vi nämnde tidigare.

”Vi ska inte sticka under stolen med att plinget i telefonen av en ny beställning ger ett glädjerus”

Vad är det roligaste med att ha en webbshop?  
Vi ska inte sticka under stolen med att plinget i telefonen av en ny beställning ger ett glädjerus, men bortsett från det är det nog sociala medier som är det roligaste. Att vi får ha kontakt med våra följare, som vi hellre kallar våra kompisar, och dela erfarenheter med varandra.

Sedan är det roligt att hitta nya fiffiga produkter!

Vilka utmaningar har ni märkt med att ha en e-handel? 
Hitta nya produkter som vi tror på och som vi kan stå för. Samt att kvalitén ska vara bra. Prissättning är också en utmaning. Att sätta rätt pris på en produkt utan att marginalerna blir för små och inte heller att produkten blir för dyr ut till kund.

Höst och vinter är också en tuffare period för oss. Vi är en säsongsbaserad webshop som har största delen av vår försäljning på våren och sommaren. Det krävs därmed att vi hittar bra erbjudanden och paketpriser så att försäljningen tickar på även under lågsäsong, om än i mindre skala.

Vad fick er att använda Payson som betallösning i webshopen?
Vi visste från början att vi ville ha en färdig betallösning som innefattar både kortbetalning och faktura. Vi tyckte även att svarstiden var en viktig faktor då man gärna önskar snabb hjälp. Vi fick tips om Payson via Starta din e-handel kursen och valde att köra på det alternativet, vilket vi inte ångrat en sekund. De gånger vi ställt frågor har vi fått svar inom en halvtimme (!) vilket är helt fantastiskt! 

Det bästa med Payson är vi har fått en personlig kontaktperson. Någon som lär känna oss och vet hur vi fungerar. Dessutom gillar vi att man själv väljer när man vill ta ut sina pengar och kostnaden är låg.

Vilken eller vilka trender tror ni kommer vara viktiga att haka på 2021-2022? 
1. Popup-butik. Planen är att försöka få in några av våra produkter i utvalda butiker på campingar som har sådant utbud. 

2. Betallösningar. Fler digitala lösningar på betalning i en webshop kommer säkerligen efterfrågas framöver. Vi har dessutom backat ett steg och införskaffat en kortläsare för enklare och snabbare köp på plats.

3. Hållbarhet. Fler kommer säkert efterfråga hållbara produkter framöver så detta är något vi också kommer ta med oss i större utsträckning. Även om många av våra produkter idag är hållbara produkter.

Vad händer framöver i webbshopen, och vad är er framtidsvision?Främst gäller det för oss att synas och där spelar våra sociala medier en viktig funktion. Vi behöver visa att vi finns och vad vi erbjuder. Vi kommer ägna tid nu under höst/vinter till att hitta nya produkter samt byta ut sådant som inte sålt som vi trott. 

Tanken är också att vi ska ta fram fler egna produkter, idag har vi en kökshandduk och en disktrasa. Vi kan hinta om att just en egen ny produkt kommer dyka upp inom kort i webshopen. Något som kan vara bra nu till vintern.

Vart kan vi hitta er någonstans?
Följ oss gärna på Facebook och Instagram under namnet Campingboden. I somras stripade vi även vår husbil med Campingbodens logga samt webbadress. Skulle du se oss får du väldigt gärna komma fram och säga hej! Känn inte att du måste handla, vi tycker bara det är skoj att träffas i verkliga livet!

Tack Anna & Alex för att vi fick veta lite mer om er. Vi på Payson är så imponerade att ni har startat en så lyckad e-butik på så kort tid! För många är startsträckan lite längre, men ni är verkligen bevis på att om viljan finns så går det undan!

Du som läser får inte missa att spana in det härliga produktutbudet på www.campingboden.se, köp något till dig själv eller varför inte till husbilsälskaren? Och om du vill veta mer om Anna och Alex historia så finns det ett helt poddavsnitt med Anna att lyssna på. Det hittar du här eller genom att söka på Digital Entreprenher Podden där poddar finns. Anna & Campingboden är med i avsnitt 16!