Hittar du inte det du söker är du välkommen att ringa vår kundtjänst på telefonnummer 08-470 94 00. Vi har telefontid vardagar mellan kl. 09:00-12:00 och 13:00-16:00.
Du kan även skriva till oss så svarar vi dig så fort vi kan.

Ladda ner vår guide om du behöver hjälp med hur du hanterar olika funktioner i ditt PaysonKonto. Har du frågor som privatperson, vänligen klicka här.


Företagskonto

För att öppna ett konto klickar du på knappen Skapa konto längst upp på sidan, klickar i rutan för företagskonto och följer instruktionerna. Du kommer då få ett mejl till den e-postadress du angett för att gå vidare med din registrering. För att komma igång behöver du sedan verifiera dina företagsuppgifter under Inställningar. Det tar vanligtvis sedan en arbetsdag för oss att granska och godkänna dina uppgifter.

Ibland kan granskningen dröja om det är hög belastning, men oftast beror det på att din ansökan behöver kompletteras. Du har i så fall fått ett mejl med information kring vad du behöver komplettera med.

Som företag behöver du ladda upp ett registreringsbevis. Om du inte har något registreringsbevis kan du ladda ner det från bolagsverkets hemsida.

Ett UF-företag öppnar PaysonKonto precis som registrerade företag, men istället för organisationsnummer anger du ditt personnummer. Tänk på att ansvarig för PaysonKontot måste vara minst 18 år. Motsvarande registreringsbevis ska också laddas upp och finns att hämta från UF:s hemsida.

Absolut! För att ändra ett privatkonto till ett företagskonto loggar du in på ditt PaysonKonto och verifierar ditt privatkonto under Inställningar, om du inte gjort det sedan tidigare. När du gjort det finner du knappen Uppgradera till Företagskonto, klicka på den och följ instruktionerna för att slutföra uppgraderingen.

När ditt PaysonKonto blivit godkänt finner du dina integrationsnycklar under rubriken Integration.

Nej, det enda avtal du behöver är det du har med Payson.

Om du behöver uppdatera dina företagsuppgifter gör du det under Inställningar. Det tar sedan 1-2 dagar för oss att granska ändringarna men du kan under tiden ta emot betalningar precis som vanligt. Observera att du inte kan ändra din mejladress.

Olika sätt att ta betalt

Payson erbjuder en integrerad betallösning för e-butiker där kunden direkt får tillgång till Paysons samtliga betalsätt med en automatisk avstämning direkt mot er hemsida eller ordersystem. Denna lösning kallas PaysonCheckout och är mycket anpassningsbar och kan användas för de flesta typer av e-butiker, e-tjänster och liknande där det finns ett behov av att ta betalt av kunderna och få en realtidsbekräftelse på att betalningen utförts.

Lösningen kan implementeras i ett befintligt eller i ett nytt system, kortfattat så läggs Payson till som ett betalningssätt i er kassa och då kundens transaktion slutförts ges ett krypterat svar till er som bekräftar betalningen så att varan/tjänsten kan levereras till kunden.

Ni har även möjlighet att efter genomförd betalning visa ett kvitto eller guida kunden vidare inom ert system – detta då kunden automatiskt slussas tillbaka till er webbsida. Alla transaktioner finns dessutom enkelt samlade i ett system och på ett konto. Om din e-butik är byggd på en färdig plattform kan det finnas en Paysonmodul som är redo att användas för plattformen vilket minimerar det tekniska arbetet.

Läs mer om PaysonCheckout 1.0 här.
Läs mer om PaysonCheckout 2.0 här.

Detta är en enkel lösning med vilken du kan komma igång på bara en minut. Perfekt för privatpersoner med mindre hemsidor, för enkla donationer eller om du vill skicka räkningar till dina kunder. HTML-länken kan placeras på din hemsida eller i ett eller flera e-postmeddelanden, då länken kan användas flera gånger av olika personer. Länken kan även enkelt kopplas till en knapp eller bild. Du får en e-postbekräftelse för varje betalning och betalaren kan där även lämna ett meddelande till dig.

Exempel på användande:
E-butik med få produkter utan Checkout.
Donationer till din blogg, eller till välgörande ändamål.
Fakturering av månadsavgift/klubbavgift till en förening (placeras då i ett mejl).
Insamling till en fest, t.ex. möhippa bland dina vänner (placeras då i ett mejl med flera mottagare).

Enklaste sättet att skapa en betallänk är genom att logga in på ditt PaysonKonto och därifrån skapa en betallänk. Klicka här för att läsa mer.

Vill du ta betalt utan e-handelssystem? Det finns tillfällen när du behöver få betalt utan att en order först lagts i ett e-butikssystem. Begär då betalning via Payson så kan köparen enkelt och snabbt betala direkt till ditt PaysonKonto. Köparen får ett mejl och kan med en knapptryckning betala beloppet direkt till ditt PaysonKonto. Du behöver heller aldrig lämna ut någon känslig information till köparen, som till exempel ditt bankkontonummer. Det här är en bra tjänst för dig som vill sälja varor via annonser på internet eller på nätauktioner!

För att skicka en betalningsbegäran till någon loggar du in på ditt PaysonKonto och klickar på Överföring -> Ta betalt.

Administrering av företagskonto

Pengarna kommer till ditt PaysonKonto exklusive avgift. Saldot ser du när du är inloggad på ditt PaysonKonto och vill du se transaktionsdetaljer klickar du på sidan Händelser. Från PaysonKontot kan du vidare göra uttag till ditt vanliga bankkonto via Överföring.

För att göra ett uttag loggar du in på ditt PaysonKonto, klickar på Överföring och vidare på Uttag. Där anger du dina bankuppgifter och genomför uttaget.

Att göra ett uttag kostar 2 kr till bankkonto inom Sverige (om du tar ut 100 kr i Sverige så kommer det alltså fram 98 kr).

Att tänka på:
Kontoinnehavaren på PaysonKontot måste överensstämma med kontoinnehavaren på bankkontot. Du får endast ange siffror när du skriver in clearingnummer och bankkontonummer (inga mellanslag, bindestreck, punkter, kommatecken eller liknande). Uttag till utlandet samt uttag i EUR kräver SWIFT/BIC och IBAN-information vilket du kan få av din bank.

Om du har en integrerad lösning loggar du in på ditt PaysonKonto och söker fram transaktionen på sidan Händelser. Har du många transaktioner kan du använda dig av sökfunktionen. Klicka sedan på transaktionen och vidare till Kreditera/Delkreditera.

Om du tagit emot betalning på annat sätt än via en integration klickar du på Överföring -> Betala och anger mottagarens e-postadress, beskrivning av transaktionen samt belopp. Tänk på att inte klicka i rutan för PaysonGaranti vid en återbetalning.

Du kan göra en insättning till ditt PaysonKonto via Överföring -> Insättning, där väljer du vilken summa du vill sätta in samt insättningsmetod.

När du har saldo på ditt konto som täcker beloppet att kreditera söker du fram transaktionen på sidan Händelser. Klicka sedan på transaktionen och vidare till Kreditera/Delkreditera.

När du erbjuder Faktura som betalsätt eller använder dig av PaysonCheckout 2.0 måste du inom 20 dagar från det att ordern lagts ange ordern som skickad. Fakturan skickas då till kundens angivna mejladress.

Om du inte angett ordern som skickad inom 20 dagar stryks ordern automatiskt.

Det är inte möjligt att ändra e-postadressen till ett PaysonKonto då den fungerar som ett bankkontonummer i Paysons system. Vill du använda en annan e-postadress behöver du då istället öppna ett nytt PaysonKonto med den adress du önskar använda dig av.

Obs! Tänk på följande om du skapar ett nytt PaysonKonto:
Butiken måste läggas upp på nytt under Marknadsföring -> Lokala e-butiker. Kontakta Paysons Kundtjänst för att flytta över ditt eventuella fakturaavtal till ditt nya konto.

Bokföringsunderlag

För bokföringsunderlag går du till sidan Händelser när du är inloggad på ditt PaysonKonto. Under Klicka här för avancerad sökning väljer du mellan vilka datum du önskar se underlag. Scrolla sedan längst ner på sidan och klicka på Excel- eller Cvs-ikonen så skapas filen åt dig och sparas på din dator.

Om momsen för produkterna inte är specificerade i Excel-filen är det för att ni inte skickat in momsen i era transaktionsanrop till oss. Hur ni gör detta beror på vilken lösning ni använder er av, om ni behöver hjälp med detta kan ni främst kontakta er webbutiksleverantör.

PaysonCheckout 1.0

PaysonCheckout 1.0 är vår mest flexibla betallösning utan bindningstid! Här kan du som e-handlare erbjuda dina kunder samtliga betalsätt som kortbetalning, bankbetalning, delbetalning, faktura och SMS. Du väljer själv om du vill erbjuda faktura och delbetalning. Betalfönstret öppnas i en ny flik och fungerar i alla digitala enheter. Det finns inga fasta avgifter och som entreprenör kommer du igång snabbt utan någon insats! Prova gärna vår Demoshop för PaysonCheckout 1.0.

Med PaysonCheckout 1.0 kan du erbjuda dina kunder att betala med kort (Visa/Mastercard), Internetbank, SMS-betalning (WyWallet), Faktura och Delbetalning.

Med kort, internetbank och SMS-betalning betalas pengarna ut direkt till ert PaysonKonto. Vid Faktura och Delbetalning betalas pengarna ut 10 dagar efter att ordern markerats som skickad.

Även företag registrerade utanför Sverige kan använda sig av Paysons betallösning, behandlingstiden kan dock vara lite längre än normalt. För att göra en ansökan går du till Skapa konto.

Du är välkommen att kontakta vår butiksavdelning så kan vi se över just dina förutsättningar. Mejla till sales@payson.se.

Komma igång med PaysonCheckout 1.0

Börja med att öppna ett företagskonto, det kan du göra här. Efter att dina uppgifter granskats och godkänts kan du se dina integrationsnycklar på ditt PaysonKonto, under Integration. Lägg in dessa uppgifter i din modul/integration för att koppla ihop Payson med din e-butik.

Dessa uppgifter hittar du när du är inloggad på ditt PaysonKonto under Integration.

Skicka ett mejl till butik@payson.se så hjälper vi dig!

E-postadressen du registrerar ditt PaysonKonto med kommer vara synlig för dina kunder, det är också den adressen vi använder för att kontakta er med eventuella frågor. Så det kan vara bra att välja den med omsorg, om man t.ex. inte vill ha en allt för privat e-postadress som synlig för kunderna. Ett exempel på en lämplig e-postadress kan vara ”betalning@butiksnamn.se”.

Moduler och plattformar för PaysonCheckout 1.0

Gå till denna sida för att hitta tillgängliga moduler för PaysonCheckout 1.0. Eller om du istället letar efter en färdig plattform som har en inbyggd lösning för Payson kan du gå till denna sida.

PaysonCheckout 2.0

PaysonCheckout 2.0 är framtagen för att maximera antalet konverteringar. I vår nya och snabba betallösning har vi slopat alla onödiga steg i kassan för att öka din försäljning. Betalfönstret är snyggt integrerat i din e-butik där kunderna slutför köpet genom några få klick! Därefter kan kunden välja att få hem varan och betala i efterhand eller betala fakturan direkt vid köpet, exempelvis med kort, internetbank eller SMS.

PaysonCheckout 2.0 har vår lägsta transaktionskostnad och du slipper fasta avgifter.

Med PaysonCheckout 2.0 behöver kunden bara fylla i mejladress, personnummer och postnummer vid köpet. Vi bekräftar kundens leveransadress och vidarebefordrar den till er i samband med att ordern slutförts. E-butiken behöver således inte registrera kunden innan köpet. Med PaysonCheckout 2.0 finns dessutom möjlighet att ha betalfönstret i en iFrame.

Med PaysonCheckout 1.0 har du möjlighet att själv välja vilka betalsätt du vill erbjuda. Denna lösning passar bättre för dig som till största del har utländska kunder som inte kan välja att betala mot faktura eller om du inte kan använda vår fakturatjänst av andra anledningar.

Se Paysons prislista för aktuella avgifter.

Med PaysonCheckout 2.0 har vi utvecklat nivåer där Paysons avgift blir lägre när din omsättning ökar. Du får också utökad hjälp med din marknadsföring när din verksamhet växer. Läs mer här!

Administration

Pengarna betalas ut till ditt PaysonKonto 10 dagar efter att ordern markerats som skickad, exklusive avgift. Det är viktigt att komma ihåg att markera ordern som skickad inom 20 dagar från att ordern är lagd. Ordern redovisas alltid i realtid på PaysonKontot.

Du kan inte se om kunden har betalat fakturan eller ej inne på ditt PaysonKonto. Men du får alltid pengarna utbetalda till ditt PaysonKonto 10 dagar efter att ordern angetts som skickad, oavsett om kunden har betalat eller inte. Om en kund inte betalar sin order så hanterar Payson ärendet vidare med kunden.

Med PaysonCheckout 2.0 ingår alltid alla våra betalsätt; kort, internetbank, WyWallet, faktura, delbetalning och PaysonKonto. Det är inte möjligt att stänga av något av betalsätten.

Komma igång med PaysonCheckout 2.0

Om du inte redan har ett Företagskonto hos Payson börjar du med att skapa ett här. Ange i registreringen att du vill ha ett Fakturaavtal. Efter att dina uppgifter granskats och godkänts kan du se dina integrationsnycklar på ditt PaysonKonto, under Integration. Lägg in dessa uppgifter i din modul/integration för att koppla ihop Payson med din e-butik.

Om du redan har ett Paysonkonto behöver du kontrollera att du har alla betalsätt aktiverade.

Dessa uppgifter hittar du när du är inloggad på ditt PaysonKonto under Integration. Om du redan har ett PaysonKonto med integrationsnycklar använder du samma som innan.

Hur installationen går till beror på vilken typ av e-butikslösning du har. Om det är en modul du laddat ner brukar det alltid följa med en installationsguide, du kan hitta tillgängliga moduler på denna sida. Om du byggt din sida själva gör du integrationen med hjälpa av vårt API, mer information om det hittar du här.

Använder du dig av en färdig plattform anger du bara dina integrationsnycklar, som du hittar på ditt PaysonKonto under Integration, i dina inställningar för betalsätt. Du kan alltid vända dig till din e-butiksleverantör för hjälp, då tillvägagångssättet kan variera.

Kontrollera att du har aktiverats för PaysonFaktura och att du använder dig av en kompatibel modul. Kontakta Kundtjänst om problemet kvarstår.

För utländska företag rekommenderar vi att istället använda PaysonCheckout 1.0 då vår fakturatjänst inte är anpassad för utländska företag.

Moduler och plattformar för PaysonCheckout 2.0

Gå till denna sida för att hitta tillgängliga moduler. Om du istället letar efter en färdig plattform går du till denna sida och tittar efter de som har stöd för PaysonCheckout 2.0.

Marknadsföring

Logga in på ditt PaysonKonto och gå till sidan Marknadsföring för att lägga upp din butik på sidan Lokala E-butiker. Tänk på att din hemsida måste vara aktiv för att det ska fungera.

Om du vill medverka som veckans e-handlare kan du kontakta oss på butik@payson.se, så hjälper vi dig vidare.

Om du vill medverka i ett nyhetsbrev kan du kontakta oss på butik@payson.se så hjälper vi dig vidare.

Du aktiverar din kampanjkod på sidan Marknadsföring när du är inloggad på ditt PaysonKonto.